Klopt HIT, maar voor zover ik foto's van jouw voertuigen heb gezien heb jij allemaal gekeurd materiaal op je voertuigen. In ieder geval die MAN TGA(?) in je profielplaatje.
Vind het persoonlijk niet zo heel erg als je ziet wat er soms aan speelgoed op voertuigen geschroefd wordt.
Er is verschil tussen de blauwe eisen en de oranje eisen. Blauwe Klasse II is van kracht op elk voertuig per 1 Januari 2014. Dus zowel oudere voertuigen moeten dan omgebouwd zijn. Voertuigen met een toelating na Maart 2009 op kentekenbewijs "ambulance/brandweer/politie" moesten sowieso aan de nieuwe eisen voldoen. (staat zo gepubliceerd in de staatscourant van Februari 2009, bekend als de nieuwe regeling optische- en geluidssignalen)
Voor de oranje markt gaat de ECE R65 ook gelden, maar dan de klasse I. Klasse I en Klasse II verschillen op punt van lichtopbrengst (klasse II is feller dan klasse I), Klasse II heeft een nachtschakeling.
Klasse 1 is niet, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, verplicht LED techniek. Het mag ook nog steeds gewoon draaispiegel of stroboscooptechniek zijn.
Klasse II is veelal led omdat het dimmen van de lichtintensiteit nu eenmaal makkelijker is met leds en veel fabrikanten zien dat er niet veel brood meer zit in hun strobe lampen aan te passen naar K2.
De vraag is alleen wie er serieus op gaat toezien in de praktijk. Kan me moeilijk voorstellen dat RDW of the boys in blue echt een auto uit het verkeer gaan trekken omdat de signalering niet voldoet. Het wordt een ander verhaal als er een ongeval plaatsvindt met een voertuig en er blijkt ongekeurde verlichting op te zitten....dan ben je spreekwoordelijk t haasje.
Groeten, Ruud