Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264983 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #760 Gepost op: 12 december 2013, 14:55:04
Strikt gezien is dat meer verlichting dan toegestaan en mag het dus niet. In de praktijk wordt er eigenlijk nooit een probleem van gemaakt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #761 Gepost op: 12 december 2013, 16:15:29
Citaat van: DiNozzo link=msg=1227909 date=1386856504
Strikt gezien is dat meer verlichting dan toegestaan en mag het dus niet. In de praktijk wordt er eigenlijk nooit een probleem van gemaakt.
Als het in de cabine/personen ruimte is gemonteerd valt het onder interne/binnen verlichting en mag het gewoon aanwezig zijn.  Echter het gebruik zodanig dat het van buitenaf zichtbaar is valt onder de OGS regeling.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #762 Gepost op: 12 december 2013, 16:20:28
Citaat van: HIT link=msg=1227925 date=1386861329
Als het in de cabine/personen ruimte is gemonteerd valt het onder interne/binnen verlichting en mag het gewoon aanwezig zijn.  Echter het gebruik zodanig dat het van buitenaf zichtbaar is valt onder de OGS regeling.

Het mag gemonteerd zijn maar het mag niet functioneren tijdens een APK keuring want dan word het voertuig afgekeurd. Wanneer het voertuig alleen gebruikt word voor privé-doeleinden.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


sylvester1986

  • Gast
Reactie #763 Gepost op: 12 december 2013, 16:31:50
Citaat van: thetwin84 link=msg=1227927 date=1386861628
Het mag gemonteerd zijn maar het mag niet functioneren tijdens een APK keuring want dan word het voertuig afgekeurd. Wanneer het voertuig alleen gebruikt word voor privé-doeleinden.
En hoe weet iemand dat jouw auto keurt of je het alleen privé gebruikt of dat je het gebruikt voor je werk?
Ik heb mijn auto wel eens apk laten keuren met mijn Amber flitser (sigarettenplug) gewoon in mijn auto, als je dan de stekker in de 12v aansluiting doet, doet hij het gewoon en ik gebruikte de flitser toen voor als het eens handig kan zijn, dus privé en werd niet afgekeurd.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #764 Gepost op: 12 december 2013, 16:36:12
Citaat van: Sylvester link=msg=1227933 date=1386862310
En hoe weet iemand dat jouw auto keurt of je het alleen privé gebruikt of dat je het gebruikt voor je werk?

Denk dat dit moet worden aangegeven in het kentekenbewijs...
Voertuig staat tenslotte op naam van een bedrijf wanneer je gebruikt maakt van amberverlichting wat "vast" zit in het voertuig.
En het mag wel aanwezig zijn maar het mag niet met 1 klik in te schakelen zijn.. Dus wanneer je het op de achterbank hebt liggen of voor het grijpen mag het weer wel maar niet standaard voor de voorruit of achterruit met een bedieningspaneeltje...

Het mag niet met 1 handeling in te schakelen zijn...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #765 Gepost op: 12 december 2013, 16:40:04
Ik zou zeggen lees ff door en beoordeel je voertuig of deze geel (amber) mag voeren, let wel voeren is in werking hebben !!
Onderste regeltje kan vooral voor sommige personen belangrijk zijn  ^-^

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html
 
Geel zwaailicht
Een geel zwaailicht mag alleen gebruikt worden om andere weggebruikers te wijzen op een bijzondere of een gevaarlijke situatie, zoals het takelen van een auto met pech. Het voeren van gele zwaailichten geeft geen voorrangsrechten. U hoeft geen vergunning of ontheffing aan te vragen voor het gebruik van een geel zwaailicht. Het gele zwaailicht mag gebruikt worden op het daartoe bedoelde motorvoertuig bij:

het verlenen van hulp op of langs de weg;
werkzaamheden aan, op of rondom wegen, inclusief sneeuwruimen en het strooien van gladde wegen;
hulpverlening aan voertuigen en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
het vervoer van een ondeelbare lading (bijvoorbeeld een graafmachine, een damwand of een boot) waarvoor ontheffing is verleend;
het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend;
het begeleiden van militaire colonnes;
het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid. Of door deze voertuigen getrokken aanhangwagens die inclusief de lading breder zijn dan 2.60 meter.
Alleen voertuigen waarmee deze specifieke werkzaamheden worden uitgevoerd mogen gele zwaailichten voeren. Andere voertuigen mogen wel gele lichtkappen hebben. Een dergelijke lichtkap mag geen verlichting voeren, en ook niet de suggestie wekken van een zwaailicht.


Wellicht kan ook de onderstaande link nog wat info verschaffen ten aanzien van alle kleurtjes  O0

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_12-12-2013
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast
Reactie #766 Gepost op: 12 december 2013, 17:02:28
Dus ik mag op mijn privé voertuig Amber zwaailicht/flitsers voeren, want als ik (op de weg) stuit op een ongeval en ik ben er als 1e en verleen hulp, dan val ik dus onder het verlenen van hulp op de weg.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #767 Gepost op: 12 december 2013, 17:07:40
Citaat van: Sylvester link=msg=1227943 date=1386864148
Dus ik mag op mijn privé voertuig Amber zwaailicht/flitsers voeren, want als ik (op de weg) stuit op een ongeval en ik ben er als 1e en verleen hulp, dan val ik dus onder het verlenen van hulp op de weg.

Daartoe bedoelde voertuig... Jouw privé voertuig is niet ''bedoeld om hulp te verlenen''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #768 Gepost op: 12 december 2013, 17:08:39
Citaat van: Sylvester link=msg=1227943 date=1386864148
Dus ik mag op mijn privé voertuig Amber zwaailicht/flitsers voeren, want als ik (op de weg) stuit op een ongeval en ik ben er als 1e en verleen hulp, dan val ik dus onder het verlenen van hulp op de weg.

ook de tweede link even lezen, daarin staat benoemd welke weggebruikers geel mogen voeren.. een kennelijk daartoe ingericht voertuig....


Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter;
h. werkzaamheden van de Belastingdienst, waaronder begrepen de Belastingdienst/Douane.
2. Met ingang van 1 maart 2014 bestaat het geel zwaai-, flits- of knipperlicht uit een set gele signaalverlichting; deze voldoet aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd.

kortom evenals blauw mag ook lang niet iedereen geel voeren (in werking hebben) je mag wel gele (amber) kappen hebben doch zonder  lichtbron
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast
Reactie #769 Gepost op: 12 december 2013, 17:18:07
Met dat rijtje ben ik bekend.
Zolang de politie niet moeilijk doet als ik Amber gebruik in mijn eerder genoemde voorbeeld, blijf ik het gebruiken met gezond verstand.