Van de week reed ik 's avonds terug van werk in een zeeeer drukke avondspits op de A1 (afgesloten spitsstrook ivm technische storing). Netjes de gehele spitsstrook uitgekegeld en op diverse plekken pijlwagens en een bots.
Maar wat me vooral opviel was bij een invoeger op de A1, waar een taxi met pech was gestrand, dat de WIS daar netjes een afzetting had gecreëerd met kegels en knipperlampjes bevesitigd aan de kegels, welke rood/blauw knipperden. Buiten het feit dat ik de felheid wat vond tegenvallen van de lampjes, is blauw volgens mij voorbehouden aan hulpdiensten. Het extra laten opvallen van de kegels d.m.v. knipperlampjes vind ik overigens top.
Op voertuigen ja, maar je mag ze ook gewoon gebruiken op reclamemateriaal dat frequent langs 's lands wegen wordt gebruikt. Zo heeft er jaren een reclamebord voor een speelhal met blauwe zwaailampen gestaan langs de A4.
En her en der wordt ook blauw gebruikt om bruggen en fly-overs te belichten tot aan het nieuwe ringvaart aquaduct aan toe, dus het gebruik als object beveiliging is dan ook geen probleem.
Persoonlijk ben ik het wel met je eens dat het gebruik beperkt zou moeten worden tot de hulpdiensten, met al het blauw dat ik net omschreef vallen in mijn ogen HV diensten minder snel op met een zee aan blauw op de achtergrond.