Ook al zit daar een hele grote kern van waarheid in, durf ik hier toch vraagtekens bij te zetten.
Juist het aanwezig hebben van zo'n zwaailicht lijd vaak tot het nemen van meer risico's, eerder stoppen bij ongevallen en jezelf verantwoordelijkheden toedichten die je niet hebt.
Puur persoonlijk gesproken, ik neem niet meer risico dan anders (in welke gevallen?), ik zou ook zonder zwaailicht bij een ongeval stoppen om hulp te verlenen als dat binnen mijn machte ligt, en ik beschouw het aanwezig hebben van oranje verlichting geen vrijbrief tot het mezelf toeeigenen van welke verantwoordelijkheden dan ook.
Dat er excessen zijn en opvallend gedrag bij een klein deel van de oranje-pitten-foto-brigade wil niet zeggen dat eenieder zich onverantwoordelijk of risicovoller gedraagt. Ik denk juist van niet.
Ik ben juist blij dat ik de afgelopen jaren maar twee keer met mijn privé-voertuig(e) hulp heb kunnen verlenen in een situatie waarin extra attentie een meer dan welkome aanvulling was op de alarmlichten. Hiervoor zijn hele groepen mensen opgeleid en beter uitgerust om het te doen, maar totdat zij er zijn is burgelijke hulpverlening (het ter dienste staan van je medemens) niet iets wat ontmoedigd zou moeten worden, mét of zónder zwaailicht in de auto.