Juist omdat de waarde van amber / oranje al naderend nul is (hoe triest ook) denk ik dat je juist als hulpverlening moet voorkomen dat je ook nog eens een overkill aan blauw krijgt, als je de waarde daarvan kwijt geraakt bent....
Nou dat valt op zich wel mee. Bijkomend voordeel is ook dat alleen de aangewezen diensten blauw mogen gebruiken. Blauw zie je dus niet bij particulieren. Ik ben ook een voorstander van I.M. Dat creeert rust. Maar ik zie nog liever 1 auto met blauw op de snelweg en dan alleen alarmlichten dan een zee van oranje er achter...
Het punt is... ik zie overal allemaal gemeentekarretjes, beveiligingsbedrijven, graffityverwijderaars, bushokjesreinigers, reclameposterplakkers, 112 cowboys waarvan massaal de oranje lampen branden en dat is natuurlijk belachelijk.
Als je een keer op de weg moet staan met je auto om je werk te doen is tot daar aan toe. Maar geparkeerd in een parkeervak of berm van een 30 km weggetje en dan al het spul aan hebben "omdat we het hebben" slaat gewoon nergens op.
Dit zorgt voor overkill en heeft zodoende geen enkele meerwaarde. Wel een negatief effect zoals boven genoemd.