auto kopen met striping en zwaailichten en sirene regels?

Auteur Topic: auto kopen met striping en zwaailichten en sirene regels?  (gelezen 15732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2011, 23:44:57
Of heb ik het mis en is de striping daadwerkelijk wettelijk aan diensten verbonden buiten het auteursrecht?

Het auteursrecht is het recht van de maker om te bepalen waar en hoe zijn productie wordt gemaakt, gepubliceerd etcetera. Uitgevers kopen onder voorwaarden een soort toestemming om boeken te maken van het werk van de auteur. Hetzelfde geldt voor de BiZa striping. Deze zijn beschermt en de makers bepalen welke instantie gebruik mag maken van deze striping. Schending van dit auteursrecht kan civielrechtelijk een behoorlijk hoge boete opleveren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2011, 23:50:41
dat klopt niet met je 1e posting

Hoi Caprice/René, dit zijn 2 verschillden gebruikers. Wilfredn heeft het over een ambulance met striping en blauwe licht balk en  wimpjedejong heeft het over een oude commandant voertuig van de brandweer-> Ford met alles er op en er aan.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2011, 23:57:47
Ik weet uit een casus in de praktijk dat het ministerie van BiZa(nu veiligheid) hier vrij strak inzit. Op het moment dat het geconstateerd word  zijn daar procedures voor. Het fijne weet ik niet helemaal maar ik weet wel dat er dwangsommen worden opgelegd als de "BiZa" stripping niet word verwijderd.

Klopt, BiZa is na een tip redelijk snel met een briefje sturen  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


PatrickW

  • EHV + AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • EHV + AED
    • OpdePlof.nl
Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2011, 00:03:58
Hetzelfde geldt voor de BiZa striping. Deze zijn beschermt en de makers bepalen welke instantie gebruik mag maken van deze striping.

Ik ga het even laten bezinken. Het zal waarschijnlijk niet toegestaan zijn, maar ik ben er nog niet van overtuigd hoe het wettelijk in elkaar steekt. Wellicht is het buiten het auteursrecht om, ook gewoon niet toegestaan om de huisstijl van een bedrijf of in dit geval ambulance diensten te voeren.

Overigens vind ik dat je als niet-hulpdienst ook niet als zodanig herkenbaar moet willen zijn.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2011, 03:03:34
Wellicht is het buiten het auteursrecht om, ook gewoon niet toegestaan om de huisstijl van een bedrijf of in dit geval ambulance diensten te voeren.

KPN heeft destijds de typische groene kleur van hun wagenpark laten vastleggen (speciaal voor hen vervaardigde kleur) en pakte iedereen juridisch aan die ook met die kleur reed. Maar de auto's werden zonder ze eerst over te spuiten in een andere kleur op de 2e hands markt verkocht. Dat laatste was de reden dat hun claim voor de rechter geen stand hield. Het zelfde geldt voor de striping.
Als de huisstijl eigenaar z'n rechten in stand wil houden, dan is deze er zelf verantwoordelijk voor dat voertuigen met deze striping niet op de markt kunnen verschijnen.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2011, 03:13:13
Ik heb eerder gehoord dat een pomphouder de overvallen op zijn tankstation zo beu was dat hij een oude volvo gekocht had, je weet nog wel... die kleine koekblikjes..., en deze gestriped had als een politiewagen.
Verder geen lampen oid gemonteerd, maar in het donker weerkaatste de striping zodat het leek dat de politie er stond.

Je raad het al.... Dat mocht dus niet.

Dus de striping of look a like striping zijn strafbaar. Je mag gewoon niet de illusie wekken dat...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2011, 10:42:44
Ik heb eerder gehoord dat een pomphouder de overvallen op zijn tankstation zo beu was dat hij een oude volvo gekocht had, je weet nog wel... die kleine koekblikjes..., en deze gestriped had als een politiewagen.
Verder geen lampen oid gemonteerd, maar in het donker weerkaatste de striping zodat het leek dat de politie er stond.

Je raad het al.... Dat mocht dus niet.

Dus de striping of look a like striping zijn strafbaar. Je mag gewoon niet de illusie wekken dat...

Ja, maar Hans Boom heeft wel een punt: als je het zelf gaat aanbrengen ben je strafbaar omdat je inbreuk maakt op auteursrechten. Dat staat buiten kijf en is ook jurispredentie van. Maar als je als overheid voormalige hulpverleningsauto's met striping te koop aanbied, bied je gelegenheid tot dat strafbaar feit en ik denk dat de rechter de koper dan lekker laat rijden. Hetzelfde verhaal als met KPN-groen: dan had je het maar moeten verwijderen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2011, 16:38:48
Het wil nog wel eens gebeuren dat een ambulance/HAP-voertuig/brandweerwagen e.d. een volgend leven als hulpverlener krijgt bij een stichting of bedrijfsdienst.
Om deze reden kan het zijn dat deze voertuigen compleet met toeters en bellen verkocht worden. (scheelt ook weer in de wegenbelasting/BPM als ik het goed heb maar die regels weet ik niet)

Ik heb echter nog nooit gehoord van een politiekorps dat occasions van collegaregio's kocht om daadwerkelijk mee te gaan rijden. (en bedrijfspolitie ... wordt moeilijk)
Misschien is dat de reden dat je dit (bij mijn weten) niet zo snel zal zien op de bekende verkoopsite's. Ex politie is vaak hagelwit en alleen te herkennen aan een extra grote accu. (of aangepaste remschijven ;))
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2011, 16:44:48
Ex politie is vaak hagelwit en alleen te herkennen aan een extra grote accu. (of aangepaste remschijven ;))

En tijdens het rijden merk je het ook wel hoor! Die vering...... ach die vering....  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.