Oranje zwaailampen/LED

Auteur Topic: Oranje zwaailampen/LED  (gelezen 100725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #140 Gepost op: 14 februari 2012, 23:26:16
Waarom niet? Er worden dagelijks talloze verkeersregelaars ingezet ten behoeve van werken aan, in, of op wegen... dus als ik bij mijn lantaarnpaal een verkeersregelaar neerzet die de veiligheid bewaakt, staat hij in mijn werkvak en mag hij *gewoon* een oranje zwaailicht voeren. Bovendien kun je je zelfs nog afvragen of verkeer regelen op zich al niet een soort van werkzaamheden op de weg is.
Duidelijk uitgelegd en hier is hoe de overheid erover denkt:


Geel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten.

U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:

-het verlenen van hulp op of langs de weg;
-werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
-hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
-het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
-het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
-het begeleiden van militaire colonnes;
-het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html

Maar daar zit just het grijs gebied. Is mijn privéauto- een daartoe ingericht voertuig- of wordt hij dat als ik er mee naar het werk moet en tijdens werkzaamheden gebruik, of als zodanig beschouwd?
Idd zeg je dat VKR's bezig zijn met taken aan, in, of op wegen en geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie. Dat is iets wat we juist doen ook via de auto als we positioneren of binnen het werkvak verplaatsen.
Zo wordt de automobilist's aandacht gevestigd op een afwijkende verkeersituatie ten behoeve van hun veiligheid en de wegwerkers. Want daar staan we toch voor zodat hun veilig kunnen werken.

Ik denk dat er geen enkele agent zich daarover druk ga maken als ik ff 500m tijdens manoeuvre amber aan heb en dan weer uitzit, tenzij het een lettervreter is.
Kunnen we nog gaan muggeziften over geel of amber en wordt amber ook als geel gezien? Want er zijn idd gele zwaailichten\flitsers naast de oranje.

http://www.looplampshop.nl/contents/nl/d62.html


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #141 Gepost op: 15 februari 2012, 11:22:24
@Piet: amber = geel. De wet spreekt over geel, maar in de praktijk geldt amber/oranje ook als geel. Net als richtingaanwijzers dus.

Op het moment dat u met uw eigen personenauto naar uw werkplek gaat, en bij aankomst op de werkplek moet u een gevaarlijke manoeuvre uitvoeren, dan mag u dus inderdaad een geel (amber, oranje) zwaailicht voeren. Overigens kunt u daarbij de CROW regels voor het gebruik van signalering in of bij werkvakken gebruiken. Zwaailichten aan bij het in- en uitrijden van het werkvak, in het werkvak (dus veilig achter de afzetting) zwaailicht uit.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #142 Gepost op: 15 februari 2012, 12:01:23
@Piet: amber = geel. De wet spreekt over geel, maar in de praktijk geldt amber/oranje ook als geel. Net als richtingaanwijzers dus.

Op het moment dat u met uw eigen personenauto naar uw werkplek gaat, en bij aankomst op de werkplek moet u een gevaarlijke manoeuvre uitvoeren, dan mag u dus inderdaad een geel (amber, oranje) zwaailicht voeren. Overigens kunt u daarbij de CROW regels voor het gebruik van signalering in of bij werkvakken gebruiken. Zwaailichten aan bij het in- en uitrijden van het werkvak, in het werkvak (dus veilig achter de afzetting) zwaailicht uit.

Kleine aanvulling, rijden in het werkvak met gevarenlichten aan en het liefst met ingeschakelde parkeerverlichting.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #143 Gepost op: 15 februari 2012, 16:05:56
Kleine aanvulling, rijden in het werkvak met gevarenlichten aan en het liefst met ingeschakelde parkeerverlichting.

alternerende verlichting aan de achterzijde is voldoende 998765
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #144 Gepost op: 15 februari 2012, 16:13:34
Kleine aanvulling, rijden in het werkvak met gevarenlichten aan en het liefst met ingeschakelde parkeerverlichting.

Parkeerverlichting gaat toch pas aan als je de schakelaar van je knipperlicht links of rechts zet met de motor uit? Of iig een schakelaar icm de motor uit?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #145 Gepost op: 15 februari 2012, 16:29:26
ik denk dat HIT doelt op de stadsverlichting...
deze wordt in het algemeen gebruikt door wegafzetters e.d. bij het stil hebben staan van de auto
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


MarcMaurerNL

  • Verpleegkundige | BLS | Burgerhulpverlener
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
    • www.marcmaurer.nl
Reactie #146 Gepost op: 15 februari 2012, 16:44:46
Ik heb dan ook een vraag. Ik ben fotograaf van de nieuwswebsite www.112kampen.nl Als er een ongeluk is gebeurt op de weg buiten de bebouwde kom en ik ga daar heen om foto's te maken. Mag ik dan ook een geel zwaailicht op het dak zetten als ik de auto in de berm zet om wat foto's te maken?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel en niet te verhalen op welke instantie dan ook.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #147 Gepost op: 15 februari 2012, 16:52:24
Ik heb dan ook een vraag. Ik ben fotograaf van de nieuwswebsite www.112kampen.nl Als er een ongeluk is gebeurt op de weg buiten de bebouwde kom en ik ga daar heen om foto's te maken. Mag ik dan ook een geel zwaailicht op het dak zetten als ik de auto in de berm zet om wat foto's te maken?

De regels zeggen van niet. Daarbij heb je als fotograaf alle gelegenheid je auto op een plaats te zetten waar dit veilig kan en hoef je niets te "beveiligen"
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #148 Gepost op: 15 februari 2012, 17:01:57
alternerende verlichting aan de achterzijde is voldoende 998765

Hoe ziet men dan aan de voorzijde dat je in beweging bent???

ik denk dat HIT doelt op de stadsverlichting...
deze wordt in het algemeen gebruikt door wegafzetters e.d. bij het stil hebben staan van de auto

Klopt
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #149 Gepost op: 15 februari 2012, 18:32:34
Hoe ziet men dan aan de voorzijde dat je in beweging bent???

alle richtlijnen die ik kan vinden spreken alleen over de achterzijde.

en een beetje balk doet het ook aan de voorkant ism alarmlichten en dan heb je voor ook  O0
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV