Werkgever / leidinggevende / school op de hoogte van aanmelding AED-Alert?

Auteur Topic: Werkgever / leidinggevende / school op de hoogte van aanmelding AED-Alert?  (gelezen 9466 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Ik denk dat dit een heel moeilijk topic is. Wij zijn allemaal heel enthousiast over hulpverlening en we zullen geen seconde twijfelen of we iemand zouden moeten helpen. Sommige mensen kunnen dat gewoon niet begrijpen en zijn alleen met hun eigen leventje bezig. Vele bazen zullen zegen dat ze liever niet willen dat je het werk verlaat, ook al red je er een leven mee... Gelukkig zijn er ook heel veel leidinggevenden die niet zo denken en waar je hele goede afspraken mee kan maken O0


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Ik geloof best dat er bazen zijn die er moeilijk over doen. Maar heeft iemand het dan daadwerkelijk ook meegemaakt?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Ik geloof best dat er bazen zijn die er moeilijk over doen. Maar heeft iemand het dan daadwerkelijk ook meegemaakt?

Niet wat betreft inzet als burger-hulpverlener, maar er zijn genoeg voorbeelden van werkgevers die liever niet hebben dat hun werknemers weggaan als bijv. brandweervrijwilliger.
Zoals mijn vader toen die nog brandweervrijwilliger was en als buschauffeur bij een bekend bedrijf in Noord-Holland werkte; daar kan/mag het dus niet. Aan de ene kant zijn buschauffeurs natuurlijk mooie "burgerhulpverleners"; ze zitten veel op de weg en zijn overal te vinden. Aan de andere kant blijven dan passagiers bij een bushalte staan en dat vindt de provincie als opdrachtgever niet zo fijn...

Dus je kunt nog zo enthousiast zijn, er zijn grenzen aan de beschikbaarheid.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Ik zal even wat vragen uit de lucht halen. Ik had al met de coördinator van school van te voren afgesproken wat er gebeurt als ik een aed alert krijg. Hij heeft me toen een kaartje gegeven met zijn handtekening erop en dat hij toestemming geeft om de les te verlaten. Op school staat mijn telefoon op stil en als ik gelegenheid zie om een sms te lezen doe ik dat. Niet tijdens een toets. Bij een tentamen of examen staat hij bij mij standaard uit. Ik kan op dat moment toch niet reageren. Misschien dat het een hoop vragen beantwoord en bedankt voor de positieve reacties!
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Sesamzaadje, dat zijn heldere afspraken. Ook een compliment richting jouw school dat ze er zo welwillend mee om gaan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Aan de ene kant zijn buschauffeurs natuurlijk mooie "burgerhulpverleners"; ze zitten veel op de weg en zijn overal te vinden. Aan de andere kant blijven dan passagiers bij een bushalte staan en dat vindt de provincie als opdrachtgever niet zo fijn...

Dus je kunt nog zo enthousiast zijn, er zijn grenzen aan de beschikbaarheid.


Maar nu komt het woordje burgerplicht in me op.  :) Ik zou dan zeggen; die passagiers wachten maar even. Maar zo werkt het blijkbaar op veel plaatsen niet..


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Maar nu komt het woordje burgerplicht in me op.  :) Ik zou dan zeggen; die passagiers wachten maar even. Maar zo werkt het blijkbaar op veel plaatsen niet..
Zeker, ik denk dat de meeste buschauffeurs ook keurig stoppen als zij -incidenteel- op hun route een onwelwording of ongeval tegenkomen. Daar kan je eigenlijk niet omheen.
Met een service als AED alert is het een ander verhaal. Natuurlijk is er nog steeds sprake van burgerplicht, alleen gaat de chauffeur dan van zijn route af om hulp te verlenen aan de hand van zijn sms. Dat betekent nogal wat voor het busbedrijf en de maatschappelijke functie die dat bedrijf heeft. De discussie blijft: wat weegt zwaarder? Natuurlijk het leven van het slachtoffer. Maar ook dat is weer niet de verantwoordelijkheid van de chauffeur alleen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ja sorry, daar doelde ik ook op: als de chauffeur onderweg een incident tegenkomt. Dat ie niet op een alert moet gaan rijden terwijl ie aan het werk is, daar kan ik me helemaal in vinden!  ;D


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Ja sorry, daar doelde ik ook op: als de chauffeur onderweg een incident tegenkomt. Dat ie niet op een alert moet gaan rijden terwijl ie aan het werk is, daar kan ik me helemaal in vinden!  ;D

En dat bedoelde ik natuurlijk ook  :P


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Ik sta ook aangemeld bij burger AED en zit op het moment in een 5e klas VWO. Ik ben naar mijn Adjunct (teamleider) gegaan nadat ik me had ingeschreven en heb de situatie voorgelegd. We werken hier met toetsweken en ik heb 4 weken per jaar een hele week vol met toetsen. Tijdens die toetsen heb ik mijn mobieltje altijd uit en in mijn tas zitten. Mijn teamleider heeft na het gesprek gelijk een mailtje gestuurd naar al mijn leraren om ze in kennis te stellen van het feit dat ik mogelijk weg geroepen kan worden voor een AED alert. Zodoende mag ik dan ook zonder te vragen het lokaal verlaten als ik een SMSje ontvag.

Ik heb ook een part-time job achter de kassa bij de albert heijn. Hier heb ik dan weer geen toesteming om weg te gaan (tenzij het echt om de hoek is maar dan gaat ook de leidinggevende mee met de AED). Ze kunnen het zich niet veroorloven om op een drukke dag iemand minder te hebben bij de kassa's. Zo zie je maar weer dat het een beetje afhangt van het soort werk wat je hebt. Ik heb ook wel eens gehad dat ik tijdens een AED alert een conducteur vroeg of hij twee straten verderop kon helpen met de reanimatie maar hij moest ook verder met zijn dienstrooster. Uiteindelijk ook maar goed ook want de ambulance kwam net aanrijden toen wij de straat in renden en uiteindelijk was onze hulp ook niet meer nodig.