Maar volgens andere agenten hier is dat dus wel van toepassing. En des te langer ik er over nadenk, des te logischer lijkt het mij dat het zo is.
Volgens mij is dit arrest over het EVRM niet van toepassing op de WAHV. Bestuursrecht is wat dat aangaat een erg apart stukje recht. In het arrest wordt ook weer gesproken over verdachten, etc. Ten tijde van het arrest werden overtredingen van het RVV ook nog via strafrecht afgehandeld en werd er dus ook ogv 160 WVW een stopteken gegeven. Dit is dus met de overgang naar WAHV en Bestuursrecht allemaal veranderd.
Het kan toch niet zo zijn, dat door het overhevelen van strafbare feiten van het strafrecht naar het bestuursrecht, iemand opeens moet meewerken aan zijn eigen veroordeling. Dat is toch de basis van de rechtstaat zoals wij die kennen.
Maar wij kunnen hier nu wel een welles/nietes spel van blijven maken, en roepen "ik denk dit" en "hij denkt zus". Maar is er bij de politie nu geen juridische afdeling waar agenten met dit soort vragen terecht kunnen? En vooral ook, wanneer die afdeling constateert, zoals ik hier constateer, dat er veel onduidelijkheid bestaat over een bepaald onderwerp, dit op de agenda zet en het zsm eenduidig aan iedereen uitgelegd wordt?
en werd er dus ook ogv 160 WVW een stopteken gegeven. Dit is dus met de overgang naar WAHV en Bestuursrecht allemaal veranderd.
Bij constatering van strafbare (WAHV) feiten, moet nu nog steeds ogv 160 WVW een stopteken gegeven worden, dat kan niet op basis van de WAHV, zoals duidelijk blijkt uit het artikel in de WAHV en zoals de rechter dat ook uitlegd.
Ja. Net als dat je je telefoon moet laten zien nadat je gepakt bent met handheld bellen.
Of blazen op een blaasapparaat.
Waarbij het verschil dus is dat je dan al "gepakt" bent. Zo worden er ook vingerafdrukken en DNA afgenomen.
Volgens mij ga je met de gevallen wahv in de fout. (tenminste dat idee heb ik, heb nooit anders gehoord namelijk)
Over al het andere heb je gelijk.
Ik heb geen gelijk of ongelijk, ik herhaal slechts wat ik lees wat door andere(n) (agenten) geschreven wordt en de jurisprudentie die wordt aangehaald en probeer dat samen te vatten. Het zou zo maar kunnen dat wat jij aangeeft juist is, maar dan zijn andere agenten abuis. In ieder geval is mij duidelijk, dat de gemiddelde burger er helemaal niets van snapt, als zelf agenten onderling het er niet over eens zijn.
En dat begint wat mij betreft bij het gegeven, dat een agent de ene keer optreed als toezichthouder, maar zodra dat niet meer toereikend is, opeens zijn/haar politiepet opzet en dan opeens met andere bevoegdheden op de proppen kan komen.