Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 13 februari 2012, 19:40:08
Prima onderbouwd allemaal, dat moet gezegd worden.
Dan nog overruled, mijns inziens (en ik kan er uiteraard naast zitten) de Regeling Voertuigen artikel 5.2.65 de artikelen in de Regeling OGS.
De Regeling OGS is volgens mij, maar ik kan er naast zitten, opgesteld om o.a. éénduidigheid te creëeren voor wat betreft gebruik en kwaliteitseisen van Optische en Geluidssignalen, niet om een particulier, bestuurder van een motorvoertuig die op naam van een particulier, niet zijnde een bedrijf of organisatie die ontheffingen heeft of genoemd zijn door de minister in Art.1 Regeling OGS, aan de hand van één artikel uit die gehele regeling een verkapte bevoegdheid te geven om extra verlichting op zijn voertuig te plaatsen laat staan die te voeren.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #121 Gepost op: 13 februari 2012, 20:13:45
Art. 5.2.65 van de Regeling Voertuigen geldt voor personenauto's; voor elk van de andere categorieën (pin me niet vast op eventuele uitzonderingen, ik heb de hele Regeling niet geheel doorlopen op alle categorieën) geldt een vergelijkbaar artikel, inbegrepen bedrijfsauto's (zie art. 5.3.65). Wat mij betreft spreekt de Regeling OGS hier de Regeling Voertuigen tegen, omdat een motorvoertuig in genoemde omstandigheden geel zwaailicht moet voeren, maar het volgens de wet niet mag hebben. Het is bij mijn weten ook niet mogelijk om daarvoor een ontheffing te krijgen (of in elk geval was dat niet mogelijk een jaar of 2 a 3 terug toen ik heb geprobeerd voor mijn gele zwaailichten). De burger zit hier dus in een spagaat.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #122 Gepost op: 13 februari 2012, 20:49:40
Wanneer is een auto dan "kennelijk daartoe ingericht"? Zou ik niet juist kunnen stellen dat door het plaatsen van bijvoorbeeld vaste amber verlichting en eventueel magneetplaten/stikkers 'verkeersregelaar' (werkverkeer???) dat mijn auto daartoe is ingericht?

Bij mijn cursus werd door een medecursist met bedrijfsbus met amber gevraagd of je inderdaad amber zou mogen voeren bij het werk als verkeersregelaar. Hierop werd geantwoord dat als de situatie erom vraagt je prima amber kan aanzetten om aan te geven dat de situatie gewijzigd is. Bijvoorbeeld op een donker kruispunt oid.

Zelf kan ik me ook voorstellen dat je amber aan zet als je een werkvak inrijdt of bijvoorbeeld via een fietspad een P-plek zoekt om je auto te stallen in de berm om dat kruispunt dan te gaan regelen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #123 Gepost op: 13 februari 2012, 20:53:47
Bij mijn cursus werd door een medecursist met bedrijfsbus met amber gevraagd of je inderdaad amber zou mogen voeren bij het werk als verkeersregelaar. Hierop werd geantwoord dat als de situatie erom vraagt je prima amber kan aanzetten om aan te geven dat de situatie gewijzigd is. Bijvoorbeeld op een donker kruispunt oid.

Het is iedereen toegestaan ter afwending van gevaar een Amberzwaailicht te gebruiken.  Maar of het handig is vraag ik mij af in dit geval omdat je namelijk de aandacht van jou als poppetje afleid naar je auto toe.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #124 Gepost op: 13 februari 2012, 20:58:59
Er is nog altijd een groot verschil tussen wat in de wet staat en de praktijk.... als je het gebruikt om gevaar af te wenden (als burger, niet bij uitoefenen werk) omdat je bijv met pech staat op de snelweg, zal er niemand ook maar een seconde  aan twijfelen om jou een boete hiervoor te geven.... Gebruik het gewoon niet voor de lol of wanneer het geen meerwaarde heeft voor de veiligeheid, simpel zat.

Het is iedereen toegestaan ter afwending van gevaar een Amberzwaailicht te gebruiken.  Maar of het handig is vraag ik mij af in dit geval omdat je namelijk de aandacht van jou als poppetje afleid naar je auto toe.

Tja, dan toch liever dat ze mijn auto aanrijden als mij zelf!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #125 Gepost op: 13 februari 2012, 21:32:30
Leuke discussie!  :D

Het is iedereen toegestaan ter afwending van gevaar een Amberzwaailicht te gebruiken.  [...]

Waar staat dat?

Ik wil geen fora tegen elkaar uitspelen maar http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=27933 schijnt het bovenstaande tegen te spreken.

Ook mis ik in Art 6 Regeling OGS (we zijn het dus eens dat dit de in Art. 30 RVV1990 bedoelde ministeriele regeling is?) maar ook iets wat zou toestaan dat bij een niet "daartoe ingericht" voertuig (Art. 6a, 6c, dus voor afslepen en reparaties) dan wel bij een niet bij wegwerkzaamheden gebruikt voertuig (Art. 6b) het voeren van amber zwaailichten toelaat; de rest van Artikel 6 betreft verdere speciale voertuigen. Een verkeersregelaar met privéwagen (dus niet met een begeleidingswagen of WIS-wagen) voldoet m.i. aan geen van de voorwaarden van Art. 6 Regeling OGS.

@Mattijs - met uw welnemen, een prachtig staaltje circulair redeneren. Een amber pit betekent dat een voertuig "daartoe ingericht" wordt, waardoor een amber pit toegestaan wordt?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #126 Gepost op: 13 februari 2012, 21:48:32
Oranje / amber zwaailicht o.i.d. is iedereen verboden (in vaste opstelling) dit is noch geregeld via de Rvv noch via de Regeling OGS maar wel via de permanente voertuig eisen van de RDW waarin keurig staat omschreven welke verlichting op een voertuig aanwezig moet zijn, welke verlichting als extra gemonteerd mag worden en welke verlichting niet gemonteerd maag worden.
Amber staat in de permanente voertuigeisen alleen aangegeven als richtingaanwijzers. Elke andere vorm van amber mag alleen worden gemonteerd op voertuigen waarvan de categorieën worden genoemd in de regeling OGS. Voor blauwe verlichting (anders dan xenon) gaat de regeling OGS nog een stap verder door speciefiek de hulpverleningsdiensten te noemen die gerechtigd zijn tot het voeren van Blauwzwaai / flitslampen én tweetonige hoorn.

Ben er net ff te fanatiek meebezig..... zie topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57350.0
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #127 Gepost op: 13 februari 2012, 21:57:59
Haha,maar een magneetpit is toch niet op een voertuig aanwezig de gehele tijd. en is er ook niet vast op bevestigt of aangesloten...

Er is nog altijd een groot verschil tussen wat in de wet staat en de praktijk.... als je het gebruikt om gevaar af te wenden (als burger, niet bij uitoefenen werk) omdat je bijv met pech staat op de snelweg, zal er niemand ook maar een seconde  aan twijfelen om jou een boete hiervoor te geven.... Gebruik het gewoon niet voor de lol of wanneer het geen meerwaarde heeft voor de veiligeheid, simpel zat.

Tja, dan toch liever dat ze mijn auto aanrijden als mij zelf!

Ja, maar ik denk dat hij bedoelt dat als je er met amber staat, dat de mensen naar je auto gaan kijken en niet naar jou en je vervolgens een beetje plat maken perongeluk ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 13 februari 2012, 22:01:57
als je het gebruikt om gevaar af te wenden (als burger, niet bij uitoefenen werk) omdat je bijv met pech staat op de snelweg.
Dit heb ik pas 1 keer bij iemand anders gezien.
Ik heb het 1 keer gebruikt, toen ik nabij Uden opeens op een donkere weg stil kwam te staan omdat mijn dynamo kapot ging.
Gelukkig had ik een Black & Decker apparaat, waardoor ik daar de pit op aan kon sluiten, anders was er gegarandeerd iemand op geklapt.
Niet lang daarna kwam de ANWB en die heeft het toen veiliggesteld. O0


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #129 Gepost op: 13 februari 2012, 22:10:29
@ klf, over Amber staat er niets omschreven in de voertuigeisen volgens RDW. De eisen gaan daar namelijk over permanente verlichting. Tevens zegt het RDW zelf dat Amber gebruikt wordt ter afwending van gevaar of ter aanduiding van een komend gevaar en mag gewoon aanwezig zijn volgens de voertuig eisen.
Via OGS2009 is wel beslist dat het niet permanent op het voertuig aanwezig mag zijn, echter het mag gewoon in je kofferbak vervoert worden.

Ja, maar ik denk dat hij bedoelt dat als je er met amber staat, dat de mensen naar je auto gaan kijken en niet naar jou en je vervolgens een beetje plat maken perongeluk ;)

Dat bedoel ik idd, zelf de nare ondervinding meegehad.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.