Ik heb uit meerdere bronnen vernomen dat deze kisten geen FLIR krijgen (volgens jou wel?)
Voor wat betreft dit specifieke punt: de berichtgeving was de afgelopen jaren verschillend. Aanvankelijk was de FLIR 'on hold' gezet, maar dit zal alsnog verworven worden. In het materieelprojectenoverzicht voor Prinjesdag 2012 is op p.114 het volgende lezen:
Het project NH-90 Piloting Forward Looking Infrared (PFLIR) betreft de behoefte om de NH-90 helikopter bij verminderd zicht, ook ‘s nachts, te kunnen inzetten. Zonder dit infrarood nachtzichtsysteem is dit niet onder alle operationele omstandigheden mogelijk. Deze behoefte maakte deel uit van de Studie Integrale Helikopter Capaciteit (12 september 2004, kamerstuk 29800 X, nr. 3). Tijdens de wijziging van de behoeftestelling van het project NH-90 in 2011 (20 mei 2011, Kamerstuk 25 928 nr. 48) is besloten deze behoefte nog niet te verwerven om zo de risico’s die gepaard gaan met de ontwikkeling en de extra kosten die hiermee gemoeid zijn te vermijden. Naar verwachting wordt deze techniek in de periode van 2016 tot en met 2019 verder ontwikkeld, waardoor Defensie deze behoefte voor aanzienlijk lagere kosten kan aanschaffen.
De planning is dus dat tussen 2016 en 2019 de FLIR beschikbaar moet komen voor de NH-90. Mits er niet weer een tegenstrijdig besluit komt...
Ik zeg ook zeker niet dat het geen professionele club is, integendeel, maar SAR zal voor de marine geen primaire taak worden.
Wanneer is iets een primaire taak? Als bepaald wordt dat het Defensie Helikopter Commando moet voorzien in de SAR taak, dan is dat simpelweg een primaire taak voor hen; dat geldt voor Defensie net zo goed als voor NHV. Defensie zal dan moeten zorgen dat zij daarvoor geschikte mensen en middelen heeft en voldoende kwaliteit te leveren. En volgens mij is dat nog steeds waar Defensie naartoe werkt.
Daarbij: vergeet niet dat de NH-90 ook als boordhelikopter een SAR taak heeft. Ik zou dan ook eerder willen stellen dat SAR een kerntaak is van het DHC, alleen in het ene geval vanaf schepen en in het andere geval vanaf de wal.
In een tijd dat Defensie meer dan ooit tevoren haar bestaansrecht moet aantonen, gelet op de bezuinigingsdrift, zal Defensie dergelijke civiele taken denk ik met beide handen aangrijpen
Dat met de komst van de NH90 er ten opzichte van de lynx het e.e.a. erop vooruit gaat ben ik geheel met je eens. Er zullen echter geen dedicated sar kisten komen, zoals je in het buitenland ziet bij militaire sardiensten. Het is zelfs de vraag of men de bedieningsconsole gaat uitbouwen als een heli op sar dienst staat...
Defensie werkt heel veel met modulaire systemen en dat is i.m.o. heel slim vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering. Met een aantal modules zijn de NH-90 kisten om te vormen tot een SAR-configuratie. Dat betekent dat je ook makkelijk een andere NH-90 kunt omvormen tot SAR heli, wanneer een kist om wat voor reden dan ook buiten dienst wordt gesteld. De continuiteit is dan beter gewaarborgd.