Werkgever / leidinggevende / school op de hoogte van aanmelding AED-Alert?

Auteur Topic: Werkgever / leidinggevende / school op de hoogte van aanmelding AED-Alert?  (gelezen 9469 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
N.a.v. dit topic:

Gisteren zat in mijn les Frans. Ik had net een toets gemaakt toen ik een smsje kreeg. Het was wat rommelig dus ik zag gelegenheid om te kijken. Het was een AED Alert. Ik legde het tegen de docent uit en ik mocht gaan. Gauw mijn jas en sleutel gehaald en naar het adres gefietst dat maar 300 meter van mijn school is. Nadat ik voorzichtig maar toch snel had gefietst kwam ik bij het adres aan. Nog geen 3 minuten na het smsje. Het was in een flat dus ik belde aan en de man deed gelijk de deur open. Toen ik binnenkwam was hij bezig met zijn eigen vrouw te reanimeren. Ik kwam de kamer binnen en zei tegen hem dat ik hem kwam helpen en dat hij buiten de ambulance op moest wachten. Toen was het zover ik moest gaan reanimeren. Gelijk ging ik over op de automatische piloot en ben de vrouw gaan reanimeren. Zo'n 8 minuten lang heb ik daar alleen in de kamer gezeten en ik was heel blij toen ik een sirene hoorde. De Rapid-Responder en een ambulance kwamen tegelijk terplaatse. Toen ze binnen kwamen zeiden ze dat ik door moest gaan en sloten een defribrilator aan. Hij gaf een flatline. Er was niks meer aan te doen. De verpleegkundige zei tegen mij dat ik mijn best had gedaan maar dat ik het ook niet had kunnen redden. Toen kwam bij mij de spanning eruit. Ik werd een beetje emotioneel maar een andere verpleegkundige zei dat dat helemaal niet erg was. Nadat we nog even hadden gepraat en ik de man nog veel sterkte had gewenst ben ik terug naar school gegaan.

Toen ik op school aankwam had de ambulance bemanning al naar school gebelt en verteld wat er was gebeurt en dat ik het heel goed had gedaan. Daarna kon ik er gelijk met iemand van school over praten en die zei dat ik me niet schuldig moest voelen. Dat doe ik ook niet. Ook al heb ik voor de vrouw niks kunnen betekenen, ik denk dat ik voor die man een hele geruststelling ben geweest. Toen ben ik terug naar mijn les gegaan en stond 3 uur erna nog te trillen van de spanning en adrenaline.

Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan om erna gelijk veel over te praten wat er was gebeurt. Ik merk ook wel dat het heel veel indruk op me heeft gemaakt. Ik denk dat ieders eerste reanimatie veel indruk maakt.

Ondanks dat ik het er al veel over heb gehad wilde ik het toch met jullie delen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=50516.0

...hier verder over het in kennis stellen van werkgever, schoolleiding etc!

Mooi om te lezen, Sesamzaadje!  O0

Wat zou je eigenlijk hebben gedaan, als je docent nee had gezegd? Buiten dat ik het dan een ongelofelijke ***** had gevonden, wat denk je dat je dan gedaan zou hebben?




Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Dinges, goed punt kaart je daar aan! Eigenlijk zouden er afspraken met docenten moeten zijn over die alerts. Komt er een binnen, dan mag je weg. Eenvoudig te valideren, mits de verzuimcoördinator weet hoe P2000 in elkaar zit... ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Een verzuimcoördinator? Is het inmiddels zo grootschalig dat er een OVD-verzuim moet zijn??  >:D

Serieus nu: inderdaad. Werkgevers, docenten, verzuimcoördinatoren etc. Iemand die reageert op een AED-alert in de buurt moet je laten gaan. Maar dan moeten die mensen wel op de hoogte zijn van je AED-aanmelding, vind ik. Dat is het minste wat je kan doen.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
OvD-V? Dat zijn de adjuncts. Zie de verzuimcoördinatoren (lees: absentiekijkers) maar als bevelvoerders  ;D

Zonder gekheid: het in kennis stellen van een superieur lijkt me inderdaad een voorwaarde. Het gevaar is dan wel dat het misschien wordt alsof men bij de vrijwillige brandweer zit: 'Ik kan elk moment worden opgeroepen voor een spoedgeval, dus u moet hier en hier tekenen zodat ik op elk moment weg kan rennen.' Ik zou er als werkgever niet blij mee zijn.. En dat sluit al beroepen uit, terwijl je volgens mij juist zo breed mogelijk moet willen blijven.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het gevaar is dan wel dat het misschien wordt alsof men bij de vrijwillige brandweer zit: 'Ik kan elk moment worden opgeroepen voor een spoedgeval, dus u moet hier en hier tekenen zodat ik op elk moment weg kan rennen.' Ik zou er als werkgever niet blij mee zijn.. En dat sluit al beroepen uit, terwijl je volgens mij juist zo breed mogelijk moet willen blijven.

Ik denk dat er al erg veel mensen zijn, die zich hebben aangemeld, maar hier nog nooit bij hebben stilgestaan.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Vooral in de situatie van bijv een middelbare school scholier: toetsen, examens, etc. Wat als de AED alert plaatsvond in het midden van een toets?

Discutabele situatie...?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Discutabele situatie...?

Dat denken er wel meer! Vandaar dit topic.  ^-^


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Vooral in de situatie van bijv een middelbare school scholier: toetsen, examens, etc. Wat als de AED alert plaatsvond in het midden van een toets?

Discutabele situatie...?

Tijdens een 'gewone' toets (tijdens de lessen) is de kans klein dat iemand dan een smsje opmerkt, hoewel er ook mensen zijn die hun telefoon op 'trillen zonder geluid' zetten.

Tijdens een examen-toets (in een aparte zaal, onder toezicht docenten) lijkt mij dat er een kleine kans (ongeveer 0 komma 0) dat een leerling (!) een smsalert ontvangt. Het is op dat moment namelijk verboden communicatieapparatuur in je directe omgeving te hebben, dus ook P2K pagers en porto's.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Als er van tevoren een goede afspraak is gemaakt, is er geen punt van discussie. Er staat immers een mensenleven op het spel. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat directie van een instelling (school/ bedrijf) daar niet mee akkoord gaat.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Vooral in de situatie van bijv een middelbare school scholier: toetsen, examens, etc. Wat als de AED alert plaatsvond in het midden van een toets?

Discutabele situatie...?


In principe ga ik er wel vanuit dat scholieren tijdens een toets niet op hun mobieltje mogen kijken. Dat was bij mij op de middelbare school het geval (en onze school was alles behalve streng) en ik weet zeker dat ik tijdens een toets geen SMS'jes zou mogen lezen. In zo'n geval mis je de reanimatie dus, maar zovaak zullen er geen toetsen zijn...... toch?
In alle andere gevallen had het op mijn oude schooltje ook geen probleem geweest, als er in de omgeving van Bilthoven een AED-alert bestond had ik daar in de schoolkrant ook al wel aandacht aan besteed (macht der eindredactie), zeker omdat er bij ons op school ook gratis facultatieve lessen EHBO en reanimeren (AED bedienen) gegeven werden.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding