(...)
Waar staat dat?
(...)
Art. 28 van het RVV 1990:
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. Je zou er nog een boom over kunnen opzetten of een oranje zwaailicht een knippersignaal is, maar goed, om dreigend gevaar af te wenden mag je in elk geval wat doen.
Ook mis ik in Art 6 Regeling OGS (we zijn het dus eens dat dit de in Art. 30 RVV1990 bedoelde ministeriele regeling is?) maar ook iets wat zou toestaan dat bij een niet "daartoe ingericht" voertuig (Art. 6a, 6c, dus voor afslepen en reparaties) dan wel bij een niet bij wegwerkzaamheden gebruikt voertuig (Art. 6b) het voeren van amber zwaailichten toelaat; de rest van Artikel 6 betreft verdere speciale voertuigen. Een verkeersregelaar met privéwagen (dus niet met een begeleidingswagen of WIS-wagen) voldoet m.i. aan geen van de voorwaarden van Art. 6 Regeling OGS.
(...)
Het gaat bij wegwerkzaamheden niet om het type of de inrichting van het voertuig, maar de omstandigheden. Ieder voertuig dat wordt ingezet in het kader van wegwerkzaamheden moet dus geel zwaailicht voeren indien de kans bestaat dat het voertuig niet door andere weggebruikers wordt opgemerkt. Met een "privé auto" afremmen om een werkvak in te rijden, voldoet dus wel degelijk aan het gestelde in art. 6b Regeling OGS. Het doet niet terzake of je daar verkeersregelaar bent of niet.
Oranje / amber zwaailicht o.i.d. is iedereen verboden (in vaste opstelling) dit is noch geregeld via de Rvv noch via de Regeling OGS maar wel via de permanente voertuig eisen van de RDW waarin keurig staat omschreven welke verlichting op een voertuig aanwezig moet zijn, welke verlichting als extra gemonteerd mag worden en welke verlichting niet gemonteerd maag worden.
Niet de permanente voertuigeisen van de RDW (bestaan niet als zodanig), maar wel via de Regeling Voertuigen. De RDW gebruikt de Regeling Voertuigen als wettelijke basis voor de toetsing. En inderdaad, geel zwaailicht of knipperlicht is volgens de Regeling Voertuigen niet toegestaan.
Amber staat in de permanente voertuigeisen alleen aangegeven als richtingaanwijzers. Elke andere vorm van amber mag alleen worden gemonteerd op voertuigen waarvan de categorieën worden genoemd in de regeling OGS. Voor blauwe verlichting (anders dan xenon) gaat de regeling OGS nog een stap verder door speciefiek de hulpverleningsdiensten te noemen die gerechtigd zijn tot het voeren van Blauwzwaai / flitslampen én tweetonige hoorn.
(...)
De Regeling OGS spreekt niet over voertuigcategorieën; de Regeling Voertuigen kent voertuigcategorieën maar dit staat volledig los van elkaar. De Regeling OGS stelt niet dat geel (u noemt het amber) zwaailicht
gemonteerd mag worden, de regeling stelt uitsluitend dat het
gevoerd moet worden. En dus moet men het voeren, maar mag men het niet gemonteerd hebben...
@ klf, over Amber staat er niets omschreven in de voertuigeisen volgens RDW. De eisen gaan daar namelijk over permanente verlichting. Tevens zegt het RDW zelf dat Amber gebruikt wordt ter afwending van gevaar of ter aanduiding van een komend gevaar en mag gewoon aanwezig zijn volgens de voertuig eisen.
Via OGS2009 is wel beslist dat het niet permanent op het voertuig aanwezig mag zijn, echter het mag gewoon in je kofferbak vervoert worden.
Voertuigeisen RDW bestaan niet; dit is de Regeling Voertuigen. En daarin staat dat een voertuig geen andere knipperende verlichting mag hebben dan in de wet toegestaan. En dus geen permanent geplaatst zwaailicht. Bij een APK keuring mag dus officieel geen zwaailicht of flitsers o.i.d. aanwezig zijn... ook al heeft mij persoonlijk dit nog nooit een afkeuring opgeleverd. De RDW gaat niet over de afwending van dreigend gevaar; dit is het RVV 1990. Het RVV zegt echter ook niets over hoe dit mag of moet gebeuren. Tot slot zegt de Regeling OGS niets over of je permanent een zwaailicht op je auto mag hebben; nogmaals, de Regeling OGS stelt alleen maar dat je geel zwaailicht moet voeren (= aan hebben), niet hoe je het moet aanbrengen/monteren.