reanimatie bij zwangerschap

Auteur Topic: reanimatie bij zwangerschap  (gelezen 12939 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 12 april 2011, 15:56:41
Wat is dat voor een belachelijke opmerking!

Je hebt gelijk, je moet het niveau aanpassen aan de cursist en niet aan de behoefte van het slachtoffer.   :-\


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #21 Gepost op: 12 april 2011, 16:31:46
Dat wordt niet gezegd. En het is in de cursus op zich prima te benoemen. Alleen kan je van 'gewone'  mensen niet verwachten dat ze al dit soort uitzonderingen onthouden. Ze raken ervan in de war op het moment dat ze ervoor staan en haken dan echt op een gegeven moment af.

Ik zou er geen halszaak van maken....eerst aapjes het kunstje leren, daarna aapjes meer kunstjes leren.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #22 Gepost op: 12 april 2011, 18:27:31
Je hebt gelijk, je moet het niveau aanpassen aan de cursist en niet aan de behoefte van het slachtoffer.   :-\

Inderdaad, en daarom kennen we BLS en ALS, je moet het niveau aanpassen aan de cursist en ervoor zorgen dat deze wat gaat doen ipv van aarzelt want dadelijk doet hij het niet goed...  :-X

Maar jij bent er dus voor om iedereen ALS op te leiden? Aangezien je geen niveau-verschil wilt maken?


Medicales

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • Help(t) hulpverleners helpen!
    • www.medicales.nl
Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2011, 09:20:12
Een leek kiest voor een cursus BLS. Hierin wordt geadviseerd door de NRR/ERC de korte en simpele uitleg te waarborgen. Als je dan dit soort dingen zal uitleggen in zo'n cursus, kan dat alleen zorgen voor tijdverlies bij een reanimatiescenario. De hulpverlener (eerder cursist), gaat twijfelen over zijn handelen en of het slachtoffer zwanger is of niet. De beslissingsdrempel moet zo laag mogelijk liggen voor de cursist. Als we allemaal de reanimatieraad volgen, zullen de overlevingskansen alleen maar stijgen is mijn idee.

Uiteindelijk is het ook beter -zoals hier al eerder gezegd- kinderen op een andere manier te reanimeren, maar dit wordt niet gezegd in het BLS-boek van de NRR/ERC, omdat hier hier gaat om een niet gespecialiseerde cursus. Mijn advies in deze zou zijn dat de reanimatie wordt gestart zoals geleerd in de cursus. Ga niet met het slachtoffer sjorren, dit zorgt alleen voor verlies van (kostbare) tijd. Uiteraard kun je bij bijna elke casus een 'betere' optie bedenken, maar keep it short and sipmple in the BASIC LIFE SUPPORT providerscourse!  ;) Zorg dat het niveau van borstcompressies en beademen (inclusief toepassen van een AED) goed op peil is en een cursist zeker is van zichzelf en zijn/haar handelen! Hiermee red je de meeste levens...
Medicales is een jong en innoverend bedrijf, dat zich richt op het geven van opleidingen in hulpverlening (EHBO, Eerste Hulp aan Kinderen, EHBDu, immo


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2011, 21:11:44
^ +1

lekenhulpverleners/burgerhulpverleners leren nu eenmaal geen ALS. Daarnaast idd de vraag of iemand daadwerkelijk wel zwanger is. Onlangs ben ik bij een reanimatie van een nog jonge vrouw geweest. Daar dacht men ook dat ze zwanger was. De buik bleek achteraf behoorlijk te zijn opgeblazen. Als iedereen met haar was gaan sjorren was het misschien ook tijdsverspilling geweest. Overigens heeft de reanimatie niet gebaat...ze bleek een CVA te hebben gehad.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2011, 21:34:25
^+1

Uitzonderingen dragen niets bij aan de basis. De 'lateral tilt' is een leuk weetje, maar leidt in de basiscursus alleen maar af van hetgeen waar het daadwerkelijk om gaat. Als instructeur moet je dat onderscheid kunnen maken. Dit (en andere) feitje(s) kan beter bewaard blijven voor een herhalings of verdiepingsles.