Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 270265 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #50 Gepost op: 22 maart 2011, 11:36:11
Tja, meningen verschillen. Ik heb vaker hulp verleend bij verschillende omstandigheden in privétijd, en het ging prima zonder. De belangrijkste middelen die je hebt zijn je hersenen, opleiding en ervaring als hulpverlener. Missen opleiding en ervaring dan zou ik al helemaal niet beginnen aan extra lampjes: de kans dat je de boel gevaarlijker maakt is groter dan dat de lampjes een goed doel dienen.
Wout


Michael 2141

  • Brandweer - Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 344
  • Zwaailichtverzamelaar
Reactie #51 Gepost op: 22 maart 2011, 11:39:10
Inderdaad, je hersenen zijn het belangrijkst. Als je aan dit soort dingen begint moet je gewoon weten waar je mee bezig bent


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #52 Gepost op: 22 maart 2011, 11:41:21
Ik snap niet dat iedereen hier zo fanatiek zijn eigen voertuig wil opofferen als botsabsorber. Al had ik mijn hele auto vol met flitsers zitten dan nog zou ik mijn auto niet achter het ongeval neer zetten. Ik zou eerder stoppen op de vluchtstrook en direct 112 bellen, rijstroken laten afkruisen en proberen vanaf de vluchtstrook het verkeer tot stilstand te sommeren. Dan krijg je vanzelf een stilstaande file en kan je hulp gaan verlenen.

Bovendien zag ik ook reacties over: bij file vorming is het ook handig als extra'tje. Ik vind het juist verwarrend. Daarmee, wanneer trek je een grens? Kom je een bumperklever tegen, even de flitsers aan? Zie je een beller, even de flitsers aan? Voor je het weet rijd heel Nederland met die krengen rond en zie je door de flitsers de weg niet meer...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 22 maart 2011, 12:02:42
Soms is het handig om een los pitje te hebben!
Ja ik heb een blauwe zwaailamp, gebruik eigenlijk nooit! Oranje ligt wel standaard in de auto en voor het grijpen en heeft zijn nut al meerdere malen bewezen! Het doorslaan bij hobby's komt inderdaad vaak voor! Had zelfs optische signalen in mijn oude auto zitten heeft ook zijn voordeel al is bewezen! Maar klopt het mag niet en risico zit er dus altijd in!
Nut van oranje is bij mij geweest:
Lastige locatie staan om boten te traileren (reddingsbrigade)
Snachts een motorrijder op de A20 een schuiver zien maken en daar achter aan een vrachtwagen komen, Kon hem net ontwijken. Auto ruim achter de motor schuin op de rijbaan gezet met zwaailicht en noodverlichting! Vriend was al naar de motorrijder toe!

Kortom hoe je het gebruikt maakt het nuttig en toepasbaar maar gebruik je verstand hier mee!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 22 maart 2011, 12:26:21
Ik ben van mening dat amber signalering moet kunnen zolang je er geen misbruik van maakt en het niet onnodig aan hebt.

Ik heb zelf een Hella Rotaflex in m'n auto liggen, in het kader van ''kan altijd eens handig zijn''. Heb hem al meerdere keren gebruikt bij ongevallen.

Wel vind ik het een slechte ontwikkeling om een niet hulpverleningsvoertuig met wat (al dan niet speelgoed) lampjes in de fend-off te gaan zetten of andere fratsen uit te halen. Gewoon normaal doen, voorbij het ongeval parkeren (tenzij er natuurlijk een slachtoffer midden op de weg ligt, maar dan kun je beter een vrachtwagen scheef op de rijbanen zetten).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #55 Gepost op: 22 maart 2011, 12:28:00
Op mijn auto zitten standaard 4 knipperlichten (volgens mij wettelijk verplicht) en die zijn voldoende om gevaar aan te duiden.
Er is zelfs een knopje dat ik ze alle vier tegelijk kan laten knipperen.  ::)
Als ik een slachtoffer die op het wegdek ligt wil helpen, dan gebruik ik liever mijn auto als botsabsorber dan dat ik zelf de klos ben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #56 Gepost op: 22 maart 2011, 12:55:04
Op mijn auto zitten standaard 4 knipperlichten (volgens mij wettelijk verplicht) en die zijn voldoende om gevaar aan te duiden.
Er is zelfs een knopje dat ik ze alle vier tegelijk kan laten knipperen.  ::)
Als ik een slachtoffer die op het wegdek ligt wil helpen, dan gebruik ik liever mijn auto als botsabsorber dan dat ik zelf de klos ben.

Sluit ik me helemaal bij aan. O0


sylvester1986

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 22 maart 2011, 13:10:44
Ik heb zelf een Hella Rotaflex in m'n auto liggen, in het kader van ''kan altijd eens handig zijn''. Heb hem al meerdere keren gebruikt bij ongevallen.

Zo denk ik ook.
Ik heb een LED zwaailicht met magneet en heb het een paar keer gebruikt.
Ik gebruikt het als markeringspunt bij een ongeval voor hulpdiensten als er bijna geen verkeer is en het dus misschien moeilijker te zien is dat er iets is gebeurd en als ik auto's in de verte zie naderen dan kan dit ook makkelijk zijn.
Ik doe de lamp dan uit als er auto's stil staan op de rijbaan en dus makkelijker te zien is dat er iets mis is of als eerste hulpverlening aanwezig is.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 22 maart 2011, 13:17:42
Ach ik krijg ook wel eens aanvragen van privé personen die amber verlichting op hun voertuig willen hebben.
In Duitsland is het bijvoorbeeld toegestaan om 2 amberkleurige flitslampen naar achter de hebben, om te waarschuwen voor files (zogenaamde Paragraaf 53 lampen)

In Nederland irriteer ik me alleen mateloos aan mensen die erg graag amber signalering op hun auto willen hebben en vervolgens klagen dat het zo "duur" is.
Vervolgens schroeven ze dan allerlei chinese zooi op hun auto, hetgeen het eerder een speelgoed effect geeft, in plaats van daadwerkelijk hun functie vervullen en dan reduceer je het eerder tot leuk hebbeding, dan echt professionele uitstraling voor het bedrijf.

Zwaailicht ter afwendig van gevaar prima, maar zodra je een oranje lamp op de auto hebt, heb je niet meteen het recht om op vluchtstrook te stoppen of andere vreemde acties...

En als er geen budget is voor ledjes op de hoedenplank, mensen, doe anderen een lol en spaar voor een goede 2e hands magneetlamp.
Vanaf 2014 is namelijk (eindelijk!!) die china meuk verboden, omdat dan ook de gele signalering standaard aan een keurmerk moet voldoen.

Het feit dat het bij een APK keuring niet opvalt, of er geen commentaar op komt, wil niet automatisch zeggen dat je het op je auto mag hebben en het geeft ook niet automatisch het recht om het te mogen voeren...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #59 Gepost op: 22 maart 2011, 16:09:14
Op mijn auto zitten standaard 4 knipperlichten (volgens mij wettelijk verplicht) en die zijn voldoende om gevaar aan te duiden.
Er is zelfs een knopje dat ik ze alle vier tegelijk kan laten knipperen.  ::)
Als ik een slachtoffer die op het wegdek ligt wil helpen, dan gebruik ik liever mijn auto als botsabsorber dan dat ik zelf de klos ben.

Helemaal mee eens..... oeps laat ik nou in 80% van mijn tijd in zo'n ding rijden ook ;D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.