Volgens mij wint Europese wetgeving alleen als de 2 wetten exact over hetzelfde gaan en niet kruislings.
In dit geval gaat het om mensenrechten en niet om verkeersvoorschriften. Dat kan je niet met zomaar met elkaar vergelijken. Het EVRM is van toepassing op de gehele Nederlandse Rechtsstaat en al haar burgers. Daardoor zal het in principe altijd "boven" een Nederlandse wet of regelgeving gaan. Jurisprudentie van het Europese Hof en/of Hoge Raad bepalen vervolgens in hoeverre de toepassing van die Nederlandse wet of regelgeving in strijd is met het EVRM.
Let wel dat het "non-incriminatiebeginsel" niet expliciet wordt genoemd in het EVRM, maar wel onderschreven wordt door de bijbehorende jurisprudentie uit het Europese Hof. Het komt daarbij voort uit een ruime opvatting van artikel 6 van het EVRM.
Dat de HR een admin sanctie als criminal charge afdoet kan. Maar dan nog is iemand geen verdachte.
Het feit of een persoon "verdachte" of "betrokkene" wordt genoemd en of er sprake is van "strafrecht" of "bestuursrecht", doet vanuit het oogpunt van het EVRM niet ter zake.
De vraag of er sprake is van een "criminal charge", bepaalt in eerste aanleg of artikel 6 van het EVRM en de bijbehorende jurisprudentie relevant is. Dus als de HR een bepaalde sanctie een "criminal charge" noemt, lijkt mij dat juist tot gevolg hebben dat dit alles onverkort van toepassing is.
Iemand anders
Zelf ben ik natuurlijk geen expert die de doorslag kan geven, maar dit is wat op diverse fora geciteerd wordt uit het (hand)boek "De Wet Mulder op straat" (editie 2011):
Negeren van een stopteken is dus niet altijd strafbaar
Normaal gesproken moet iemand aan een stopteken gevolg geven, maar .... alléén als dit wordt gegeven bij verkeersregeling óf als er sprake is van een te houden controle op allerlei bepalingen uit de verkeerswetgeving. Als iemand verdachte is moet je accepteren dat iemand het stopteken negeert. De achterliggende gedachte bij het stopteken is dus bepalend, want als het wordt gegeven
ter staandehouding van een verdachte hoeft deze er in principe geen gevolg aan te geven. In alle andere gevallen wel.
Iemand pleegt een Mulder-gedraging of een overtreding. De politie geeft een stopteken. De bestuurder stopt niet. Politieambtenaar boos. Soms wordt dan achteraf gesteld dat het stopteken eigenlijk werd gegeven ter controle en toevallig óók omdat er een kennisgeving moest worden uitgeschreven. Dit is een oneigenlijke manier van werken.
Geschreven door een docent van de politie academie en veelal gebruikt als "handboek" voor agenten.
Dit lijkt mij toch heel duidelijk, of zijn er sinds 2011 veranderingen op dit gebied?