Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 100201 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #130 Gepost op: 13 februari 2012, 22:22:33
Wanneer is een auto dan "kennelijk daartoe ingericht"? Zou ik niet juist kunnen stellen dat door het plaatsen van bijvoorbeeld vaste amber verlichting en eventueel magneetplaten/stikkers 'verkeersregelaar' (werkverkeer???) dat mijn auto daartoe is ingericht?

Bij mijn cursus werd door een medecursist met bedrijfsbus met amber gevraagd of je inderdaad amber zou mogen voeren bij het werk als verkeersregelaar. Hierop werd geantwoord dat als de situatie erom vraagt je prima amber kan aanzetten om aan te geven dat de situatie gewijzigd is. Bijvoorbeeld op een donker kruispunt oid.

Zelf kan ik me ook voorstellen dat je amber aan zet als je een werkvak inrijdt of bijvoorbeeld via een fietspad een P-plek zoekt om je auto te stallen in de berm om dat kruispunt dan te gaan regelen.
Just dat bedoel ik. Heb 2 magneetplaten "werkverkeer" en "verkeersregelaar"voor achter op auto. Alleen als in in werktijd ben zit die erop, of de een of de ander. Dan weten ze ieder geval dat ik bij de club hoor ;D.
En de amber enkel als ik ff moet verplaatsen in moeilijke verkeersituaties of lastig gepositioneert sta.
In privé situatie bij incident niet, volstaat veilig in berm met alarmlichten aan.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #131 Gepost op: 14 februari 2012, 09:11:45
(...)
Waar staat dat?
(...)
Art. 28 van het RVV 1990: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. Je zou er nog een boom over kunnen opzetten of een oranje zwaailicht een knippersignaal is, maar goed, om dreigend gevaar af te wenden mag je in elk geval wat doen.

Ook mis ik in Art 6 Regeling OGS (we zijn het dus eens dat dit de in Art. 30 RVV1990 bedoelde ministeriele regeling is?) maar ook iets wat zou toestaan dat bij een niet "daartoe ingericht" voertuig (Art. 6a, 6c, dus voor afslepen en reparaties) dan wel bij een niet bij wegwerkzaamheden gebruikt voertuig (Art. 6b) het voeren van amber zwaailichten toelaat; de rest van Artikel 6 betreft verdere speciale voertuigen. Een verkeersregelaar met privéwagen (dus niet met een begeleidingswagen of WIS-wagen) voldoet m.i. aan geen van de voorwaarden van Art. 6 Regeling OGS.
(...)
Het gaat bij wegwerkzaamheden niet om het type of de inrichting van het voertuig, maar de omstandigheden. Ieder voertuig dat wordt ingezet in het kader van wegwerkzaamheden moet dus geel zwaailicht voeren indien de kans bestaat dat het voertuig niet door andere weggebruikers wordt opgemerkt. Met een "privé auto" afremmen om een werkvak in te rijden, voldoet dus wel degelijk aan het gestelde in art. 6b Regeling OGS. Het doet niet terzake of je daar verkeersregelaar bent of niet.

Oranje / amber zwaailicht o.i.d. is iedereen verboden (in vaste opstelling) dit is noch geregeld via de Rvv noch via de Regeling OGS maar wel via de permanente voertuig eisen van de RDW waarin keurig staat omschreven welke verlichting op een voertuig aanwezig moet zijn, welke verlichting als extra gemonteerd mag worden en welke verlichting niet gemonteerd maag worden.
Niet de permanente voertuigeisen van de RDW (bestaan niet als zodanig), maar wel via de Regeling Voertuigen. De RDW gebruikt de Regeling Voertuigen als wettelijke basis voor de toetsing. En inderdaad, geel zwaailicht of knipperlicht is volgens de Regeling Voertuigen niet toegestaan.

Amber staat in de permanente voertuigeisen alleen aangegeven als richtingaanwijzers. Elke andere vorm van amber mag alleen worden gemonteerd op voertuigen waarvan de categorieën worden genoemd in de regeling OGS. Voor blauwe verlichting (anders dan xenon) gaat de regeling OGS nog een stap verder door speciefiek de hulpverleningsdiensten te noemen die gerechtigd zijn tot het voeren van Blauwzwaai / flitslampen én tweetonige hoorn.
(...)
De Regeling OGS spreekt niet over voertuigcategorieën; de Regeling Voertuigen kent voertuigcategorieën maar dit staat volledig los van elkaar. De Regeling OGS stelt niet dat geel (u noemt het amber) zwaailicht gemonteerd mag worden, de regeling stelt uitsluitend dat het gevoerd moet worden. En dus moet men het voeren, maar mag men het niet gemonteerd hebben...  ;D

@ klf, over Amber staat er niets omschreven in de voertuigeisen volgens RDW. De eisen gaan daar namelijk over permanente verlichting. Tevens zegt het RDW zelf dat Amber gebruikt wordt ter afwending van gevaar of ter aanduiding van een komend gevaar en mag gewoon aanwezig zijn volgens de voertuig eisen.
Via OGS2009 is wel beslist dat het niet permanent op het voertuig aanwezig mag zijn, echter het mag gewoon in je kofferbak vervoert worden.
Voertuigeisen RDW bestaan niet; dit is de Regeling Voertuigen. En daarin staat dat een voertuig geen andere knipperende verlichting mag hebben dan in de wet toegestaan. En dus geen permanent geplaatst zwaailicht. Bij een APK keuring mag dus officieel geen zwaailicht of flitsers o.i.d. aanwezig zijn... ook al heeft mij persoonlijk dit nog nooit een afkeuring opgeleverd. De RDW gaat niet over de afwending van dreigend gevaar; dit is het RVV 1990. Het RVV zegt echter ook niets over hoe dit mag of moet gebeuren. Tot slot zegt de Regeling OGS niets over of je permanent een zwaailicht op je auto mag hebben; nogmaals, de Regeling OGS stelt alleen maar dat je geel zwaailicht moet voeren (= aan hebben), niet hoe je het moet aanbrengen/monteren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #132 Gepost op: 14 februari 2012, 10:02:55
Art. 28 van het RVV 1990: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. Je zou er nog een boom over kunnen opzetten of een oranje zwaailicht een knippersignaal is, maar goed, om dreigend gevaar af te wenden mag je in elk geval wat doen.
Die boom wil ik graag opzetten. Als knippersignaal is hier bedoeld een signaal met de koplampen. De rechter zal vermoedelijk een amber zwaailamp niet als knippersignaal volgens Art. 28 RVV 1990 zien.
 
Het gaat bij wegwerkzaamheden niet om het type of de inrichting van het voertuig, maar de omstandigheden. Ieder voertuig dat wordt ingezet in het kader van wegwerkzaamheden moet dus geel zwaailicht voeren indien de kans bestaat dat het voertuig niet door andere weggebruikers wordt opgemerkt. Met een "privé auto" afremmen om een werkvak in te rijden, voldoet dus wel degelijk aan het gestelde in art. 6b Regeling OGS. Het doet niet terzake of je daar verkeersregelaar bent of niet.
Dit is een zéér ruime interpretatie van de term "wegwerkzaamheden" of althans van de werkzaamheden die onder Art 6 a-c Regeling OGS genoemd worden, die de rechter vermoedelijk niet zal delen (tot het tegendeel bewezen is ...  ;)).

Let wel - ik (als privépersoon) zal me er ook niet van laten weerhouden in gevaarlijke situaties wat amber aan te gooien (heb ik in een grijs verleden - 1985 of 86 - ook al gedaan na een aanrijdinkje op rijstrook 1 van de A4 Li niet ver van Schiphol, maar dan met zo'n 55W spotlamp met knipperstand en amber voorzetlens), maar ik ga er vanuit dat ik strikt genomen geen dekking door de wet geniet en dat ik dus het (in de praktijk kleine) risico van een bon loop (zou hem al naar gelang de omstandigheden wél proberen aan te vechten).  

Overigens ben ik het er mee eens dat het verder hierboven gemaakte verschil tussen permanente en tijdelijke aanbrenging niet bestaat.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #133 Gepost op: 14 februari 2012, 11:21:22
Die boom wil ik graag opzetten. Als knippersignaal is hier bedoeld een signaal met de koplampen. De rechter zal vermoedelijk een amber zwaailamp niet als knippersignaal volgens Art. 28 RVV 1990 zien.
 Dit is een zéér ruime interpretatie van de term "wegwerkzaamheden" of althans van de werkzaamheden die onder Art 6 a-c Regeling OGS genoemd worden, die de rechter vermoedelijk niet zal delen (tot het tegendeel bewezen is ...  ;)).

Er staat nergens een kleur omschreven, tot afwending van gevaar als ik geen andere kleur voor handen heb of mogelijkheid mag ik totzelfs blauw gebruiken.
De term wegwerkzaamheden is ook heel groot, heel veel wegwerkers komen met personenvoertuigen naar hun werk in het werkvak. Deze vallen alle onder wegwerkzaamheden. Aan den lijve btw ondervonden dat iemand van de blauwe kant het hier niet mee eens was, ik heb echter nooit een opvolging gehad van het gele briefje. Bij navraag werd mij medegedeeld dat er ook geen opvolging op zou komen omdat de OvJ de zaak niet wilde aanhankelijk maken. Ook meerdere van mijn collegae hebben dezelfde ervaring.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #134 Gepost op: 14 februari 2012, 14:49:46
(...)
Dit is een zéér ruime interpretatie van de term "wegwerkzaamheden" of althans van de werkzaamheden die onder Art 6 a-c Regeling OGS genoemd worden, die de rechter vermoedelijk niet zal delen (tot het tegendeel bewezen is ...  ;)).
(...)
Zolang de wetgever niet duidelijk maakt wat precies wordt verstaan onder artikel 6 lid b van de Regeling OGS 2009, geldt dat dus evengoed voor personen die in een onherkenbare personenauto ("privé auto") zich bij wegwerkzaamheden moeten bevinden. Als ik bij wijze van spreken mijn VW Polo aan de kant van de weg zou zetten om de omtrek van een lantaarnpaal op te meten, dan ben ik bezig met "werkzaamheden" in de zin van artikel 6 lid b van genoemde Regeling, en mag ik zonodig geel zwaailicht voeren.

Overigens ben ik het er mee eens dat het verder hierboven gemaakte verschil tussen permanente en tijdelijke aanbrenging niet bestaat.
Volgens mij is dat verschil er in termen van de Regeling Voertuigen wel degelijk. Iets wat niet permanent aangebracht is (een magneetlamp bijvoorbeeld) kan immers wél worden gebruikt in het kader van de Regeling OGS, maar kan niet onder de Regeling Voertuigen vallen. De auto zélf is immers niet voorzien van extra knipperende verlichting, deze is er los op geplaatst... Overigens geldt in beide gevallen natuurlijk dat niet meer verlichting dan noodzakelijk gevoerd mag worden, voor diegenen die het als excuus wilden gebruiken om allerlei extra verlichting aan hun auto te "magneten"  :P
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #135 Gepost op: 14 februari 2012, 17:30:45
Zolang de wetgever niet duidelijk maakt wat precies wordt verstaan onder artikel 6 lid b van de Regeling OGS 2009, geldt dat dus evengoed voor personen die in een onherkenbare personenauto ("privé auto") zich bij wegwerkzaamheden moeten bevinden. Als ik bij wijze van spreken mijn VW Polo aan de kant van de weg zou zetten om de omtrek van een lantaarnpaal op te meten, dan ben ik bezig met "werkzaamheden" in de zin van artikel 6 lid b van genoemde Regeling, en mag ik zonodig geel zwaailicht voeren.
OK, lantarenpaal opmeten hoort tot wegwerkzaamheden, aanrijden naar een plaats waar je dit moet doen ook wel - verkeersregelen niet.

Volgens mij is dat verschil er in termen van de Regeling Voertuigen wel degelijk. Iets wat niet permanent aangebracht is (een magneetlamp bijvoorbeeld) kan immers wél worden gebruikt in het kader van de Regeling OGS, maar kan niet onder de Regeling Voertuigen vallen. De auto zélf is immers niet voorzien van extra knipperende verlichting, deze is er los op geplaatst... Overigens geldt in beide gevallen natuurlijk dat niet meer verlichting dan noodzakelijk gevoerd mag worden, voor diegenen die het als excuus wilden gebruiken om allerlei extra verlichting aan hun auto te "magneten"  :P

Klopt - een los liggende magneetlamp is (misschien?) geen afkeuringsgrond voor de APK omdat men daar alleen naar de vast aangebrachte verlichting kijkt, maar buiten dat blijft het gebruik ervan onderhevig aan de Regeling OGS (hetzij vast gemonteerd, hetzij met magneet aangebracht) en dus volgens mijn eerdere betoog voor gebruik i.v.m. bijvoorbeeld verkeersregelen (of andere niet in Art 6 Regeling OGS opgenomen werkzaamheden) strikt genomen niet toegestaan.

Er staat nergens een kleur omschreven, tot afwending van gevaar als ik geen andere kleur voor handen heb of mogelijkheid mag ik totzelfs blauw gebruiken. [...]

Niet om het een of ander, maar heb je voor het vetgedrukte een citaat uit een wettelijke regeling dat dit staaft?  98uiye (Nogmaals, zou het zonodig zelf ook wel doen, maar ja...)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #136 Gepost op: 14 februari 2012, 18:02:56
OK, lantarenpaal opmeten hoort tot wegwerkzaamheden, aanrijden naar een plaats waar je dit moet doen ook wel - verkeersregelen niet.
(...)
Waarom niet? Er worden dagelijks talloze verkeersregelaars ingezet ten behoeve van werken aan, in, of op wegen... dus als ik bij mijn lantaarnpaal een verkeersregelaar neerzet die de veiligheid bewaakt, staat hij in mijn werkvak en mag hij *gewoon* een oranje zwaailicht voeren. Bovendien kun je je zelfs nog afvragen of verkeer regelen op zich al niet een soort van werkzaamheden op de weg is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #137 Gepost op: 14 februari 2012, 18:04:34
Over blauwe verlichting is mij dit ooit eens voorgehouden:
(Feitcode n652)  het niet bij één van de in de artikelen 29, 1e lid of 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten in gebruik zijnde voertuig is voorzien van een lichtarmatuur voor een blauw zwaai-, flits- of knipperlicht.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #138 Gepost op: 14 februari 2012, 19:52:30
Waarom niet? Er worden dagelijks talloze verkeersregelaars ingezet ten behoeve van werken aan, in, of op wegen... dus als ik bij mijn lantaarnpaal een verkeersregelaar neerzet die de veiligheid bewaakt, staat hij in mijn werkvak en mag hij *gewoon* een oranje zwaailicht voeren. Bovendien kun je je zelfs nog afvragen of verkeer regelen op zich al niet een soort van werkzaamheden op de weg is.

Over dat laatste kunnen we ook nog wel een boompje opzetten (zoiets als van veiligheid bewaken of verkeersregelen is wel/niet werken t.b.v. de weg etc.). Maar goed, de theorie even daargelaten, in de praktijk loopt het bij amber niet zo'n vaart, dus dat met die kniesoren is hier van toepassing.

Bij blauw kan ik me vaagjes een iets hogere attentiegraad van de blauwe kolom voorstellen...  ;D
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #139 Gepost op: 14 februari 2012, 20:49:19
@ LT kol Me

waar ik schreef de permanente voertuig eisen RDW (zo wordt het door het ministerie I en M aan de leek overgebracht) doelde ik idd op de Regeling voertuigen. Deze spreek over wettelijk verplichte verlichting en wettelijk toegestane extra verlichting. Hier een zwaailicht niet onder (ongeacht de kleur) standaard is alternerende verlichting verplicht in rood of oranje in de vorm van richting aanwijzers (achterzijde voertuig) en oranje / wit als richtingaanwijzer (voorzijde voertuig)

De categorieen zoals ik bedoelde in de regeling OGS zijn idd niet de voertuig categorieen maar de categorien gebruikers:
- erkende hulpdiensten tav blauw en tweetoon
o.a.
- pechhulpverening
- wegwerkers
- landbouwvoertuigen (langzaam verkeer)
tav Amber / geel
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend