Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98719 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 7 mei 2011, 15:11:33
Op het moment dat je de grens over gaat blijf ik zelf ook Nederlander, val ik dan nog steeds onder de Nederlandse wet?? Ik dacht het niet, ik moet me toch echt aan de wetten van het betreffende land houden.
Op het terrein van een ambassade in het buitenland geldt toch wel de Nederlandse wet voor ons?


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #101 Gepost op: 7 mei 2011, 15:29:55
Ja, qua algemene wetgeving wel...maar volgens mij geldt voor een NL voertuig het Nederlandsche Voertuig Regelement.
Het voeruig is conform nederlandse wetgeving goedgekeurd en voert daarom een NL kenteken.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben..... (Dit regeltje is voor de zekerheid  098uo)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #102 Gepost op: 7 mei 2011, 15:35:00
Als je in het buitenland bent dien je aan de daar geldende wetten en regels te houden. Zo kom je hier met een gram wiet in je zak gewoon weg, dit kan je in de meeste landen om ons heen wel vergeten. Maar mbt de regels omtrend voertuigen is het zo dat we (de landen) elkaars regels respecteren. Zo is het in duitsland verplicht om je voertuig aan een tüv keuring  aan te bieden als je andere velgen onder je auto zet. Dat is hier niet nodig en dat respecteren de duisters dan ook en nemen niet je auto in beslag omdat je geen keuringsbewijs mbt je lichtmetalen sportvelgjes kan overleggen, een duitser kan ze er wel ter plekke onderuit schroeven of de auto gaat mee. Maar andersom gebeurd ook; bouw een kitcar en je krijgt het hier in nederland niet op kenteken, ga je na engeland dan kun je daar zo een kenteken krijgen welke je hier in Nederland zo weer kan omzetten naar een nederlands kenteken.

Terug naar de oranje zwaailamp; on-topic.........
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #103 Gepost op: 7 mei 2011, 22:52:26
Geldt dit dan voor werkverkeer of privé voertuigen?

Dit geld voor alle voertuigen die zijn goedekeurd in het land van herkomst.


Zo is het in duitsland verplicht om je voertuig aan een tüv keuring  aan te bieden als je andere velgen onder je auto zet. Dat is hier niet nodig en dat respecteren de duisters dan ook en nemen niet je auto in beslag omdat je geen keuringsbewijs mbt je lichtmetalen sportvelgjes kan overleggen, een duitser kan ze er wel ter plekke onderuit schroeven of de auto gaat mee.

Hou wel in rekening dat wij in Nederland ook niet excact werken met snelheidscode's terwijl wij als  Nederlanders ook hiervoor in Duitsland een boete krijgen als we de verkeerde banden monteren. Mijn neefje heeft totzelfs de banden moeten laten vervangen of ander vervoer terug naar Nederland regellen. Zijn Opel Corsa had banden onder de auto die goed waren tot 155km/h terwijl volgens de boekjes de auto een topsnelheid had van 195km/h.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #104 Gepost op: 11 juni 2011, 22:58:02
Om het Duitse verhaal nog iets gecompliceerder te maken: Er is amber en amber 0098.

Het "gewone" amber (zwaailampen, lichtbalken, frontflitser e.d.) is te voeren bij bepaalde soorten gevaar (§38 StVO, dus de D wegenverkeerswet), en dan hetzij algemeen toegestaan voor bepaalde categorieen voertuigen (vuilniswagens, kraanwagens, wegenwacht e.d.)  (§52(4) StVZO, dus het D voertuigreglement, analoog met de NL wetgeving), hetzij slechts per vergunning toegestaan (busjes en auto's van wegwerkers e.d.).

Een speciale klasse amber zijn de eigenlijk als pechlampen geklassificeerde lampen, zoals bedoeld in §53a(3) StVZO. Voor vaste of flexibele montage (bijv. magneet) en bij pech te gebruiken of om op straat te plaatsen. Enkele van die lampen lijken verdacht veel op echte zwaai - of flitslampen (uitvoering met magneet voor op autodak), of achteruitflitsers (vast in de auto gemonteerd), en zijn bijna net zo fel. Ik heb er een paar. Die mag je inderdaad in D bij stilstand op elke auto voeren, als understeuning voor je 4 gelijktijdig knipperende knipperlampen (alarmlicht) en in dezelfde situaties (pech, ook op vluchtstrook; file). Waarschijnlijk doelt de enkele posts hierboven aangehaalde "Duitse collega wegwerker" bij zijn bewering op deze variant, alhoewel deze regeling zelfs in D niet algemeen bekend is en de lampen zelden op auto's te zien zijn.

Wat nu de interessante vraag opwerpt: mag ik met die dingen gemonteerd (in ieder geval de exemplaren die een vaste montage vooropstellen) op een in D geregistreerde auto in NL rondrijden?
Daarop denk ik dat het antwoord ja is, omdat tenminste binnen de EU de keurings- en toelatingseisen van het land van registratie gelden.

Mag ik ze ook gebruiken?
Volgens de NL wet vermoedelijk formeel niet. Naar wat ik lees zal dit in de praktijk wel loslopen, uitzonderingen daargelaten?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #105 Gepost op: 12 juni 2011, 16:40:34
En aangezien ik er toen zou moeten rijden voor me hobby en er dus geen vergunning voor heb en daarom dus de lampen niet aanhad staan en alleen aan zou hebben wanneer ik met pech zou komen te staan...  maar de lampen alleen al uit op het dak hebben staan zou dat ook tot staande houden van de politie in duitsland kunnen leiden?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #106 Gepost op: 12 juni 2011, 17:30:21
Tja, voor de "normale" amber-amber (dus die voor speciale klasses auto's of op vergunning): indien de auto geen sleepwagen is o.i.d. en je geen vergunning hebt: geen vergunning is geen vergunning, dus een D agent zou je, vermoed ik, voor het ontbreken van een NL (of D) vergunning bij op je privéauto gemonteerde amber-amber zwaailampen kunnen bekeuren (ook als de lampen niet aanstaan).

De "§53a(3) StVZO" lampen, die je dus wel als privépersoon zonder vergunning op een D auto mag zetten, zijn er in zwaailampvorm, dus 360°, (naast die met sterkere magneet) ook in exemplaren met een zwakkere magneet voor op stilstaande auto's, en die zijn, meen ik, tevens geschikt en formeel gekeurd voor vaste montage (ingegoten schroefgaten zijn voorhanden; voorbeeld Hänsch Effekta 08). De vraag is of dit voor NL auto's in D ook geldt, omdat de StVZO formeel alleen voor in D geregistreerde auto's geldt. Voor NL wegverkeer: sommige van die lampen hebben ook een e1-keurmerk als echt zwaailicht voor de rest van Europa (ze zijn dan ook bijna net zo fel als "echte", in ieder geval de flitsmodellen), maar daar moet je in NL toch wel een vergunning voor hebben (of een sleepwagen rijden).

In beide landen mag je niet meer verlichting hebben dan toegestaan. Formeel vervalt in D in zo'n geval ook de toelating tot het verkeer (daar zijn ze niet zo makkelijk mee).

Moeilijk, hè?  ::)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 14 juni 2011, 12:26:06
Duitsers kunnen het nog "leuker" maken.
Als de zwaailichten niet aangekoppeld zijn op het voertuig, dan gelden deze als "lading" op de auto en dienen deze enkel deugdelijk bevestigd te zijn.

Het voeren van oranje zwaailichten in Duitsland is een ander verhaal, althans voor privé personen. Dat is weer een heel oerwoud van regels dat dan gaat gelden, met een enorme berg uitzonderingen. Een van deze regels is onder ander het gebruik van een Arrowstick of verkeersgeleidende maatregelen. Arrowsticks mogen, bij mijn laatste stand van weten, enkel door de politie worden gebruikt.

Dat is ook de reden dat transportbegeleiders in Duitsland vrijwel nooit een Arrowstick achterop hun auto hebben, maar een verplicht BF 3 bord en gewoon normale zwaailichten, eventueel aangevuld met 2, of 4 knipperende oranje lampen aan de achterzijde.

Grille lampen zijn in Duitsland officieel alleen maar toegestaan in het blauw. Oranje grille flitsers aan de voorzijde van het voertuig mogen er alleen op zitten als er een speciale ontheffing voor is aangevraagd. Let wel, dit geldt dan weer alleen voor auto's die een duitse kentekenregistratie hebben.

Groeten, Ruud


Gast

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 14 juni 2011, 12:49:36
Dus mocht ik 24 juni onderweg in Duitsland onderweg weer een ongeval tegenkomen kan ik beter niet mijn Traffic Advisor gebruiken begrijp ik  ;D Zet ik hem wel op Warning Flash pattern  O0


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #109 Gepost op: 14 juni 2011, 14:51:43
[...] Arrowsticks mogen, bij mijn laatste stand van weten, enkel door de politie worden gebruikt. [...]
Kleine aanvulling: alleen in Beieren formeel ook de brandweer.
Achtergrond voor het geheel is dat verkeersgeleidende maatregelen (Arrowstick, Traffic Advisor op looplichtstand) een ambtshandeling voor zouden stellen ("Hoheitsaufgabe", is in het Nederlands niet zo'n goeie vertaling voor...). En dat betekent in feite dat oneigenlijk geven van dit soort "aanwijzingen" opgevat zóu kunnen worden als ambtsmisbruik. Of het in de praktijk zo'n vaart loopt... zal wel niet (een beetje moeilijk het verschil te zien tussen iemand met gebaren/lichten "waarschuwen" en iemand "aanwijzing te geven" als het om het vermijden van verdere ongelukken gaat).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")