Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 98754 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #90 Gepost op: 6 mei 2011, 13:23:39
Om nog even een aanvulling te geven, om problemen te voorkomen moet je er dus gewoon voor zorgen dat je, als je naar Duitsland gaat met je oranje lampen, ook daar een vergunning hebt....
Makkelijk gezegd, Red. De aanname die je doet is dat er vergunningen kunnen worden afgegeven. In Nederland bestaan dergelijke vergunningen of ontheffingen niet. Als je de Duitse wetgeving leest dan moet er een aantekening op het kenteken(bewijs) aangebracht zijn bij bepaalde typen voertuigen die signalering mogen voeren. Dat is voor Nederlandse kentekens ook niet mogelijk.

Waar het volgens mij om draait is dat je een in Nederland gekentekend voertuig hebt met bepaalde toegestane permanente inrichtingen, waarmee je dan de grens overgaat. Het is niet mogelijk de permanente inrichting bij het oversteken van de grens te verwijderen. Dan stel dat deze permanente inrichting in het buurland niet toegestaan is. Dan praat ik dus niet over het daadwerkelijk gebruik ervan, maar alleen het permanent aanwezig hebben. Mag dit voertuig dan niet de grens over? Mag er een bekeuring voor worden uitgeschreven? Mag de permanente inrichting in beslag genomen worden (gegeven het feit dat dan het hele voertuig in beslag genomen dient te worden)?

Puur fictieve situatie: stel dat het in Nederland in een fictieve wet is toegestaan om een kerstboom op het dak te hebben, als permanente inrichting. De kerstboom is vast gemonteerd en door middel van een schakelaar kunnen de lampjes gaan branden. Dat de lampjes branden is volgens de fictieve wet alleen toegestaan op 25 december. Je mag dus op 6 mei wel met de kerstboom rijden, mits de lampjes het niet doen. Nu ga je naar Duitsland. In Duitsland bestaat niet zo'n kerstboom-op-auto-wet, laat staan dat ergens is opgeschreven wanneer je lampjes het mogen doen. Wel geldt dat je in Duitsland niet meer lichten mag hebben dan voorgeschreven; brandende kerstverlichting mag dus niet. Je doet de lampjes in de boom dus niet aan, maar je kunt de kerstboom zelf niet verwijderen. Polizei vindt het maar een vreemde bedoeling en zet je aan de kant. Mijn vraag: mag deze chauffeur met kerstboom in Duitsland rijden? Mag de polizei een bekeuring geven voor het hebben van de kerstboom? Mag de polizei de kerstboom c.q. auto met kerstboom in beslag nemen?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #91 Gepost op: 6 mei 2011, 14:07:07
Is het een Den of een spar?  :D

Lijkt me dat de auto conform Nederlandse wetgeving goedgekeurd is, daarmee mag je wel in het buitenland rijden.
Ik heb het gehad met mijn Vito (MET-R Ingericht), gewoon in Duitsland en Belgie gereden...ok, ze kijken raar en ik ben 1 keer aangehouden maar ik kon de Nederlandse papieren overleggen en dat daarmee klaar. Dan heb ik het niet over het Voeren van OGS
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Gast

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 6 mei 2011, 16:55:33
Ik vind het wel een leuk vraagstuk want inderdaad worden in de papieren van Duitse voertuigen aantekeningen gemaakt betreffende aanwezig zijnde extra verlichting op/aan het voertuig.
Eind mei hebben we een weekend in Duitsland met de club waar een goeie 3500 Harley rijders langs de Rijn een rit gaan maken en wij gaan die samen met de Duitse US policeclub "begeleiden", vooruit rijden.
Er komt een ''OUT OF SERVICE" lightbar-cover over de balk heen gedurende de rit naar, en van, Rudesheim, just to be sure.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #93 Gepost op: 6 mei 2011, 17:36:48
(...)
Lijkt me dat de auto conform Nederlandse wetgeving goedgekeurd is, daarmee mag je wel in het buitenland rijden.
(...)
Er staat mij wel zoiets bij dat dit ook (formeel) zo is, maar ik kan vooralsnog niks vinden. Overigens geldt voor mij enigszins hetzelfde als voor VKRC; mijn bedrijfsauto zit in de categorie "valt op" (zij het met amber) en ik woon bovendien in de grensstreek. Alle keren dat ik tot nog toe door Duitsland ben gekomen (en dat zijn vele kilometers per jaar) nog nooit problemen mee gehad... maar hoe het werkelijk zit? Geen idee  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #94 Gepost op: 6 mei 2011, 20:14:10
ehm, even misschien te kort door de bocht. Maar denken jullie nou echt dat al die vrachtauto's met amber zouden rijden als het niet was toegestaan in Duitsland??? Dat is de eerste categorie die in Duitsland onder de loep ligt.

Tevens zit op mijn voertuigen allemaal amber en ik kom regelmatig bij de oosterburen maar ben nog nooit staande gehouden voor de lampen, wel voor het begrip "personenauto" wat mijn bus voor de Nederlandse wetgeving is maar volgens de Duitse wetgeving niet mogelijk is. Alleen doordat het voertuig in Nederland is goedgekuerd mochten de heren er niets van vinden dus was het gewoon een personen auto. Auto in questie is een VW Crafter met een technische TTM van 5400kg maar terug gekeurd naar een TTM  van 3500kg.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #95 Gepost op: 7 mei 2011, 01:27:00
Waar het volgens mij om draait is dat je een in Nederland gekentekend voertuig hebt met bepaalde toegestane permanente inrichtingen, waarmee je dan de grens overgaat.
Zie het andersom, die auto uit weetikveelwatvoorland komt aan in Nederland, als ik die aan de kant zet, dan controleer ik ook de permanente eisen. Op het moment dat je de grens over gaat blijf ik zelf ook Nederlander, val ik dan nog steeds onder de Nederlandse wet?? Ik dacht het niet, ik moet me toch echt aan de wetten van het betreffende land houden. Dat geld volgens mij ook gewoon voor voertuigen. (correct me if im wrong) De casus van je kerstboom vind ik net even te ongeloofwaardig om daar op in te gaan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #96 Gepost op: 7 mei 2011, 07:16:46
Zie het andersom, die auto uit weetikveelwatvoorland komt aan in Nederland, als ik die aan de kant zet, dan controleer ik ook de permanente eisen. Op het moment dat je de grens over gaat blijf ik zelf ook Nederlander, val ik dan nog steeds onder de Nederlandse wet?? Ik dacht het niet, ik moet me toch echt aan de wetten van het betreffende land houden. Dat geld volgens mij ook gewoon voor voertuigen. (correct me if im wrong) De casus van je kerstboom vind ik net even te ongeloofwaardig om daar op in te gaan.

Toch klopt dat niet helemaal wat je zegt, want hier in  de Polder rijden veel oost europese busjes die zijn ingericht met tien zitplaatsen. Voor de Nederlandse wetgeving heb je dan een rijbewijs D nodig, In Polen geld alleen het gewicht van het voertuig voor het benodigde rijbewijs. Zouden ze dus een bus voor 80 personen kunnen maken die onder de 3500kg TTM blijft mag je daar met klein rijbewijs in rijden.
Tweede wat ik daarmee wil zeggen is dat in Polen deze bus ook is gekentekend onder de Categorie B, frustratie vragen hier aan op het Politieburo door taxi bedrijven waarom hun dit wel mogen en zij niet ontaarde in : "Het voertuig is zo gekeurd in Polen en mag dus zo op de weg, enige dat wij mogen controleren is de staat van het voertuig of deze veilig is om deel te nemen aan het verkeer.
Dit is ook helemaal uitgezocht naar aanleiding van het ongeval vorig jaar waarbij een aantal polen overleden in een tien persoonsbusje dat op een tracktor was gereden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #97 Gepost op: 7 mei 2011, 11:29:08
Zie het andersom, die auto uit weetikveelwatvoorland komt aan in Nederland, als ik die aan de kant zet, dan controleer ik ook de permanente eisen. Op het moment dat je de grens over gaat blijf ik zelf ook Nederlander, val ik dan nog steeds onder de Nederlandse wet?? Ik dacht het niet, ik moet me toch echt aan de wetten van het betreffende land houden. Dat geld volgens mij ook gewoon voor voertuigen. (correct me if im wrong) De casus van je kerstboom vind ik net even te ongeloofwaardig om daar op in te gaan.
De casus-kerstboom is in deze precies waar het om draait. Weliswaar fictief, maar vervang de kerstboom door willekeurig welk permanent aan te brengen onderdeel (10e stoeltje, vast gemonteerde lichtbalk, etc.) en je hebt een reële situatie. Natuurlijk mag jij iedere auto controleren op de permanente inrichting, maar volgens mij kun je daar - zoals HIT ook al een voorbeeldje aanhaalt - niets mee als het in het land van herkomst is goedgekeurd.

Onderscheid moet denk ik gemaakt worden naar een gedraging en naar een permanente inrichting. Iedereen heeft zich te gedragen naar de op die plek geldende wet. Je behoort dus als Nederlander in Engeland links te rijden (= gedraging) en als Engelsman in Nederland rechts te rijden. Dat je voertuig permanent is uitgerust met een kerstboom (10e stoeltje, lichtbalk, etc.) doet dan niet terzake; je gedraging is correct. Het gebruik van bijv. gele signalering is ook een gedraging en dat kan volgens dus wel worden bekeurd...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #98 Gepost op: 7 mei 2011, 11:32:22
Het gebruik van bijv. gele signalering is ook een gedraging en dat kan volgens dus wel worden bekeurd...

FF een Duitse collega wegwerker gevraagd: Amber is in Duitsland qua bezit en montage vrij, maar mag alleen gebruikt worden zoals in Nederland ter afwending van naderend of al zijnde gevaar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 7 mei 2011, 15:08:57
Geldt dit dan voor werkverkeer of privé voertuigen?