voor we twee dingen door elkaar gaan halen,
OGS regeling en Amber, Ogs is vanaf 2014 ontkomen meer aan, echter Amber mag iedereen op zijn voertuig in ruste voeren (dus niet in werking). In werkgin moet er een duidelijker "ter afwending van gevaar of ter zicht van werken" zijn.
Dus je mag Amber altijd wel op je voertuig hebben maar niet in werking.
Ik pik de quote van HIT eruit maar er zijn al meerdere personen die iets vergelijkbaars geschreven hebben, waaronder onze gewaardeerde blauwe vrienden.
Het grote probleem bij signalering is momenteel dat de Regeling Voertuigen alle knipperende verlichting (anders dan hetgeen wettelijk verplicht of toegestaan is, zoals (dubbele) richtingaanwijzers) verbiedt - hierbij uitgezonderd de aangewezen diensten. Je mag dus op geen enkele soort auto extra knipperende verlichting voeren. Niet op een personenauto, niet op een bedrijfsauto, niet op een vrachtauto, niet op een motorfiets. Bij de APK moet daar visueel op gecontroleerd worden, en een ontheffing dat je het wel mag hebben is bij mijn weten nog steeds niet te verkrijgen (wie 'm wel heeft mag zich bij me melden, want dan wil ik graag informeren naar de juiste ontheffingverlener).
Tegelijkertijd verplicht de Regeling OGS 2009 het voeren van gele signalering in de reeds genoemde omstandigheden. In de genoemde omstandigheden zijn veel meer personen en instanties aan het werk dan op het lijstje met aangewezen diensten staan. Deze personen en instanties moeten dus gele signalering gebruiken, maar mogen het niet (permanent) op hun voertuig hebben zitten. De wet is dus tegenstrijdig en onwerkbaar. Voor een deel zou je dat kunnen ondervangen door met magneet- of plaklampen te gaan werken, maar er zijn ook talloze voertuigen (denk aan bedrijfsauto's, vrachtwagens, machines, etc.) waar je zonder ladder of andere rare capriolen geen plaklamp(en) op krijgt die ook nog eens 360 graden zichtbaar zijn (want dat is ook weer verplicht).
Ik heb dit al eens voorgelegd aan de politie, het toenmalige ministerie van V&W en de RDW en niemand weet wat je er mee moet doen. Daarom heb ik besloten mijn permanente lichtbalk gewoon te laten zitten (op een bedrijfsauto). Ik wacht inmiddels al 2 jaar op de eerste afkeuring van de APK of de eerste bekeuring door de politie voor het hebben van verboden verlichting, en tot op heden zonder resultaat.
Verder ten aanzien van het meevoeren van blauwe powerflares en de reactie van HIT daarop: waar staat in de wet dat ik geen blauwe (of van mijn part pimpelpaarse) powerflares mag vervoeren? Of dat ik een blauwe (of van mijn part gifgroene) plaklamp in mijn auto heb liggen?
Ik mag geen (blauwe) (knipperende) verlichting op of aan mijn auto hebben; daar is de Regeling Voertuigen duidelijk over (letterlijk: niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten). De Regeling OGS 2009 stelt alleen bepaalde diensten het blauwe licht ook daadwerkelijk mogen gebruiken. Ik zie nergens dat ik geen losse blauwe lamp (in welke vorm dan ook) in de auto mag vervoeren. Ook zie ik nergens dat ik geen blauwe lampen (bijv. powerflares) op de weg mag leggen. En ons legaliteitsbeginsel gaat nog altijd uit van het principe dat alles is toegestaan, mits het niet is verboden - in plaats van de door de politie/overheid vaak gepropageerde omgekeerde variant dat alles is verboden, tenzij het is toegestaan. Dus: graag hoor ik van de terzake deskundige personen waar ik kan vinden dat ik geen blauwe lampen met mij mee mag voeren - en dan niet roepen "staat in die en die wet" maar dus ook komen met een concreet artikel.