Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98687 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #110 Gepost op: 13 februari 2012, 13:23:57
De regeling optische- en geluidssignalen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_07-04-2011

en die verwijst naar ECE reglement 65 voor het keurmerk

Artikel 6
1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_07-04-2011

Mag ik uit lid B dan verstaan indien ik als VKR  privewagen gebruik tijdens verplaatsing of positioneer in het werkgebied dus een amber ledlamp mag gebruiken.?
BV zoiets:  


Gast

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 13 februari 2012, 14:02:31
Nee, de Regeling OGS geldt niet voor burgers, of ze nu wel of niet als VKR werkzaam zijn, het betreft een privé-voertuig en dat valt sec niet onder welke zwaailichten-regel dan ook. Wat geldt voor elke privé-auto is de Regeling Voertuigen en waar het minimaal en maximaal qua verlichting aan moet voldoen.
Heel puur volgens de regeltjes is dit he. Niemand die jou op je vingers zal tikken als je, in je werkgebied of bij een verplaatsing, ter attentie een oranje pit op je dak hebt.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #112 Gepost op: 13 februari 2012, 16:11:25
Nee, de Regeling OGS geldt niet voor burgers, of ze nu wel of niet als VKR werkzaam zijn, het betreft een privé-voertuig en dat valt sec niet onder welke zwaailichten-regel dan ook. Wat geldt voor elke privé-auto is de Regeling Voertuigen en waar het minimaal en maximaal qua verlichting aan moet voldoen.
Heel puur volgens de regeltjes is dit he. Niemand die jou op je vingers zal tikken als je, in je werkgebied of bij een verplaatsing, ter attentie een oranje pit op je dak hebt.
Misschien zit ik hier mis, maar volgens mij geldt zowel de Regeling Voertuigen als de Regeling OGS voor iedere burger en rechtspersoon, en dus voor ieder voertuig in Nederland. De Regeling Voertuigen maakt onderscheid naar personenauto's en bedrijfsauto's, niet naar privé-auto's of niet-privé-auto's. Zowel voor personenauto's als bedrijfsauto's als iedere andere vermelde voertuigcategorie geldt dat zij niet meer verlichting mogen hebben dan in de Regeling toegestaan. Strikt genomen zijn zwaailichten of flitslichten in een permanente inrichting dus niet toegestaan. Tegelijkertijd stelt de Regeling OGS dat in de omschreven omstandigheden zwaai-, flits- of knipperlichten gevoerd moet worden. Dat conflicteert voor wat betreft permanent aanwezige zwaailichten e.d. dus met elkaar. Een losse magneetlamp voldoet in elk geval aan beide Regelingen, mits gebruikt conform de Regeling OGS.

Kortom: op het moment dat je dus met een eigen personenauto ("privé auto") gevaarlijke manoeuvres wenst uit te voeren bij een werkvak, dan moet je geel zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gast

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 13 februari 2012, 16:23:05
De Regeling OGS is van toepassing op de in Artikel 1 genoemde diensten, burgers vallen daar niet onder. Het bevat de "Regeling houdende aanwijzing hulpverleningsdiensten, omschrijving werkzaamheden en omstandigheden en vaststelling van Optische en Geluidssignalen (Regeling Optische en Geluidssignalen 2009)

De Regeling OGS stelt onder welke omstandigheden oranje verlichting gevoerd wordt (artikel 6) door voertuigen die uitgerust zijn, náást de primaire OGS set, met oranje verlichting. De regeling OGS artikel 6 kun je dus niet uitzonderen en gebruiken om eigen oranje verlichting "goed te praten", het art.6 beschrijft wanneer je oranje gebruiken kan en mag zodra je geen blauw en teetuu meer voert.

Nee, als burger kun je niet schermen met een Regeling OGS artikel 6 als je problemen krijgt met een oranje pit op je dak.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #114 Gepost op: 13 februari 2012, 16:50:02
Ik kan het natuurlijk óók mishebben, maar zélfs als de Regeling OGS van toepassing zou zijn voor privémensen, is volgens mij Artikel 6b niet van toepassing voor (uitsluitend) VKR-werkzaamheden. VKR-werkzaamheden per se zijn m.i. geen "werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen", maar eerder ten behoeve van een betere/meer geordende verkeersdoorstroming. (Kennelijk vond de wetgever dat gladheidbestrijding of sneeuwruimen tot de in aanmerking komende werkzaamheden moest horen en heeft deze daardoor, ook al zijn ze niet ten behoeve van de wegen maar ook eerder de verkeersdoorstroming, expliciet vermeld - een soortgelijke vermelding bestaat echter niet voor VKR-werkzaamheden).
En een privévoertuig is meestal ook niet "kennelijk daartoe ingericht" de werkzaamheden in hoofdjes a en c van het genoemde artikel uit te voeren.

Dat RWS en provinciale waterstaten mensen hebben die ook VKR zijn, is vermoedelijk secundair danwel irrelevant, omdat ze in hoofdzaak weginspecteurs (vroeger: kantonniers) zijn die wél "werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen" uitvoeren, en daarom op hun wagens amber balken hebben.

Als ik het mis heb hoor ik het graag... In de praktijk zal het vermoedelijk (?) zo'n vaart niet lopen, althans niet in NL. In D zijn ze daar veel strenger mee...

Nu rijst bij mij automatisch (als een soort Auto-DRIP  ^-^) de vraag: hoe zit het met wagens van VKR-bedrijven zoals TC? Hebben die een speciale vergunning of vallen die automatisch onder Art 6a of 6c?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #115 Gepost op: 13 februari 2012, 17:38:46
@Caprice en FD:
Citaat van: RVV 1990 art. 30
1.
Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht. De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders voeren in die gevallen geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht. De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.

2.
Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.
Het betreft hier dus alle motorvoertuigen en niet alleen hulpverleningsdiensten. De ministeriële regeling waarover wordt geschreven is de Regeling Optische en Geluidssignalen 2009. In deze Regeling zijn dus een aantal artikelen van toepassing op hulpverleningsdiensten, en een aantal artikelen óók op "overige" motorvoertuigen. Hoe zou u anders verklaren dat uitzonderlijk vervoer inbegrepen transportbegeleiding, het rijden met land- of bosbouwtrekkers, pechhulpverlening, berging en alle werkzaamheden op en aan wegen in artikel 6 van de Regeling OGS genoemd worden? Al deze activiteiten worden niet ontplooid door hulpverleningsdiensten conform RVV 1990 art. 29 jo. Regeling OGS 2009 art. 1. Kortom: motorvoertuigen, of dit nu privé voertuigen, hulpdiensten of bedrijven zijn, voeren onder de genoemde condities geel zwaailicht.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #116 Gepost op: 13 februari 2012, 17:48:40
stond er hier niet ergens op het forum dat de regeling OGS alleen voor de Hulpverleningsdiensten geld.
en daarbij alleen maar voorzien in Blauw-Blauw en geluid en dus niet in amber

de zoekfunctie leverde niet het gewenste stukje op dat ik zocht
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #117 Gepost op: 13 februari 2012, 18:13:29
Dat kan wel zijn, maar dat is dus niet zo. Art. 6 van de Regeling OGS is óók van toepassing op ieder ander motorvoertuig dat niet tot de hulpverleningsdiensten behoort.

(Tenzij iemand op de proppen komt met een andere ministeriële regeling als bedoeld in art. 30 van het RVV 1990.  ;D)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Gast

  • Gast
Reactie #118 Gepost op: 13 februari 2012, 18:59:51
Lt. Col. Me: je hebt me wel overtuigd qua interpretatie dat art.6 niet alleen voor hulpverleningsdiensten geldt, maar dan nog altijd gaat de vlieger voor privé-voertuigen niet op. Ook in Art.6 worden inderdaad de landbouwvoertuigen (geen privé-voertuig) aangehaald, een aantal malen wordt ontheffing genoemd én de "kennelijk daartoe ingerichte voertuigen".
Mijn interpretatie is nog altijd dat privé-voertuigen niet vermeld en ook niet bedoeld worden in de Regeling OGS. Je zult als particulier ook nooit een ontheffing kunnen krijgen voor amber verlichting op je voertuig en per definitie is een privé-voertuig niet een "kennelijk daartoe ingericht voertuig" voor welke werkzaamheden ook.

Of art.30 RVV1990 wel of niet van toepassing is op privé-voertuigen is multi-interpretabel, aangezien volgens de Regeling Voertuigen het juist niet toegestaan is om meer verlichting op een voertuig aan te brengen. Mijns inziens is de Regeling Voertuigen leidend hierin voor privé-voertuigen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #119 Gepost op: 13 februari 2012, 19:26:03
@Caprice: "privé voertuigen" bestaan niet in de zin van de wet. De Regeling Voertuigen spreekt over personenauto's of bedrijfsauto's (naast nog wat andere categorieën). Een personenauto maar ook een bedrijfsauto kan zowel in gebruik zijn bij natuurlijke personen ("privé gebruik") als bij bedrijven ("rechtspersonen"). Een VW Transporter in particulier bezit zou een "privé auto" zijn, maar volgens de Regeling Voertuigen is het een bedrijfsauto van categorie N. Een VW Polo op naam van een bedrijf zou een "bedrijfsauto" zijn, maar is volgens de Regeling Voertuigen een personenauto van de categorie M.

Er wordt nergens in de Regeling OGS gesproken over een onderscheid tussen personenauto's en bedrijfsauto's: er is sprake van "motorvoertuigen". En dat zijn dus alle auto's, inbegrepen de "privé auto's".

Bovendien is niet in alle leden sprake van "kennelijk daartoe ingerichte" voertuigen; voor lid b. bijvoorbeeld (werken aan de weg) is dat niet van toepassing.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill