Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 100678 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHVér

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #30 Gepost op: 20 maart 2011, 19:42:35
Zaterdag wordt er bij mijn motor ledflitsers gemonteerd, dit i.v.m. de vele EHBO werkzaamheden per motor.

Voor de duidelijkheid, deze worden alleen gebruikt bij EHBO werkzaamheden als er een gevaarzetting is tijdens
deze werkzaamheden. Mocht ik ze te pas en onpas gebruiken dan weet ik dat het niet alleen geel licht is maar
ook een geel bonnetje.

Groet Paulus


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #31 Gepost op: 20 maart 2011, 19:57:01
voor we twee dingen door elkaar gaan halen,

OGS regeling en Amber, Ogs is vanaf 2014 ontkomen meer aan, echter Amber mag iedereen op zijn voertuig in ruste voeren (dus niet in werking). In werkgin moet er een duidelijker "ter afwending van gevaar of ter zicht van werken" zijn.

Dus je mag Amber altijd wel op je voertuig hebben maar niet in werking.  
Ik pik de quote van HIT eruit maar er zijn al meerdere personen die iets vergelijkbaars geschreven hebben, waaronder onze gewaardeerde blauwe vrienden.

Het grote probleem bij signalering is momenteel dat de Regeling Voertuigen alle knipperende verlichting (anders dan hetgeen wettelijk verplicht of toegestaan is, zoals (dubbele) richtingaanwijzers) verbiedt - hierbij uitgezonderd de aangewezen diensten. Je mag dus op geen enkele soort auto extra knipperende verlichting voeren. Niet op een personenauto, niet op een bedrijfsauto, niet op een vrachtauto, niet op een motorfiets. Bij de APK moet daar visueel op gecontroleerd worden, en een ontheffing dat je het wel mag hebben is bij mijn weten nog steeds niet te verkrijgen (wie 'm wel heeft mag zich bij me melden, want dan wil ik graag informeren naar de juiste ontheffingverlener).

Tegelijkertijd verplicht de Regeling OGS 2009 het voeren van gele signalering in de reeds genoemde omstandigheden. In de genoemde omstandigheden zijn veel meer personen en instanties aan het werk dan op het lijstje met aangewezen diensten staan. Deze personen en instanties moeten dus gele signalering gebruiken, maar mogen het niet (permanent) op hun voertuig hebben zitten. De wet is dus tegenstrijdig en onwerkbaar. Voor een deel zou je dat kunnen ondervangen door met magneet- of plaklampen te gaan werken, maar er zijn ook talloze voertuigen (denk aan bedrijfsauto's, vrachtwagens, machines, etc.) waar je zonder ladder of andere rare capriolen geen plaklamp(en) op krijgt die ook nog eens 360 graden zichtbaar zijn (want dat is ook weer verplicht).

Ik heb dit al eens voorgelegd aan de politie, het toenmalige ministerie van V&W en de RDW en niemand weet wat je er mee moet doen. Daarom heb ik besloten mijn permanente lichtbalk gewoon te laten zitten (op een bedrijfsauto). Ik wacht inmiddels al 2 jaar op de eerste afkeuring van de APK of de eerste bekeuring door de politie voor het hebben van verboden verlichting, en tot op heden zonder resultaat.

Verder ten aanzien van het meevoeren van blauwe powerflares en de reactie van HIT daarop: waar staat in de wet dat ik geen blauwe (of van mijn part pimpelpaarse) powerflares mag vervoeren? Of dat ik een blauwe (of van mijn part gifgroene) plaklamp in mijn auto heb liggen?

Ik mag geen (blauwe) (knipperende) verlichting op of aan mijn auto hebben; daar is de Regeling Voertuigen duidelijk over (letterlijk: niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten). De Regeling OGS 2009 stelt alleen bepaalde diensten het blauwe licht ook daadwerkelijk mogen gebruiken. Ik zie nergens dat ik geen losse blauwe lamp (in welke vorm dan ook) in de auto mag vervoeren. Ook zie ik nergens dat ik geen blauwe lampen (bijv. powerflares) op de weg mag leggen. En ons legaliteitsbeginsel gaat nog altijd uit van het principe dat alles is toegestaan, mits het niet is verboden - in plaats van de door de politie/overheid vaak gepropageerde omgekeerde variant dat alles is verboden, tenzij het is toegestaan. Dus: graag hoor ik van de terzake deskundige personen waar ik kan vinden dat ik geen blauwe lampen met mij mee mag voeren - en dan niet roepen "staat in die en die wet" maar dus ook komen met een concreet artikel.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 20 maart 2011, 20:03:40
Er is overigens wél eens een uitspraak geweest over iemand die met een blauwe magneetpit (met aanstekerplug) rondreed. Deze lamp is toen in beslag genomen en er is PV opgemaakt.

Als ik me niet vergis ging de rechter mee met de verbalisanten, een blauwe plakpit voorin je auto, met een sigarettenplug (en dus klaar voor direct gebruik). Er is toen, naar ik meen, geschreven voor het hebben van meer verlichting dan toegestaan (en dus niet voor het voeren van blauw)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #33 Gepost op: 20 maart 2011, 20:16:37
Ook zie ik nergens dat ik geen blauwe lampen (bijv. powerflares) op de weg mag leggen. En ons legaliteitsbeginsel gaat nog altijd uit van het principe dat alles is toegestaan, mits het niet is verboden - in plaats van de door de politie/overheid vaak gepropageerde omgekeerde variant dat alles is verboden, tenzij het is toegestaan. Dus: graag hoor ik van de terzake deskundige personen waar ik kan vinden dat ik geen blauwe lampen met mij mee mag voeren - en dan niet roepen "staat in die en die wet" maar dus ook komen met een concreet artikel.

Voor wat betreft het op de weg leggen van bijvoorbeeld blauwe powerflares. Ik denk dat ik hier zou gaan voor het mooie kapstokartikel 5 wvw.
Het ligt er dan wel volledig aan hoe en wanneer ze gebruikt worden. Het plaatsen van deze powerflares kan in ieder geval hinder veroorzaken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #34 Gepost op: 20 maart 2011, 20:18:14
Er is overigens wél eens een uitspraak geweest over iemand die met een blauwe magneetpit (met aanstekerplug) rondreed. Deze lamp is toen in beslag genomen en er is PV opgemaakt.

Als ik me niet vergis ging de rechter mee met de verbalisanten, een blauwe plakpit voorin je auto, met een sigarettenplug (en dus klaar voor direct gebruik). Er is toen, naar ik meen, geschreven voor het hebben van meer verlichting dan toegestaan (en dus niet voor het voeren van blauw)

Wat dat oude VR of het nieuwe voertuigen reglement? Want mbt blauw is er wel het een en ander veranderd.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2011, 21:00:26
Er is overigens wél eens een uitspraak geweest over iemand die met een blauwe magneetpit (met aanstekerplug) rondreed. Deze lamp is toen in beslag genomen en er is PV opgemaakt.

Als ik me niet vergis ging de rechter mee met de verbalisanten, een blauwe plakpit voorin je auto, met een sigarettenplug (en dus klaar voor direct gebruik). Er is toen, naar ik meen, geschreven voor het hebben van meer verlichting dan toegestaan (en dus niet voor het voeren van blauw)
Ik denk dat je hier juridisch niet ver mee gaat komen: een losse lamp valt immers niet onder de Regeling Voertuigen omdat dit geen permanente inrichting is. Dan zou bij wijze van spreken het meevoeren van een zaklantaarn ook niet toegestaan zijn, omdat je meer verlichting hebt dan toegestaan. Dan is dus de vraag wanneer er sprake is van een inrichting in, aan of op de auto of wanneer er sprake is van lading/bagage.

Voor wat betreft het op de weg leggen van bijvoorbeeld blauwe powerflares. Ik denk dat ik hier zou gaan voor het mooie kapstokartikel 5 wvw.
Het ligt er dan wel volledig aan hoe en wanneer ze gebruikt worden. Het plaatsen van deze powerflares kan in ieder geval hinder veroorzaken.
Akkoord, maar dat betreft dan niet specifiek blauwe flares. Datzelfde kun je doen voor rode, groene en paarse flares. Of voor een brandende kaars. Of voor een tuinkabouter. De vraag is concreet waar staat dat losse blauwe lampen (in de vorm van roadflares, waxinelichtje, magneetlamp, of van mijn part een zaklantaarn met blauw filter) niet gebruikt mogen worden.

Overigens gaan we met de blauwe lampjes discussie wel van het originele onderwerp af, dit betrof immers gele signalering...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2011, 02:19:38
@Lt.Col.Me,

Ik denk dat je mij verkeerd begreep, ik zei dat wanneer ik ergens sta ter afwending van gevaar niets in de wetgeving mij verbied om blauw tet gebruiken. Het aanwezig hebben van blauw onder handbereik is al een overtreding. Een blauwe kap zonder verlichting is btw al strafbaar.

De wetgever heeft namelijk bepaald dat "ter afwending van direct gevaar licht en/of geluidssignalen mogen worden gebruikt" hierin word dus niets gezegd over de kleur.

Mede hierom is de nieuwe OGS regeling ingevoerd.

APK en OGS, leuk... nutteloze discussie. Waarom? Uitspraak gerechtshof Den haag maart 2006 "De verlichting is niet direct maar inschakelbaar door middel van een schakelaar, ergo niet permanent te voeren." Dit ging weleens waar over extra mislichten, maar betekend ook gelijk dat alle aanwezige verlichting is toegestaan maar ze mogen niet in constante werking zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #37 Gepost op: 21 maart 2011, 02:21:45
ik zal gelijk ff reageren op mijn eigen posting, Ik ben het niet eens met het te pas en onpas gebruik van welke verlichting dan ook.

Andere dan normale verlichting leid af en is gevaarlijk.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2011, 09:27:53
Bij de APK moet de normale verlichting werken zonder dat er accessoires mee aangaan, zolang je het met een apparte schakelaar kan bedienen is het voor wat betreft de apk geen probleem mits deugdelijk gemonteerd ( goed vastzitten, geen gevaarlijk uitstekende delen ).

Bron: http://www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/archief/Pages/NieuweRegelingvoertuigenAPKverandert.aspx
datum: 01-05-2009
Verlichting
Andere opmerkelijke verandering is dat de sterk vereenvoudigde controle van niet toegestane verlichting. In de huidige situatie moet deze voor de APK afgekoppeld zijn. Vanaf 1 mei a.s. wordt alleen gekeken of deze verlichting niet werkt. Als deze verlichting later toch wordt gebruikt, kan de politie hier een bekeuring voor uitschrijven. Auto's met xenonverlichting die vanaf 31 december 2006 zijn toegelaten moeten voldoen aan bepaalde eisen waaronder een reinigingsinstallatie. Deze installatie moet er voor zorgen dat de koplampen niet bevuild raken. Xenonverlichting is feller dan conventionele verlichting en vervuiling leidt tot verblinding van tegenliggers.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2011, 11:37:12
@Lt.Col.Me,

Ik denk dat je mij verkeerd begreep, ik zei dat wanneer ik ergens sta ter afwending van gevaar niets in de wetgeving mij verbied om blauw tet gebruiken. Het aanwezig hebben van blauw onder handbereik is al een overtreding. Een blauwe kap zonder verlichting is btw al strafbaar.
(...)
Dat ik geen (losse) blauwe lampen onder handbereik mag hebben en dat dit een overtreking is, dat is juridisch nog maar zeer de vraag. Want waar staat in de wet dat dit niet mag?
Voorts is alleen een blauwe kap ook niet strafbaar; de Regeling Voertuigen spreekt over een "lichtarmatuur". Als ik een blauwe kap vastlijm op het dak zonder daar ook maar enig lampje of stroomdraadje onder te hebben is er geen sprake van een "lichtarmatuur" maar gewoon van een stuk plastic.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill