Om het Duitse verhaal nog iets gecompliceerder te maken: Er is amber en amber
.
Het "gewone" amber (zwaailampen, lichtbalken, frontflitser e.d.) is te voeren bij bepaalde soorten gevaar (§38 StVO, dus de D wegenverkeerswet), en dan hetzij algemeen toegestaan voor bepaalde categorieen voertuigen (vuilniswagens, kraanwagens, wegenwacht e.d.) (§52(4) StVZO, dus het D voertuigreglement, analoog met de NL wetgeving), hetzij slechts per vergunning toegestaan (busjes en auto's van wegwerkers e.d.).
Een speciale klasse amber zijn de eigenlijk als pechlampen geklassificeerde lampen, zoals bedoeld in §53a(3) StVZO. Voor vaste of flexibele montage (bijv. magneet) en bij pech te gebruiken of om op straat te plaatsen. Enkele van die lampen lijken verdacht veel op echte zwaai - of flitslampen (uitvoering met magneet voor op autodak), of achteruitflitsers (vast in de auto gemonteerd), en zijn bijna net zo fel. Ik heb er een paar. Die mag je inderdaad in D bij stilstand op elke auto voeren, als understeuning voor je 4 gelijktijdig knipperende knipperlampen (alarmlicht) en in dezelfde situaties (pech, ook op vluchtstrook; file). Waarschijnlijk doelt de enkele posts hierboven aangehaalde "Duitse collega wegwerker" bij zijn bewering op deze variant, alhoewel deze regeling zelfs in D niet algemeen bekend is en de lampen zelden op auto's te zien zijn.
Wat nu de interessante vraag opwerpt: mag ik met die dingen gemonteerd (in ieder geval de exemplaren die een vaste montage vooropstellen) op een in D geregistreerde auto in NL rondrijden?
Daarop denk ik dat het antwoord ja is, omdat tenminste binnen de EU de keurings- en toelatingseisen van het land van registratie gelden.
Mag ik ze ook gebruiken?
Volgens de NL wet vermoedelijk formeel niet. Naar wat ik lees zal dit in de praktijk wel loslopen, uitzonderingen daargelaten?