Ik verwacht dat de 7732 als herbezetting is gealarmeerd aangezien MON weer in de oude NOG gewoonte vervalt om alle TSsen uit een gebied weg te trekken.
Bij deze brand zijn bijna alle voertuigen van de 1 voertuigposten ten zuid-westen van de stad Apeldoorn gealarmeerd.
Ik vraag me nu ook af hoe NOG het gaat doen als het nieuwe materieelspreidingsplan in werking treed.
Oude gewoonte? We hebben nooit een nieuwe gewoonte gehad hoor. Bovendien bepaalt de MON niet wie of wat er gealarmeerd wordt. Dit bepaalt de VNOG via het dekkingsplan en de alarmregeling.
Dat kazernes worden leeg getrokken is gewoon beleid in onze regio. Althans tot de eerste compagnie. De gedachte daarachter is even helder als simpel: op dat moment heb je zo snel mogelijk eenheden nodig en dan ga je geen auto's laten staan. Waarom zou je die laten staan? De kans dat er nog een incident plaats vindt is relatief klein. Daarnaast wordt er na enige tijd gekeken of we iets met de restdekking moeten doen. Er is dus bewust gekozen voor het leegtrekken van het gebied rond het incident.
Ik moet hier wel bij melden het helaas nog niet optimaal is als het gaat om de eerstelijns inzet van eenheden uit Gelderland Midden. Daar heeft Luke_BNV deels gelijk in. Ik zeg daarbij wel nadrukkelijk dat het deels is. We zijn bezig met het verbeteren van dit punt. Het is alleen technisch heel lastig om de ontbrekende kazernes van Gelderland Midden allemaal zomaar even in het dekkingsplan in te voegen. Daar gaat heel wat “gedoe” aan vooraf. Daarnaast maakt het ook uit op welk vak het incident is aangemaakt. Als de eerste meldingen uit de VNOG komen en het blijkt in werkelijkheid een stuk verder weg (of zelf in een andere regio) te zijn dan is het niet vreemd dat er niet in de meest logische volgorde wordt gealarmeerd. Er zijn gewoon een heleboel parameters die een rol spelen in dit proces. En achteraf dan weten we allemaal hoe het wel had gemoeten….