Ik reageerde daarmee op Wout, dat het ziekenhuis minder personeel over zou houden omdat veel verpleegkundigen over zouden stappen naar detacheringbureaus. Hierdoor zouden de verpleegkundigen beter betaald krijgen, en het ziekenhuis meer geld kwijt zijn aan dezelfde verpleegkundige. Kijkend vanuit de verpleegkundige vind ik dat wel een redelijke ontwikkeling. Dat de zorg daardoor duurder wordt heb ik het nog niet over.
Feit dat men moet knippen in salaris van personeel is volgens mij toch echt een teken dat men het niet goed doet. Blijkbaar zijn de verpleegafdelingen niet productief genoeg en verdienen verpleegkundigen de personeelskosten niet terug? Of gaat er ergens anders in de organisatie iets fout waar de verpleegkundigen de verpleegkundigen voor op moeten draaien? Een commercieel bedrijf zou gezien het patiëntenaanbod winst moeten gaan draaien zou ik bijna zeggen. Gezien de Nederlandse situatie vind ik dit maatregel van de UMC’s erg begrijpelijk.
Ik denk dat je kijk toch een beetje simplistisch en materialistisch is.
De verpleegkundige zorg in nederland is mondiaal gezien van een hoog niveau.
Er wordt op vele verschillende manieren al gewerkt aan de efficiëntie op een afdeling en op samenwerking op afdelingen onderling.
Operatietrajecten (vooral in orthopedie) worden vooraf al strikt vastgelegd.
De verpleegkundige verleent een dienst aan iedereen, ik denk dat als je gaat korten op iemand die zo'n grote publieke taak heeft dat je het een probleem van iedereen moet gaan maken, wij doen dit werk namelijk niet alleen voor onszelf maar ook voor anderen!
Het zal uiteindelijk ook een probleem worden van onze landgenoten, de zorg is al onaantrekkelijk zoals deze nu is, dit zal leiden tot een nog lager animo voor studenten (mbo-v, hbo-v, Geneeskunde, laboranten, beeldvormend personeel etc.), waardoor het nog maar de vraag is of er over een aantal jaar ook voldoende personeel is om een voldoende kwaliteit van zorg te garanderen.
Daarnaast is een onregelmatige dienst een aanslag op je lichaam (er zijn talrijke onderzoeken die aantonen dat het de gezondheid negatief aantast) maar ook je sociale leven. Ik denk dat hier iets tegenover mag staan.
Dat de nederlander geen geld wil betalen voor hoogwaardige zorg kan op twee manieren opgelost worden:
1: De nederlander stopt met betalen van zijn verzekering, de ORT valt weg en de zorg wordt nog minder aantrekkelijker om in te werken, en mag hopen dat hij de nodige zorg krijgt als dat moment eenmaal daar is.
2: De nederlander investeerd in de 'tegenspoed' tijden door meer te gaan betalen.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de vraag of al het geld van de werkvloer geplukt moet worden.
Er staan namelijk een hoop mensen uit gezondheidszorg die boven de balkenende-norm verdienen.
Dit vind ik persoonlijk een belachelijk gegeven, aangezien het algemeen bekend is dat veel functies in het ziekenhuis niet verdienen wat ze conform verantwoordelijkheid en taakstelling zouden kunnen/mogen/moeten verdienen.
Ik begrijp dat hiermee de tekorten niet opgevuld kunnen worden, maar het is een begin en een teken van goodwill. (ik begrijp natuurlijk dat bij dit rechtse kabinet het ondenkbaar is dat rijke mensen geld inleveren, maarja, het is misschien te overwegen:)
Ik denk dat het belangrijk is dat ook de hulpverleningsorganisaties (zoals brandweer, RAV en politie) die ORT krijgen ook ons als hulpverleners steunen opdat onze stem gehoord wordt.