Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264649 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #170 Gepost op: 12 januari 2012, 07:39:44
Uhm ... Ik heb er eigenlijk zes.
Twee voor.
Twee achter.
Twee in de spiegels.
(bij de meeste andere zitten die vlak voor de voorportieren)
e050 die kleine zijknipperlichtjes had ik even vergeten ... Goed, 6 dan.

Signaalverlichting welke jij bedoelt 'flitst'.
In het artikel wordt gesproken over waarschuwingsknipperlichten, dus ik denk dat hiermee niet de Whelen, Hänsch of soortgelijke producten worden bedoelt.

Kwestie van definitie, denk ik. Flits = korte knipper (zeker bij LED is voor 1 cyclus de aan-fase tenminste vergelijkbaar in totale lengte met de uit-fase, dit in tegenstelling tot gasontladingsflitsers zoals ze 10-20 jaar geleden gebruikelijk waren).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #171 Gepost op: 12 januari 2012, 10:09:59
@FD: de quote uit de wettekst betekent dat je:
- Aan de voorkant twee (d.w.z. links en rechts) gele of witte lampen mag hebben die als knipperlicht (= richtingaanwijzer) en alarmlicht (= waarschuwingsknipperlicht) functioneren;
- Aan de achterkant twee gele of rode lampen mag hebben die als knipperlicht en alarmlicht functioneren;
- Zowel de voor- als achterkant worden automatisch ingeschakeld bij het gebruik van de reguliere richtingaanwijzers/alarmlichten.

Bij bussen zit er bijvoorbeeld vaak een richtingaanwijzer helemaal bovenin, die gelijktijdig met de richtingaanwijzer onderin mee knippert (zonder afwijking in frequentie dus). De ANWB, Rijkswaterstaat en vergelijkbare voertuigen hebben juist een richtingaanwijzer bovenin die precies in tegenfase knippert (maar nog steeds zonder afwijking in frequentie). Beide is toegestaan volgens de wet. Een lamp/licht dat in een andere frequentie knippert of niet gekoppeld is aan de reguliere richtingaanwijzers valt dus niet onder dit wetsartikel, maar onder de zwaai/knipper/flitslichten. En extra knipperende verlichting is op een voertuig niet toegestaan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #172 Gepost op: 12 januari 2012, 10:24:21
Ah juist, dat maakt het veel duidelijker, bedankt!
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #173 Gepost op: 13 januari 2012, 13:48:27
De ANWB, Rijkswaterstaat en vergelijkbare voertuigen hebben juist een richtingaanwijzer bovenin die precies in tegenfase knippert (maar nog steeds zonder afwijking in frequentie).

het is mij opgevallen dat bij de ANWB de balk en "normale" RAW niet gekoppeld zijn. Als deze langer aanstaan zie je het patroon verspringen.
dus niet meer netjes alterneren
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


sylvester1986

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 13 januari 2012, 13:51:53
Met die striping erbij en als het oranje uitstaat zou je zweren dat het een politievoertuig is......
Dat dacht die motorrijder misschien ook wel  ;D


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #175 Gepost op: 13 januari 2012, 15:55:43
het is mij opgevallen dat bij de ANWB de balk en "normale" RAW niet gekoppeld zijn. Als deze langer aanstaan zie je het patroon verspringen.
dus niet meer netjes alterneren
Dat is denk ik niet omdat de reguliere richtingaanwijzer niet met de richtingaanwijzers in de lichtbalk gekoppeld zijn. Ik denk dat dit veroorzaakt wordt door de keuze van de elektronische schakeling voor het alterneren. Als daar gebruik gemaakt wordt van twee parallelle circuits voor de "gewone" richtingaanwijzer en de "alternerende" richtingaanwijzer, die (na het activeren van de richtingaanwijzer middels de stuurhandel) elk door hun eigen knipperrelais/-schakeling worden gestuurd, dan levert een minimale afwijking in knipperfrequentie op den duur een afwijking in het patroon. Je kunt het vergelijken met twee halogeendraaiers: bij een groot onderling verschil in snelheid zie je een groot verschil in knipperpatroon, bij een heel klein verschil is het knipperpatroon veel meer gelijk en verandert dit maar heel langzaam.

Ik weet overigens niet precies welke schakeling de ANWB gebruikt. Het schijnt een eigen ontwikkeling te zijn. Ik weet wel dat er op de markt van die knipperlichtkastjes te koop zijn die het bestaande kastje in je auto kunnen vervangen, waarop dan een dubbele uitgang zit. Maar het kan ook eenvoudig door de spanning van een bestaande richtingaanwijzer via een breekrelais en een tijdrelais naar een alternerende richtingaanwijzer te leiden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #176 Gepost op: 25 januari 2012, 18:59:41
Kwam deze op school tegen, ledjes zijn blauw. en sirene speaker zit in de bumper aan de bijrijderskant.
Volgens mijn niet echt de bedoeling :-X

(heb hem wat overbelicht gemaakt dat je de speaker kan zien)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #177 Gepost op: 25 januari 2012, 19:01:44
Zijn het prof leds of goedkope dingetjes...
En ken je het verhaal waarom deze auto op deze manier voorzien is?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #178 Gepost op: 25 januari 2012, 19:02:45
Zijn het prof leds of goedkope dingetjes...
En ken je het verhaal waarom deze auto op deze manier voorzien is?
Heb even snel gekeken vanmiddag, leken op die 44 Ledsblokken van SLSL.
Hij heeft het voor de gein. vorige keer reed die met sirene op school


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #179 Gepost op: 25 januari 2012, 19:04:34
Dan lijkt me dit zeker niet de bedoeling...

Hopelijk komt er snel een eind aan de beruchte slsl led units...