Zo ken ik er nog een paar. Ja, je mag meer verlichting binnen monteren. Nee, het mag vanaf buiten niet zichtbaar zijn... Ja, je mag een oranje kap op het dak van je auto monteren. Nee, je mag er geen zwaailamp van maken.
De regeling voertuigen is zoals dielangemotormuis al aanhaalde er heel strak in. Er zijn hier aantal leden die flitsers danwel zwaailampen op hun auto/motor/scooter monteren. Dat mag strikt genomen niet maar over het algemeen wordt er een oogje dicht geknepen zolang er geen misbruik van gemaakt wordt. Dat is fijn maar er kan dus totaal geen recht aan ontleent worden.
Nogmaals binnen het voertuig mag iedereen alles monteren, alleen niet dusdanig voeren dat het vanaf de buitenkant zichtbaar is of dat het een gevaar voor het rijden met dat voertuig betekend. Het mag bij APK totzelfs op schakelaar aangesloten zijn.
Aanwezig hebben is voor de wetgever nog niet hetzelfde als de intentie hebben om het te gebruiken zoals mensen hier aanvoeren.
Al mijn voertuigen hebben amber ook de prive voertuigen omdat de mogelijkheid bestaat dat ik het voertuig toch in het bedrijf zal moeten inzetten, en dat hoef ik nergens aan te geven of op te voeren.
En strikt gezien mag je dashboard verlichting dus ook niet. Is aan de binnenzijde gemonteerd en van buiten af zichtbaar, dus straalt licht naar buiten uit
Zullen we wel serieus blijven, deze is namelijk bij wet verplicht. Zonder is je auto ook niet toegestaan op de openbare weg en mag bij controle je auto aan de kant worden gehouden totdat deze weer werkt.
Het is geen grijs gebied, het is heel zwart wit.
Mag het in het prive voertuig aanwezig zijn: JA.
Mag het buitenop het prive voertuig aanwezig zijn: JA, echter niet permanent gemonteerd.
Mag je het voeren: JA, ter afwending van gevaar en bij de in de regeling OGS aangegeven werkzaamheden welke volgend jaar, als de heren het eens zijn, worden uitgebreid met alle werkzaamheden die vallen onder CROW 96a/b.
En dit allemaal door art. 6b. van de regeling OGS 2009.
Artikel 6
1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
In dit artikel staat namelijk niets over de inrichting of de hoedanigheid van het voertuig en mogen dus ook motoren amber voeren.
Eigenlijk is het helemaal niet interessant of het aanwezig mag zijn, want de mensen die het aanwezig hebben gebruiken het in 80% van de gevallen ook naar eer en geweten. Ik zou liever zien dat bij misbruik er iets meer aan gedaan wordt. Zoals die meneer/mevrouw die denkt dat hij/zij door gebruik van amber speciale rechten krijgt om ergens eerder of dichter bij te komen.
Maar ik zou er ook voor zijn dat de blauwe tak iets aan haar eigen OGS gebruik doet, ook al zijn jullie vrij gesteld van de wetgeving het is soms huilen met de pet op.
Maar ook zou ik graag zien dat er een regeltje in de regeling en in de wetgeving komt die het gebruik van OGS verbied voor secundaire mensen bij een IM.
Er zijn zoveel andere OGS ergenissen op de weg dan een amber zwaailamp al dan niet aanwezig hebben.