GRIP 1 Zeer grote brand (heide) Hoog Buurlo - Radio Kootwijk 15-03-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (heide) Hoog Buurlo - Radio Kootwijk 15-03-2011  (gelezen 16682 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Ik verwacht dat de 7732 als herbezetting is gealarmeerd aangezien MON weer in de oude NOG gewoonte vervalt om alle TSsen uit een gebied weg te trekken.
Bij deze brand zijn bijna alle voertuigen van de 1 voertuigposten ten zuid-westen van de stad Apeldoorn gealarmeerd.

Ik vraag me nu ook af hoe NOG het gaat doen als het nieuwe materieelspreidingsplan in werking treed.

Oude gewoonte? We hebben nooit een nieuwe gewoonte gehad hoor. Bovendien bepaalt de MON niet wie of wat er gealarmeerd wordt. Dit bepaalt de VNOG via het dekkingsplan en de alarmregeling.

Dat kazernes worden leeg getrokken is gewoon beleid in onze regio. Althans tot de eerste compagnie. De gedachte daarachter is even helder als simpel: op dat moment heb je zo snel mogelijk eenheden nodig en dan ga je geen auto's laten staan. Waarom zou je die laten staan? De kans dat er nog een incident plaats vindt is relatief klein. Daarnaast wordt er na enige tijd gekeken of we iets met de restdekking moeten doen. Er is dus bewust gekozen voor het leegtrekken van het gebied rond het incident.

Ik moet hier wel bij melden het helaas nog niet optimaal is als het gaat om de eerstelijns inzet van eenheden uit Gelderland Midden. Daar heeft Luke_BNV deels gelijk in. Ik zeg daarbij wel nadrukkelijk dat het deels is. We zijn bezig met het verbeteren van dit punt. Het is alleen technisch heel lastig om de ontbrekende kazernes van Gelderland Midden allemaal zomaar even in het dekkingsplan in te voegen. Daar gaat heel wat “gedoe” aan vooraf. Daarnaast maakt het ook uit op welk vak het incident is aangemaakt. Als de eerste meldingen uit de VNOG komen en het blijkt in werkelijkheid een stuk verder weg (of zelf in een andere regio) te zijn dan is het niet vreemd dat er niet in de meest logische volgorde wordt gealarmeerd. Er zijn gewoon een heleboel parameters die een rol spelen in dit proces. En achteraf dan weten we allemaal hoe het wel had gemoeten….
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Misschien zijn beide voertuigen TP geweest. De 9742 (502) werd nl. later apart van 7732 gealarmeerd. De 7732 om 17:19, de 9742 tegelijk met het 2e peloton om 17:42. Lijkt me logischer om dat om te draaien... 9742 voor de heidebrand en de 7732 gewoon als beroeps op de Hoofdpost om de regio te dekken.

Maar dat is mijn mening...
Ik zie in het rijtje van 17:42 uur de 9742 niet staan
17:42:14 15-03-11 GROUP-1 PRIO 1 Heidebrand : : Hoog Buurlo : Radio Kootwijk 7091 8091 9992 9680 9795 9585 9689 9796 7780 7731 7740 7745 7742 7643 7746 9792 (Droogtefaktor: groen) (Opsch.Brw: middel brand,grote brand,zeer grote brand,herbezetting post) (Compagnie TST-NB: 1e ci


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Oude gewoonte? We hebben nooit een nieuwe gewoonte gehad hoor. Bovendien bepaalt de MON niet wie of wat er gealarmeerd wordt. Dit bepaalt de VNOG via het dekkingsplan en de alarmregeling.

Dat kazernes worden leeg getrokken is gewoon beleid in onze regio. Althans tot de eerste compagnie. De gedachte daarachter is even helder als simpel: op dat moment heb je zo snel mogelijk eenheden nodig en dan ga je geen auto's laten staan. Waarom zou je die laten staan? De kans dat er nog een incident plaats vindt is relatief klein. Daarnaast wordt er na enige tijd gekeken of we iets met de restdekking moeten doen. Er is dus bewust gekozen voor het leegtrekken van het gebied rond het incident.

Ik moet hier wel bij melden het helaas nog niet optimaal is als het gaat om de eerstelijns inzet van eenheden uit Gelderland Midden. Daar heeft Luke_BNV deels gelijk in. Ik zeg daarbij wel nadrukkelijk dat het deels is. We zijn bezig met het verbeteren van dit punt. Het is alleen technisch heel lastig om de ontbrekende kazernes van Gelderland Midden allemaal zomaar even in het dekkingsplan in te voegen. Daar gaat heel wat “gedoe” aan vooraf. Daarnaast maakt het ook uit op welk vak het incident is aangemaakt. Als de eerste meldingen uit de VNOG komen en het blijkt in werkelijkheid een stuk verder weg (of zelf in een andere regio) te zijn dan is het niet vreemd dat er niet in de meest logische volgorde wordt gealarmeerd. Er zijn gewoon een heleboel parameters die een rol spelen in dit proces. En achteraf dan weten we allemaal hoe het wel had gemoeten….

Het is wel jammer dat een eerstelijns inzet van eenheden uit Gelderland Midden niet makkelijk te realiseren is want het is zeker een goede aanvulling (10m³ water) rond om het gebied van Hoog-Soeren en Radio Kootwijk


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Volgens mij haal jij een compagnie en een peleton door elkaar. Een peleton bestaat uit 4 TS-BT en een compagnie uit 10 TS-BT + COH + VC en compagnie leider(Mijn excuses als ik iets vergeten ben) Waarvan OVD Veluwe-west zeer waarschijnlijk compagnie leider was.

Ik weet echt wel wat het verschil is tussen een peloton en een compagnie hoor  ;)  ;D

Een compagnie bevat overigens niet 10x TS maar 9x TS (8x TS + 1x reserve TS)

De OVD Veluwe West zal geen compagniescommandant zijn geweest. Deze functie is voorbehouden aan één van de HOVD'en. Een OVD is in het kader van de natuurbrandbestrijding normaal gesproken pelotonscommandant, flankcommandant of coördinator verplaatsing (CV). En in de hoedanigheid van flankcommandant kan hij overigens wel aanzienlijk meer voertuigen aansturen dan de 4 die normaal in een peloton zitten. De aansturing van een TS-BT is namelijk wat minder complex dan een gewonde TS.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Het is wel jammer dat een eerstelijns inzet van eenheden uit Gelderland Midden niet makkelijk te realiseren is want het is zeker een goede aanvulling (10m³ water) rond om het gebied van Hoog-Soeren en Radio Kootwijk

Gelderland-midden is inderdaad druk bezig met het ontwikkelen van die vulpunten. hiervoor hebben zij 20 kuubs bakkken in wageningen en rheden. een 10 kuuber in barneveld die leeg naar de brand worden vervoerd. en daarmee kan de tankwagen van ede 21 kuubs en de tankwagen van kootwijkerbroek 17 kuub worden gebruikt voor het pendelen zodat er minder TS'sen nodig zijn voor het heen en weer rijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Ik weet echt wel wat het verschil is tussen een peloton en een compagnie hoor  ;)  ;D

Een compagnie bevat overigens niet 10x TS maar 9x TS (8x TS + 1x reserve TS)

De OVD Veluwe West zal geen compagniescommandant zijn geweest. Deze functie is voorbehouden aan één van de HOVD'en. Een OVD is in het kader van de natuurbrandbestrijding normaal gesproken pelotonscommandant, flankcommandant of coördinator verplaatsing (CV). En in de hoedanigheid van flankcommandant kan hij overigens wel aanzienlijk meer voertuigen aansturen dan de 4 die normaal in een peloton zitten. De aansturing van een TS-BT is namelijk wat minder complex dan een gewonde TS.

Klopt, ik had je ook al een PM gestuurd met nadere uitleg  e050

De OVD Veluwe west reed overigens niet zelf, maar zat als bijrijder in de auto.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Klopt, ik had je ook al een PM gestuurd met nadere uitleg  e050

De OVD Veluwe west reed overigens niet zelf, maar zat als bijrijder in de auto.

Dat doet men expres, als het mogelijk is gaat er een aparte chauffeur mee die de OvD rondjes kan rijden zodat hij zich gewoon kan concentreren op de coordinatie. in Gelderland-Midden is dit ook een lijn, als de OvD alleen terplaatse komt gaat er nog een chauffeur achteraan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Gelderland-midden is inderdaad druk bezig met het ontwikkelen van die vulpunten. hiervoor hebben zij 20 kuubs bakkken in wageningen en rheden. een 10 kuuber in barneveld die leeg naar de brand worden vervoerd. en daarmee kan de tankwagen van ede 21 kuubs en de tankwagen van kootwijkerbroek 17 kuub worden gebruikt voor het pendelen zodat er minder TS'sen nodig zijn voor het heen en weer rijden.
Waar ik op doelde was eigenlijk de TS-BTs (6x6)van Harskamp en Defensie met een tank van 10m³. Ik wist niet dat ze in die regio al zoveel waterbakken hadden


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Filmpje!


Van: 112persgroep | Gemaakt op: 15 mrt 2011


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Waar ik op doelde was eigenlijk de TS-BTs (6x6)van Harskamp en Defensie met een tank van 10m³. Ik wist niet dat ze in die regio al zoveel waterbakken hadden

Defensie rijd met op de oude TS en 5000 op de 2 nieuwe op de laatste TS (actros) ligt 3000 liter. Harskamp, Otterlo, Ede, Rheden en Elst rijden met 10.000 liter in de tankautospuit.


het verhaal over de waterbakken is afgelopen zaterdag geoefend in Rheden, werkt erg goed. je zet de 20 kuubs HA neer dichtbij de brand dier kunnen TS"sen op aankoppelen en vullen. tegelijk rijden de tankwagens van Kootwijkerbroek en Ede heen en weer om de container vol te houden, zit zorg er voor dat er dus meer TS'sen aan blussen toe komen omdat ze minder hoeven te rijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens