Redder/verpleegkundige op een SAR helikopter

Auteur Topic: Redder/verpleegkundige op een SAR helikopter  (gelezen 29596 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 1 december 2012, 13:03:03
Joost ik denk dat ER doelde op de Super Puma van NHV.
Daarnaast wil ik aangeven dat SAR geen bijzaak is voor de Marine en dat het een professionele club is op de Kooy.
Met de komst van de NH-90 gaan er een hoop dingen op voor uit. Zowel in de techniek van deze heli als de ruimte die deze heeft in vergelijking met de Lynx.
Ook heeft deze heli een FLIR en de mogelijkheden om volautomatisch zoekpatronen te vliegen. Hoe het er in de toekomst uit gaan zien is afwachten.

Grtz Nick

Ik zeg ook zeker niet dat het geen professionele club is, integendeel, maar SAR zal voor de marine geen primaire taak worden. Dat met de komst van de NH90 er ten opzichte van de lynx het e.e.a. erop vooruit gaat ben ik geheel met je eens. Er zullen echter geen dedicated sar kisten komen, zoals je in het buitenland ziet bij militaire sardiensten. Het is zelfs de vraag of men de bedieningsconsole gaat uitbouwen als een heli op sar dienst staat...

Ik heb uit meerdere bronnen vernomen dat deze kisten geen FLIR krijgen (volgens jou wel?), geen bubble windows, geen dual hoist en dergelijke...

Als je dan naar een "commerciele" SAR dienst als de NOGEPA heli gaat kijken zijn zij wel primair bezig met deze taak, hebben dedicated kisten die hiervoor zijn ingericht en oefenen ze dagelijks. Overigens vliegt NHV vooralsnog geen SAR missies met een super puma, voor zover ik weet, en zijn daarnaast niet op De Kooy gestationeerd voor SAR taken...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 1 december 2012, 13:59:51
Ik heb uit meerdere bronnen vernomen dat deze kisten geen FLIR krijgen (volgens jou wel?)

Voor wat betreft dit specifieke punt: de berichtgeving was de afgelopen jaren verschillend. Aanvankelijk was de FLIR 'on hold' gezet, maar dit zal alsnog verworven worden. In het materieelprojectenoverzicht voor Prinjesdag 2012 is op p.114 het volgende lezen:

Citaat
Het project NH-90 Piloting Forward Looking Infrared (PFLIR) betreft de behoefte om de NH-90 helikopter bij verminderd zicht, ook ‘s nachts, te kunnen inzetten. Zonder dit infrarood nachtzichtsysteem is dit niet onder alle operationele omstandigheden mogelijk. Deze behoefte maakte deel uit van de Studie Integrale Helikopter Capaciteit (12 september 2004, kamerstuk 29800 X, nr. 3). Tijdens de wijziging van de behoeftestelling van het project NH-90 in 2011 (20 mei 2011, Kamerstuk 25 928 nr. 48) is besloten deze behoefte nog niet te verwerven om zo de risico’s die gepaard gaan met de ontwikkeling en de extra kosten die hiermee gemoeid zijn te vermijden. Naar verwachting wordt deze techniek in de periode van 2016 tot en met 2019 verder ontwikkeld, waardoor Defensie deze behoefte voor aanzienlijk lagere kosten kan aanschaffen.

De planning is dus dat tussen 2016 en 2019 de FLIR beschikbaar moet komen voor de NH-90. Mits er niet weer een tegenstrijdig besluit komt...

Ik zeg ook zeker niet dat het geen professionele club is, integendeel, maar SAR zal voor de marine geen primaire taak worden.

Wanneer is iets een primaire taak? Als bepaald wordt dat het Defensie Helikopter Commando moet voorzien in de SAR taak, dan is dat simpelweg een primaire taak voor hen; dat geldt voor Defensie net zo goed als voor NHV. Defensie zal dan moeten zorgen dat zij daarvoor geschikte mensen en middelen heeft en voldoende kwaliteit te leveren. En volgens mij is dat nog steeds waar Defensie naartoe werkt.

Daarbij: vergeet niet dat de NH-90 ook als boordhelikopter een SAR taak heeft. Ik zou dan ook eerder willen stellen dat SAR een kerntaak is van het DHC, alleen in het ene geval vanaf schepen en in het andere geval vanaf de wal.

In een tijd dat Defensie meer dan ooit tevoren haar bestaansrecht moet aantonen, gelet op de bezuinigingsdrift, zal Defensie dergelijke civiele taken denk ik met beide handen aangrijpen :)

Dat met de komst van de NH90 er ten opzichte van de lynx het e.e.a. erop vooruit gaat ben ik geheel met je eens. Er zullen echter geen dedicated sar kisten komen, zoals je in het buitenland ziet bij militaire sardiensten. Het is zelfs de vraag of men de bedieningsconsole gaat uitbouwen als een heli op sar dienst staat...

Defensie werkt heel veel met modulaire systemen en dat is i.m.o. heel slim vanuit het oogpunt van bedrijfsvoering. Met een aantal modules zijn de NH-90 kisten om te vormen tot een SAR-configuratie. Dat betekent dat je ook makkelijk een andere NH-90 kunt omvormen tot SAR heli, wanneer een kist om wat voor reden dan ook buiten dienst wordt gesteld. De continuiteit is dan beter gewaarborgd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #22 Gepost op: 1 december 2012, 15:44:50
De continuiteit is dan beter gewaarborgd.

Welke continuïteit? Sinds de Lynx niet meer SAR operationeel is moet er een burger bedrijf ingehuurd worden om deze taken uit te voeren.
Op de fregatten en P-boten wordt er met Belgische Alouettes gevlogen die nota bene nog ouder zijn dan de Lynx. ;)
Ze hadden de heli beter de NH 2016 kunnen noemen  ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 1 december 2012, 16:15:07
Ik heb het over de situatie waarin de NH-90 toestellen operationeel inzetbaar zijn, zoals je ongetwijfeld begrijpt ;)
Dat er nu een 'minor hickup' ::) in de maritieme helikoptercapaciteit is, moge duidelijk zijn.

Overigens ben ik nog steeds groot fan van de EH-101 / Merlin, die zo van de plank gekocht had kunnen worden. Maar daar zal wel hetzelfde gelden als bij de JSF: het Nederlandse bedrijfsleven schiet er niets mee op.

MED EH-101 PÅ REDNINGSVAGT

MED EH-101 PÅ REDNINGSVAGT DEL 2

MED EH-101 PÅ REDNINGSVAGT DEL 3
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #24 Gepost op: 2 december 2012, 12:07:12
Ik zeg ook zeker niet dat het geen professionele club is, integendeel, maar SAR zal voor de marine geen primaire taak worden. Dat met de komst van de NH90 er ten opzichte van de lynx het e.e.a. erop vooruit gaat ben ik geheel met je eens. Er zullen echter geen dedicated sar kisten komen, zoals je in het buitenland ziet bij militaire sardiensten. Het is zelfs de vraag of men de bedieningsconsole gaat uitbouwen als een heli op sar dienst staat...

Ik heb uit meerdere bronnen vernomen dat deze kisten geen FLIR krijgen (volgens jou wel?), geen bubble windows, geen dual hoist en dergelijke...

Als je dan naar een "commerciele" SAR dienst als de NOGEPA heli gaat kijken zijn zij wel primair bezig met deze taak, hebben dedicated kisten die hiervoor zijn ingericht en oefenen ze dagelijks. Overigens vliegt NHV vooralsnog geen SAR missies met een super puma, voor zover ik weet, en zijn daarnaast niet op De Kooy gestationeerd voor SAR taken...

De Super Puma die NHV wil gaan gebruiken is alleen voor Offshore vluchten en is een tussen oplossing tot de EC-175 in dienst komt.

De FLIR zit er bij de meeste NH-90 al onder overigens.
Veder sluit ik me aan bij het verhaal van Maarten. Uiteindelijk heeft het allemaal met geld te maken en wat de politiek er over besluit. Het zijn niet de beste tijden voor Defensie momenteel.

Grtz Nick


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #25 Gepost op: 6 mei 2014, 22:18:11
Hallo allen,

Ik haal even dit topic omhoog. Hoe staat het er nu mee met de search and rescue heli maatschappijen? Is nu alles overgenomen door de luchtmacht ofzijn nhv, bristow group en chc nog steeds actief op sar gebied?
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #26 Gepost op: 7 mei 2014, 06:17:37
Zover ik kan opmaken uit het radioverkeer is NHV (Pistoolhaven en De Kooy) en luchtmacht (Leeuwarden AFB) als SAR actief :-)


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #27 Gepost op: 7 mei 2014, 14:32:40
Ik heb er eerder naar gevraagd, en via de kustwacht werd ik door verzonden naar Bristow.

Dit is het antwoord waar jij hoogstwaarschijnlijk naar opzoek bent:


Citaat
tot 2 jaar geleden namen wij mensen aan die alleen reddings- en helicopterervaring hadden; meestal uit de Search and Rescue wereld, beloodsing of ervaring als loadmaster. maar in ieder geval reddingservaring. Tegenwoordig is een opleiding tot verpleegkundige ook een minimale eis. Omdat wij met internationale crews vliegen, is goed engels in woord en geschrift essentieel. Welke SAR achtergrond je ook hebt, je volgt bij Bristow een SAR vliegopleiding die de SAR crew in Engeland ook krijgt (RN of RAF - Royal Navy of Royal Airforce).
 
Om je op weg te helpen heb staat hieronder een lijstje met ideeen die je zou kunnen volgen. Het lijstje is niet uitputtend en is geen must:
 
- Tien van de elf reddingszwemmers komen uit de wereld van Marine (KM) of Luchtmacht (KLu).
- Je engels zal hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn, misschien een beetje wennen.
- Je moet gezond en fit zijn - maar dat lijkt mij duidelijk, bril is geen probleem, lucht- en/of watervrees wel :-)
- Crewconcept is heel belangrijk: wij vliegen met 2 piloten, een winch (hoist)operator en een winchman (redder, zwemmer of kikker). Iedereen is even belangrijk en essentieel.
- Kennis, interesse van: techniek, luchtvaart, veiligheid, gezondheidszorg is handig/belangrijk.
- Verschillende mensen hebben in eigen tijd een studie (MBO-v niveau 4, HBO-v niveau 5) gedaan.
- Verschillende mensen zijn bijna klaar met hun MBO-v opleiding, en zullen een differentiatie ambulance verpleegkundige gaan volgen (SEH - Spoedeisende hulp kan ook).
- De consensus in de SAR wereld is dat SAR crewman medisch steeds hoger worden opgeleid.
- Volg GEEN (internationale) commerciele opleiding tot SAR crewman. Kost handenvol geld en je hebt geen  baangarantie.
- Je kan verpleegkundige bij KM of KLu worden, of als heliredder (kikker) bij de Marine of Mariniers soliciteren. Je hoeft dan geen verpleegkundige te zijn (maar het is dan raadzaam wel die opleiding in je eigen tijd te volgen). Je minimale leeftijd is dan 18 jaar (geen probleem voor jou).
- Minimale leeftijd bij Bristow is 25/30 jaar, mede door de op te bouwen ervaring, maar dat is geen vaste eis!
- Ik zou in jouw geval sowieso een portfolio bijhouden van je reddingen en medisch handelen, en wat je doet om jezelf te professionaliseren en ervaring op te bouwen en deze bij te houden.
 
De (helicopter) SAR wereld is van oudsher een defensie-organisatie (in binnen- en buitenland). Dat verandert langzaam - civiele operators kunnen dat goedkoper, gespecialiseerder en misschien wel beter (bij een militaire organisatie leer je redden en oorlogsvoeren, bij ons is het alleen redden). Internationaal is er een groeiende behoefte aan SAR personeel (piloten, hoist operators en redders).
 
Meld je aan bij de KM of KLu, er zijn veel vacatures. Mocht je ambitie hebben in die richting: doen!
Mocht je ambitie hebben in de gezondheidszorg (ambu of SEH): doen!
Wil je geen van beide: dan wordt het heel lastig...
 


Chief crewman Search & Rescue
 
Bristow, European Operations


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2014, 18:04:16
Citaat van: Dave1989 link=msg=860163 date=1300357476
He mensen,

Even een topic aan gevraagd voor mijn vraag.Hoe wordt je redder of verpleegkundige op de sar helikopter?
Op de sar(tweety) heb je ook nog ''rescue swimmers'', hoe wordt je dit?
Wat is de weg op verpleegkundige op de sar heli te worden.
Groet

Even naar het jaartal van bovenstaande vraag kijkend zal Dave de afgelopen 3 jaar toch wel zelf het initiatief hebben genomen om contact op te nemen met eventuele SAR heli wergevers?
Zo niet: ongeschikt ;) ;)


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #29 Gepost op: 8 mei 2014, 16:21:02
Ehhhh het contract SAR wordt 20 mei gegund....zal mij benieuwen wie het gaat doen.. 8)
NoordBorgh go's North again in 2009