Om nog even een aanvulling te geven, om problemen te voorkomen moet je er dus gewoon voor zorgen dat je, als je naar Duitsland gaat met je oranje lampen, ook daar een vergunning hebt....
Makkelijk gezegd, Red. De aanname die je doet is dat er vergunningen kunnen worden afgegeven. In Nederland bestaan dergelijke vergunningen of ontheffingen niet. Als je de Duitse wetgeving leest dan moet er een aantekening op het kenteken(bewijs) aangebracht zijn bij bepaalde typen voertuigen die signalering mogen voeren. Dat is voor Nederlandse kentekens ook niet mogelijk.
Waar het volgens mij om draait is dat je een in Nederland gekentekend voertuig hebt met bepaalde toegestane permanente inrichtingen, waarmee je dan de grens overgaat. Het is niet mogelijk de permanente inrichting bij het oversteken van de grens te verwijderen. Dan stel dat deze permanente inrichting in het buurland niet toegestaan is. Dan praat ik dus niet over het daadwerkelijk gebruik ervan, maar alleen het permanent aanwezig hebben. Mag dit voertuig dan niet de grens over? Mag er een bekeuring voor worden uitgeschreven? Mag de permanente inrichting in beslag genomen worden (gegeven het feit dat dan het hele voertuig in beslag genomen dient te worden)?
Puur fictieve situatie: stel dat het in Nederland in een fictieve wet is toegestaan om een kerstboom op het dak te hebben, als permanente inrichting. De kerstboom is vast gemonteerd en door middel van een schakelaar kunnen de lampjes gaan branden. Dat de lampjes branden is volgens de fictieve wet alleen toegestaan op 25 december. Je mag dus op 6 mei wel met de kerstboom rijden, mits de lampjes het niet doen. Nu ga je naar Duitsland. In Duitsland bestaat niet zo'n kerstboom-op-auto-wet, laat staan dat ergens is opgeschreven wanneer je lampjes het mogen doen. Wel geldt dat je in Duitsland niet meer lichten mag hebben dan voorgeschreven; brandende kerstverlichting mag dus niet. Je doet de lampjes in de boom dus niet aan, maar je kunt de kerstboom zelf niet verwijderen. Polizei vindt het maar een vreemde bedoeling en zet je aan de kant. Mijn vraag: mag deze chauffeur met kerstboom in Duitsland rijden? Mag de polizei een bekeuring geven voor het hebben van de kerstboom? Mag de polizei de kerstboom c.q. auto met kerstboom in beslag nemen?