Ambulances België

Auteur Topic: Ambulances België  (gelezen 124321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hdmuo112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #170 Gepost op: 2 juli 2013, 22:39:58
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1180065 date=1372761916
Tja, dat is de theorie maar helaas gebeurt het nog altijd dat ziekenhuizen er zelf MUG's op uitsturen, op vraag van een arts.

OK, nu begrijp ik het maar ik vind de gekozen omschrijving ongelukkig. Een wagen die kan vertrekken, is van wacht, ongeacht of het nu om een tweede of -tigste vertrek gaat.

"Tja, dat is de theorie maar helaas gebeurt het nog altijd dat ziekenhuizen er zelf MUG's op uitsturen, op vraag van een arts."
wat bedoelt U hiermee?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #171 Gepost op: 3 juli 2013, 00:16:36
Citaat van: hdmuo112 link=msg=1180296 date=1372797598
"Tja, dat is de theorie maar helaas gebeurt het nog altijd dat ziekenhuizen er zelf MUG's op uitsturen, op vraag van een arts."
wat bedoelt U hiermee?

De (huis-)arts bij de patiënt belt de spoeddienst van het ziekenhuis van voorkeur (als dat bijvoorbeeld verder weg ligt dan het meest nabije ziekenhuis met MUG-functie), bespreekt de situatie met de spoedarts waarop de MUG zich bij de 100 afmeldt en in eigen opdracht met een eigen ziekenwagen naar de patiënt gaat.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #172 Gepost op: 3 juli 2013, 10:20:03
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1180326 date=1372803396
De (huis-)arts bij de patiënt belt de spoeddienst van het ziekenhuis van voorkeur (als dat bijvoorbeeld verder weg ligt dan het meest nabije ziekenhuis met MUG-functie), bespreekt de situatie met de spoedarts waarop de MUG zich bij de 100 afmeldt en in eigen opdracht met een eigen ziekenwagen naar de patiënt gaat.
Dit word zeker niet in elke provincie getolereerd.


hdmuo112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #173 Gepost op: 3 juli 2013, 20:24:31
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1180326 date=1372803396
De (huis-)arts bij de patiënt belt de spoeddienst van het ziekenhuis van voorkeur (als dat bijvoorbeeld verder weg ligt dan het meest nabije ziekenhuis met MUG-functie), bespreekt de situatie met de spoedarts waarop de MUG zich bij de 100 afmeldt en in eigen opdracht met een eigen ziekenwagen naar de patiënt gaat.

Het kan inderdaad dat een huisarts bij een patiënt is en constateert dat de toestand van die patiënt snel achteruit gaat en levensbedreigend kan worden.
Maar in dat geval belt de huisarts (hier toch in Oostende en ik vermoed toch in de meeste delen van België) de 112 noodnummer op en vraagt een ambulance en kan dan ook een MUG opeisen,
Want je moet rekenen dat als de MUG voor zo'n opdracht vertrekt ,men wel zeker is dat het ernstig is en geen zever is.(want situatie wordt ingeschat door iemand met kennis)
Dan stuurt de HC100 de dichtstbijzijnde 1e(uitruk) MUG en een ambulance(meestal van brandweer,maar kan ook vanuit ziekenhuis bijvoorbeeld az sint-maarten te Mechelen)naar de plaats van interventie.

Wanneer de MUG ter plaatse is samen met de ambulance en de patiënt de nodige zorgen heeft toegediend en gestabiliseerd voor transport richting ziekenhuis.
Dan kan de Huisarts bespreken met MUG-arts of het mogelijk is deze patiënt over te brengen naar een bepaald ziekenhuis in de buurt.
aangezien de patiënt daar een gekende pathologie heeft en wordt opgevolgd door 1 of meerdere specialteiten.
Natuurlijk moeten de afstanden haalbaar zijn en in meeste gevallen zal MUG-arts het niet toelaten om de patiënt over te brengen naar een ziekenhuis die heel ver verwijderd ligt van het ziekenhuis waar de MUG is uitgerukt.
Maar in de meeste gevallen transporteert men dan de patiënt ,naar het ziekenhuis waar hij een gekende pathologie heeft.
(wel meestal bij oudere mensen die bijvoorbeeld een bepaalde ziekte hebben of aan de dialyse liggen etc.. )

Maar hier toch in West-Vlaanderen ,zal de MUG niet op eigen initiatief een opdracht gaan uitvoeren en zich afmelden van HC100 (bij mijn weten toch niet)

Wel zou het kunnen in het geval dat U zegt over MUG uitstuurt op eigen initiatief ,dat de het ziekenhuis hun reserve MUG-uitstuurt naar zo'n opdracht en men op voorhand de situatie kan inschatten wel materieel men moet meedoen zoals extra medicatie,intubatiemateriaal(laryngoscoop etc..),
Zo'n reserve MUG dient dan wanneer de andere MUG(HC100) op onderhoud is of wordt voor andere zaken gebruikt die wel een prioriteit verschaffen en niet zullen gebruikt worden voor A2-transport,
maar wel degelijk A1 transport.

Maar dat ziekenhuizen hun eigen MUG(paraat staat voor HC100 opdrachten) op uitruk sturen op eigen initiatief,lijkt me raar.
Maar het zou goed kunnen wat U zegt ,
alhoewel lijkt mij dit soort opdrachten niet conform met de wetgeving wat de functie van de MUG betreft.

Als U hier opmerkingen op heeft of u iets wil toevoegen, mag U dit gerust doen;
Want uw opmerking over MUG uitsturen op eigen initiatief , is een interessante opmerking en ik wist zelf niet dat dit eventueel zou mogelijk zijn(alhoewel lijkt me dit niet conform zoals eerder al vermeld)

mvg,
hdmuo


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #174 Gepost op: 3 juli 2013, 23:35:46
Citaat van: hdmuo112 link=msg=1180606 date=1372875871
Maar in dat geval belt de huisarts (hier toch in Oostende en ik vermoed toch in de meeste delen van België) de 112 noodnummer op en vraagt een ambulance en kan dan ook een MUG opeisen,
Want je moet rekenen dat als de MUG voor zo'n opdracht vertrekt ,men wel zeker is dat het ernstig is en geen zever is.(want situatie wordt ingeschat door iemand met kennis)

We zullen maar stillekes zwijgen over die huisartsen "met kennis". Ik denk dat elke ambulancier al meer dan eens zijn wenkbrauwen heeft gefronst. Je hebt goede artsen en je hebt klungelaars, zoals overal vermoed ik.

Citaat van: hdmuo112 link=msg=1180606 date=1372875871
Maar dat ziekenhuizen hun eigen MUG(paraat staat voor HC100 opdrachten) op uitruk sturen op eigen initiatief,lijkt me raar.
Maar het zou goed kunnen wat U zegt ,
alhoewel lijkt mij dit soort opdrachten niet conform met de wetgeving wat de functie van de MUG betreft.

Er gebeurt zoveel niet conform de wetgeving: striping van de ambulances, afwijking van meest nabije ziekenhuis met erkende spoed voor 101 redenen en dan nog zonder specifiek formulier door huisarts ingevuld, 24/7 beschikbaarheid van ambulancediensten dat zeker niet altijd het geval is, het voorbij rijden van het meest nabije ziekenhuis met 100-spoed naar een ander ziekenhuis, louter omdat dat ander ziekenhuis "van wacht" is, etc etc.


brwzav

  • Hulpverlenings fotograaf België (Vooral regio Zaventem - Brussel)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 467
Reactie #175 Gepost op: 5 juli 2013, 16:16:52


Dienst :Full Control Medical Logistics
Functie :Orgaantransport
Merk: Audi
Model : A6
Opbouw : Full Control Medical Logistics (zij hebben zelf de signalisatie van het voertuig geïnstalleerd en gemonteerd)
Extra : voertuig zal binnenkort vervangen worden dit door dat het al meer als 300 000 Km's heeft op 2 jaar tijd.
Video van de lichten in werking :
http://www.youtube.com/watch?v=lqEaiBHxnAQ


hdmuo112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #176 Gepost op: 6 juli 2013, 21:26:28
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1180678 date=1372887346
We zullen maar stillekes zwijgen over die huisartsen "met kennis". Ik denk dat elke ambulancier al meer dan eens zijn wenkbrauwen heeft gefronst. Je hebt goede artsen en je hebt klungelaars, zoals overal vermoed ik.

Er gebeurt zoveel niet conform de wetgeving: striping van de ambulances, afwijking van meest nabije ziekenhuis met erkende spoed voor 101 redenen en dan nog zonder specifiek formulier door huisarts ingevuld, 24/7 beschikbaarheid van ambulancediensten dat zeker niet altijd het geval is, het voorbij rijden van het meest nabije ziekenhuis met 100-spoed naar een ander ziekenhuis, louter omdat dat ander ziekenhuis "van wacht" is, etc etc.

Wat je zegt over striping klopt.
bijvoorbeeld de MUG van Aalst in het wit met fluo oranje bumpers.

Over beschikbaar van ambulance dienst ,weet ik niet,zal jij wel beter weten.
Je hebt overal mensen die weinig kennis hebben over het beroep dat ze uitoefenen.

Mvg en bedankt voor info


hdmuo112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #177 Gepost op: 6 juli 2013, 21:28:26
De MUG van Oostende samen met de ambulance van brandweer Oostende op terugweg naar Az Damiaan.

MUG & ambulance oostende op terugweg naar Az Damiaan


hdmuo112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #178 Gepost op: 14 juli 2013, 16:34:58
ambulances Oostende en ambulance Nieuwpoort.
zeer druk nu met het seizoen

https://www.youtube.com/watch?v=aBZ7vHytLro&feature=c4-overview&list=UUNDyyPoI69PY6wTaxVS8I5g


hdmuo112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #179 Gepost op: 19 juli 2013, 10:09:44
sinds kort is er een nieuwe ambulancedienst in West-Vlaaderen.
de ambulancedienst ligt in Jabbeke en vult een zwart gat op,want voorheen kon het lang duren tegen dat er een ambulance was van een andere gemeente.

De ambulance staat gestationeerd bij de Civiele Bescherming en de ambulance opdrachten worden uitgevoerd door mensen van de civiele bescherming

hieronder een video, waar de ambulance van Jabbeke een oproep krijgt.
De ambulance vertrekt vanuit spoedgevallen,waar men juist een patiënt had binnengebracht

vertrek ambulance jabbeke van de civiel bescherming