GRIP 1 Zeer grote brand (heide) Hoog Buurlo - Radio Kootwijk 15-03-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (heide) Hoog Buurlo - Radio Kootwijk 15-03-2011  (gelezen 16352 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Defensie rijd met op de oude TS en 5000 op de 2 nieuwe op de laatste TS (actros) ligt 3000 liter. Harskamp, Otterlo, Ede, Rheden en Elst rijden met 10.000 liter in de tankautospuit.


het verhaal over de waterbakken is afgelopen zaterdag geoefend in Rheden, werkt erg goed. je zet de 20 kuubs HA neer dichtbij de brand dier kunnen TS"sen op aankoppelen en vullen. tegelijk rijden de tankwagens van Kootwijkerbroek en Ede heen en weer om de container vol te houden, zit zorg er voor dat er dus meer TS'sen aan blussen toe komen omdat ze minder hoeven te rijden.

Er komt een tweede BWC, ook wel bekend als WIP (Water Inname Punt) in Apeldoorn. Deze bak (20m³) wordt bij een brandkraan geplaatst en daardoor volgehouden en zitten 2 Zuigslangpunten aan die aan het eerste voertuig van het peleton wordt aangekoppeld en dat voertuig vult drie ander voertuigen via hun perszijde zodat je alledrie gelijktijdig gevult bent en dus tegelijk weer het veld in kunt.Zo kunnen er dus twee peletons tegelijk tanken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Er komt een tweede BWC, ook wel bekend als WIP (Water Inname Punt) in Apeldoorn. Deze bak (20m³) wordt bij een brandkraan geplaatst en daardoor volgehouden en zitten 2 Zuigslangpunten aan die aan het eerste voertuig van het peleton wordt aangekoppeld en dat voertuig vult drie ander voertuigen via hun perszijde zodat je alledrie gelijktijdig gevult bent en dus tegelijk weer het veld in kunt.Zo kunnen er dus twee peletons tegelijk tanken.

Dat kan inderdaad in gelderland-midden ook. is apeldoorn echt van plan deze bij de brandkraan neer te zetten? er komt in uddel een 17 kuubs tankwagen. deze zou daar prima voor kunnen dienen, nu moet men alsnog rijden. en het wachten bij de brandkraan is nooit zo'n probleem dacht ik.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Dat kan inderdaad in gelderland-midden ook. is apeldoorn echt van plan deze bij de brandkraan neer te zetten? er komt in uddel een 17 kuubs tankwagen. deze zou daar prima voor kunnen dienen, nu moet men alsnog rijden. en het wachten bij de brandkraan is nooit zo'n probleem dacht ik.
Ja lijkt mij ook. Ik heb die bak ook liever in het veld.
Er is ooit ook eens gesproken over een peleton (unimogs of vervangers) in het terrein, de BWC op de rand van het terrein en deze vullen met 1 of 2 peletons (ligt aan de afstand) zodat de zeer terrein waardige blusvoertuigen zoveel mogelijk in het terrein kunnen blijven want in het vast zitten van de andere voertuigen (grote brand April 2010 pomphulweg) gaat veel tijd en extra materieel zitten/verloren.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
In Utrecht worden de watercontainers -overigens nog niet actief- ook primair ingezet als vooruitgeschoven waterwinpunt: een lege 24-kuubscontainer wordt dan op een goed bereikbare plek in het bosgebied neergezet en gevoed door ofwel pendelende TWH's (12-kuub met mogelijkheid tot zelf blussen), ofwel door het WTS, dat met de speciale pompcontainer (à la haakarmbak Soest) via een geboorde put van water wordt voorzien. Dat is tenminste wat ik van de toekomstplannen heb begrepen :)

Door het maken van een vooruitgeschoven vulpunt zou de blussing ook een stuk sneller moeten kunnen verlopen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Door het maken van een vooruitgeschoven vulpunt zou de blussing ook een stuk sneller moeten kunnen verlopen...

Ja, de theorie is heel simpel, elke minuut die je minder rijd tot het vulpunt ben je weer sneller terug. en hoe sneller je terug bent, hoe eerder je weer kunt blussen. daardoor kun je misschien de helft van je TS"sen aan het blussen hebben en de andere helft aan het vullen. en dat scheelt dus de helft van het aantal voertuigen.  :)

Maar goed, dat is geloof ik wel hééééél off-topic  8)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Ja, de theorie is heel simpel, elke minuut die je minder rijd tot het vulpunt ben je weer sneller terug. en hoe sneller je terug bent, hoe eerder je weer kunt blussen. daardoor kun je misschien de helft van je TS"sen aan het blussen hebben en de andere helft aan het vullen. en dat scheelt dus de helft van het aantal voertuigen.  :)


Spreekt voor zich inderdaad

Maar goed, dat is geloof ik wel hééééél off-topic  8)

Maar het is wel heel interessant om te zien hoe verschillende regio's met natuurbrandbestrijding omgaan (en dan voornamelijk de HGM, VRU en VNOG). Ik weet niet of er al een apart topic is, maar zeker gezien de samenwerking tussen deze regio's op het gebied van natuurbrandbestrijding zou het best wel eens leuke discussies op kunnen leveren...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Altijd goed om over zulke ding te brainstormen er zitten altijd goede ideeën en leermomenten tussen en misschien worden ze ooit nog eens gebruikt of uitgevoerd


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Defensie rijd met op de oude TS en 5000 op de 2 nieuwe op de laatste TS (actros) ligt 3000 liter. Harskamp, Otterlo, Ede, Rheden en Elst rijden met 10.000 liter in de tankautospuit.
het verhaal over de waterbakken is afgelopen zaterdag geoefend in Rheden, werkt erg goed. je zet de 20 kuubs HA neer dichtbij de brand hier kunnen TS"sen op aankoppelen en vullen. tegelijk rijden de tankwagens van Kootwijkerbroek en Ede heen en weer om de container vol te houden, zit zorg er voor dat er dus meer TS'sen aan blussen toe komen omdat ze minder hoeven te rijden.


Elst? volgens mij niet,denk dat je Korps Velp bedoelt


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172

Het is jammergenoeg al jaren zo,dat N.O.G. bij branden in en om het gebied Kootwijk/Hoog Soeren vergeet dat er net over de grens met G.M veel snelle slagkracht aanwezig is,en liever eigen eenheden van ver weg uit de eigen regio halen.

Je suggereert hier van alles en waarbij het lijkt of je precies weet hoe wij hier denken.  ???

In een eerder post heb ik al aangegeven dat het e.e.a. veel complexer functioneert dan dat hier "even" wordt geroepen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Is die rondweg ISK wel altijd te berijden? En is de ISK-brandweer wel altijd beschikbaar? Otterlo en Harskamp moeten om bij Radio Kootwijk te komen gewoon omrijden. Even binnendoorrijden via een defensieterrein is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Zeker niet als het een schietterrein is..... In dit soort gevallen kunnen we niet werken met "de ene keer kan het wel en de andere keer kan het niet".

En als ik dan naar de verschillen in de rijtijden van Klarenbeek en Otterlo naar Radio Kootwijk kijk dan zijn de verschillen nog niet eens zo groot. Ze schommelen allemaal zo rond de 20 a 25 minuten.

De rondweg van het ISK is ten allertijde berijdbaar deze is juist aangelegd om bij alle schietbanen van het ISK te kunnen komen zonder dat er door gevaarlijk gebied gereden hoeft te worden.
Ook brandweer ISK is 24/7/365 dagen per jaar paraat zodat ze handelend kunnen optreden,een aantal korpsleden zijn verplicht om,dag en nacht,met 6 minuten op de kazerne aanwezig te zijn.
Deze medewerkers zijn dit in de dienstweek van de sectie verplicht,de mensen van de sectie welke hier niet aankunnen voldoen zijn verplicht binnen 15 minuten aanwezig zijn op de kazerne.
Brandweer ISK word bij elk incident op het ISK terrein meegealarmeerd en indien Harskamp ook word gealarmeerd is ISK meestal eerder TP als Harskamp

Maar mocht Harskamp niet via de rondweg van het ISK terrein aan kunnen rijden dan kunnen ze via de Hoogbuurloseweg,welke langs de Noordelijke zijde van het ISK terrein loopt,naar Radio Kootwijk.
Dit is een afstand van ongeveer 8 Km vanaf Harskamp en het korps zal hier ongeveer 10 tot 15 minuten over doen.
Kootwijkerbroek ,Otterlo en Garderen kunnen eventueel ook binnen 10 tot 20 minuten via deze weg TP komen.