Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 14 maart 2014, 10:34:46
Dat komt omdat de politie en andere hulpdiensten op dat moment
iets anders aan hun hoofd hebben. Namelijk afhandeling van het incident.
Denk niet dat ze dan tijd (en zin) hebben om zich te gaan bemoeien met iemand met lampjes
in, op of aan z'n auto.

Het gebruik is al uitgelegd door René. Afgezien van het feit dat een fotograaf eigenlijk net als elke
normale burger, z'n voertuig op een veilige plaats dient te parkeren.
Op een of andere manier blijven fotografen die lampjes maar interessant vinden. Waarom is mij
een raadsel....


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #161 Gepost op: 14 maart 2014, 12:15:30
Probleem met de wet is het gebruik van 1"Personenvoertuigen" en 2"voertuigen in gebruik bij" en 3"voertuigen gebruikt voor" en dat maakt het verhaal iets ingewikkelder nl:

nr 2 is voor elke groep uitvoerig beschreven. ( HV-diensten, semi overheidsdiensten maar ook de transportbegeleider bijv. )
nr 1 & 3 kunnen elkaar overlappen. Een personenvoertuig kan in gebruik zijn voor  ( uitvoerders, vkr's, wegwerkers, enz. ) en dan mag het volgens andere artikelen wel weer.

Wanneer er een grotere controle zou komen op gebruik of eigenlijk misbruik dan zou er een grotere inhaalslag gemaakt kunnen worden. En maak de controle kans groter door ook BOA's van gemeenten een controle recht te geven hierop.  O0
Maar ook gemeenten en loonbedrijven zouden hierin hun verantwoordelijkheid moeten nemen en niet standaard met Amber aan blijven rijden omdat men wel eens stopt. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #162 Gepost op: 14 maart 2014, 12:24:41
Duidelijk! Nog ff vraagje of ik het goed begrepen had: als je met je auto voor APK gaat moet dus je amber verlichting (of extra verlichting in algemeen) niet ingeschakeld zijn en niet zo aangesloten zijn dat je deze aan kan zetten?

Een vriend heeft oranje fliters in de grill en voor de achterruit en deze kan hij op de sigarettenaansteker doen om ze aan te zetten. Nu begreep ik dus dat het eigenlijk al niet mag die flitsers (alhoewel hij voor de voor en achterrruit heeft staan dat hij bij het Rode Kruis zit en standaard zijn verbandtas en jas in de auto heeft liggen voor als hij hulp moet verlenen), maar komt hij op deze manier door de APK heen? Zo nee, wat moet hij aan zijn "systeem" veranderen dat deze wel door APK komt (Behalve te demonteren)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


sylvester1986

  • Gast
Reactie #163 Gepost op: 14 maart 2014, 12:46:26
Ik heb ook een flitser met sigarettenplug in mijn auto en met de APK heb ik nooit problemen gehad, dit is volgens mij ook geen APK puntje. Volgens mij zou je zelfs met een lichtbalk door de APK komen, want in sommige gevallen moet je Amber signalering hebben en kan een APK keurmeester niet zien of dat geldt voor jou of niet.

Zie ook:
Citaat van: HIT link=msg=1228123 date=1386893920
Het mag bij APK totzelfs op schakelaar aangesloten zijn.
Aanwezig hebben is voor de wetgever nog niet hetzelfde als de intentie hebben om het te gebruiken zoals mensen hier aanvoeren.
Al mijn voertuigen hebben amber ook de prive voertuigen omdat de mogelijkheid bestaat dat ik het voertuig toch in het bedrijf zal moeten inzetten, en dat hoef ik nergens aan te geven of op te voeren.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #164 Gepost op: 14 maart 2014, 13:31:11
Citaat van: Sylvester link=msg=1250751 date=1394797586
Ik heb ook een flitser met sigarettenplug in mijn auto en met de APK heb ik nooit problemen gehad, dit is volgens mij ook geen APK puntje. Volgens mij zou je zelfs met een lichtbalk door de APK komen, want in sommige gevallen moet je Amber signalering hebben en kan een APK keurmeester niet zien of dat geldt voor jou of niet.

Zie ook:

Hartelijk dank! Nu kan ik die vriend van me gerust stellen :p Hij was bang dattie niet door APK zou komen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #165 Gepost op: 14 maart 2014, 14:04:16
APK kijkt in principe alleen naar de veiligheden aan voertuigen, dingen die wettelijk niet toegestaan zijn hoeven niet altijd een struikelblok te zijn voor de APK.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #166 Gepost op: 14 maart 2014, 17:34:33
Citaat van: Jerommeke link=msg=1250793 date=1394802256
APK kijkt in principe alleen naar de veiligheden aan voertuigen, dingen die wettelijk niet toegestaan zijn hoeven niet altijd een struikelblok te zijn voor de APK.

Artikel 5.*.65 is wel degelijk een APK punt. En het voertuig dient er ook op afgekeurd te worden.
Controle is visueel dus als de keurmeerster ziet dat dergelijke verlichting aanwezig is (in vast gemonteerde opstelling, dus ook in de grill of interieur) dan is het in officieel gewoon afkeur !!
De keurmeester krijgt bij een steekproef ook gewoon een aantekening dat hij een voertuig ten onrechte heeft goedgekeurd, de RDW erkent de ontheffingen van de wegbeheerders NIET.

Dit geldt voor zowel blauw als amber / oranje / geel EN rood en groen.....
Ik ga met de KLF altijd naar een vast adres bij een echte zwart / wit keurmeester en elk jaar heb ik sokken over de lampen (blauw en amber) anders kom ik er echt niet door heen.

De eerste keer met de ontheffingen is er zelfs contact geweest met de RDW en zijn we steeds een stapje verder gegaan in regeltjes verantwoordelijke medewerkers van de RDW en ondanks de ontheffing voor artikel 5.*.65 uitgegeven door de wegbeheerders (waaronder RWS) is het bikkelharde afkeur !!!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #167 Gepost op: 14 maart 2014, 18:05:25
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1250670 date=1394757619
Hier in/om Roermond rijdt ook een persfotograaf/cameraman rond (voor SBS, RTL, L1 e.d.) en die heeft in zijn auto in de gril amber fliters, bij de binnenspiegel, en aan de achterkant voor de ruit. Zover ik weet is hier nooit iets gezegd van geworden tegen hem. Op zijn oude auto had hij dit ook zitten namelijk. Hij gebruikt de verlichting ook alleen wanneer dit noodzakelijk is en niet altijd en zomaar. En zover bekend heeft hij ook geen ontheffing hiervoor. Na mijn idee kan het dus gewoon?
Snap niet waarom fotograaf die lampjes nodig heeft, hij doet geen hulpverlenen maar nieuws vergaren. Heb losse amberpit in auto liggen en slechts 2x nodig gehad bij hulpverlenen (met collega).  Een pechgeval in verkeersgevaarlijke situatie N280 en berger die auto kwam opladen was blij dat we er stonden met de opmerking" ...anders rijden ze nog de veters uit je schoenen".


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #168 Gepost op: 14 maart 2014, 18:46:41
Citaat van: piet60 link=msg=1250840 date=1394816725
Snap niet waarom fotograaf die lampjes nodig heeft, hij doet geen hulpverlenen maar nieuws vergaren. Heb losse amberpit in auto liggen en slechts 2x nodig gehad bij hulpverlenen (met collega).  Een pechgeval in verkeersgevaarlijke situatie N280 en berger die auto kwam opladen was blij dat we er stonden met de opmerking" ...anders rijden ze nog de veters uit je schoenen".

Ik begrijp het ook niet inderdaad. Het is wat jij zegt, als persfotograaf vind ik ook een losse amber pit voldoende als je al op een gevaarlijke situatie zou staan. Ik zou in principe zorgen dat ik met het voertuig gewoon niet gevaarlijk hoef te staan (lijkt me uitzonderlijk dat dit echt nodig is als pers zijnde, desnoods 100 meter lopen).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #169 Gepost op: 15 maart 2014, 11:28:41
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1250852 date=1394819201
Ik begrijp het ook niet inderdaad. Het is wat jij zegt, als persfotograaf vind ik ook een losse amber pit voldoende als je al op een gevaarlijke situatie zou staan. Ik zou in principe zorgen dat ik met het voertuig gewoon niet gevaarlijk hoef te staan (lijkt me uitzonderlijk dat dit echt nodig is als pers zijnde, desnoods 100 meter lopen).

Gewoon een parkeerplek zoeken waar je niet in de weg staat O0 Zal ook niet de eerste keer zijn dat een fotograaf zijn voertuig ergens neerpleurt en de aanrijdende diensten er vervolgens niet doorkunnen. Hetzij met of zonder oranje lampen..