Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264998 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #800 Gepost op: 12 december 2013, 22:36:32
Citaat van: Sylvester link=msg=1228080 date=1386883785
Om verder te gaan over knipperlichten, moet een knipperlicht het gebruikelijke aan/uit patroon hebben of mag het ook zoals de Audi in de video heeft?

De knipperlichten op de Audi zoals in het filmpje hebben een typegoedkeuring voor dat specifieke vtg en dat soort knipperlichten mag je dus NIET op jou vtg zetten. MITS de knipperlichten een typegoedkeuring hebben voor alle gangbare waggels op de openbare weg.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #801 Gepost op: 12 december 2013, 22:40:54
Citaat van: HIT link=msg=1227925 date=1386861329
Als het in de cabine/personen ruimte is gemonteerd valt het onder interne/binnen verlichting en mag het gewoon aanwezig zijn.  Echter het gebruik zodanig dat het van buitenaf zichtbaar is valt onder de OGS regeling.

Zo ken ik er nog een paar. Ja, je mag meer verlichting binnen monteren. Nee, het mag vanaf buiten niet zichtbaar zijn... Ja, je mag een oranje kap op het dak van je auto monteren. Nee, je mag er geen zwaailamp van maken.

De regeling voertuigen is zoals dielangemotormuis al aanhaalde er heel strak in. Er zijn hier aantal leden die flitsers danwel zwaailampen op hun auto/motor/scooter monteren. Dat mag strikt genomen niet maar over het algemeen wordt er een oogje dicht geknepen zolang er geen misbruik van gemaakt wordt. Dat is fijn maar er kan dus totaal geen recht aan ontleent worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #802 Gepost op: 13 december 2013, 00:25:30
Citaat van: Sylvester link=msg=1228035 date=1386877672
Het patroon dat ik bedoelde O0
hobbyrichtingaanwijzers.avi
koud29

Om een voorbeeldje te noemen, De Nederlandse Gasunie heeft die in zo'n beetje alle voertuigen.
Daarnaast zie je het veel bij wegenbouwers, die dan wel weer oranje nodig hebben om een werkvak in/uit te rijden.
Meestal zijn het twee blokken met twee lampen, de buitenste richtingaanwijzers (al dan niet alternerend met de gewone) en de binnenste flitsers.
Zolang men er geen misbruik van maakt vind ik het allemaal wel best.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #803 Gepost op: 13 december 2013, 00:28:00
Citaat van: Sylvester link=msg=1228035 date=1386877672
Het patroon dat ik bedoelde O0
hobbyrichtingaanwijzers.avi
koud29

Dat ziet eruit als hetzelfde relais wat ook voor ANWB en RWS voertuigen gebruikt wordt, het langere "aan"-moment aan het einde.
Die zijn behoorlijk duur, weet ik uit goede bronnen, dus diegene had daar toch 2x minder tanken ervoor over om dat te installeren.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #804 Gepost op: 13 december 2013, 00:49:56
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1228117 date=1386890880
Dat ziet eruit als hetzelfde relais wat ook voor ANWB en RWS voertuigen gebruikt wordt, het langere "aan"-moment aan het einde.
Die zijn behoorlijk duur, weet ik uit goede bronnen, dus diegene had daar toch 2x minder tanken ervoor over om dat te installeren.

Onderstaande link gaat over een relais wat dit effect kan maken  :)

http://www.weltronic.nl/index.php?route=product/product&keyword=rijkswaterstaat%20knipperrelais&product_id=219
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #805 Gepost op: 13 december 2013, 00:51:56
In dit geval gaat het om een ideatec knipper relais, de sfc 200.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #806 Gepost op: 13 december 2013, 00:59:07
En strikt gezien mag je dashboard verlichting dus ook niet. Is aan de binnenzijde gemonteerd en van buiten af zichtbaar, dus straalt licht naar buiten uit :D


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #807 Gepost op: 13 december 2013, 01:18:40
Citaat van: DiNozzo link=msg=1228087 date=1386884454
Zo ken ik er nog een paar. Ja, je mag meer verlichting binnen monteren. Nee, het mag vanaf buiten niet zichtbaar zijn... Ja, je mag een oranje kap op het dak van je auto monteren. Nee, je mag er geen zwaailamp van maken.

De regeling voertuigen is zoals dielangemotormuis al aanhaalde er heel strak in. Er zijn hier aantal leden die flitsers danwel zwaailampen op hun auto/motor/scooter monteren. Dat mag strikt genomen niet maar over het algemeen wordt er een oogje dicht geknepen zolang er geen misbruik van gemaakt wordt. Dat is fijn maar er kan dus totaal geen recht aan ontleent worden.
Nogmaals binnen het voertuig mag iedereen alles monteren, alleen niet dusdanig voeren dat het vanaf de buitenkant zichtbaar is of dat het een gevaar voor het rijden met dat voertuig betekend. Het mag bij APK totzelfs op schakelaar aangesloten zijn.
Aanwezig hebben is voor de wetgever nog niet hetzelfde als de intentie hebben om het te gebruiken zoals mensen hier aanvoeren.
Al mijn voertuigen hebben amber ook de prive voertuigen omdat de mogelijkheid bestaat dat ik het voertuig toch in het bedrijf zal moeten inzetten, en dat hoef ik nergens aan te geven of op te voeren.
Citaat van: cavia link=msg=1228122 date=1386892747
En strikt gezien mag je dashboard verlichting dus ook niet. Is aan de binnenzijde gemonteerd en van buiten af zichtbaar, dus straalt licht naar buiten uit :D
Zullen we wel serieus blijven, deze is namelijk bij wet verplicht. Zonder is je auto ook niet toegestaan op de openbare weg en mag bij controle je auto aan de kant worden gehouden totdat deze weer werkt.

Het is geen grijs gebied, het is heel zwart wit.
Mag het in het prive voertuig aanwezig zijn: JA.
Mag het buitenop het prive voertuig aanwezig zijn: JA, echter niet permanent gemonteerd.
Mag je het voeren: JA, ter afwending van gevaar en bij de in de regeling OGS aangegeven werkzaamheden welke volgend jaar, als de heren het     eens zijn, worden uitgebreid met alle werkzaamheden die vallen onder CROW 96a/b.

En dit allemaal door art. 6b. van de regeling OGS 2009.

Artikel 6

1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;

In dit artikel staat namelijk niets over de inrichting of de hoedanigheid van het voertuig en mogen dus ook motoren amber voeren.


Eigenlijk is het helemaal niet interessant of het aanwezig mag zijn, want de mensen die het aanwezig hebben gebruiken het in 80% van de gevallen ook naar eer en geweten. Ik zou liever zien dat bij misbruik er iets meer aan gedaan wordt. Zoals die meneer/mevrouw die denkt dat hij/zij door gebruik van amber speciale rechten krijgt om ergens eerder of dichter bij te komen.
Maar ik zou er ook voor zijn dat de blauwe tak iets aan haar eigen OGS gebruik doet, ook al zijn jullie vrij gesteld van de wetgeving het is soms huilen met de pet op.
Maar ook zou ik graag zien dat er een regeltje in de regeling en in de wetgeving komt die het gebruik van OGS verbied voor secundaire mensen bij een IM.
Er zijn zoveel andere OGS ergenissen op de weg dan een amber zwaailamp al dan niet aanwezig hebben.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #808 Gepost op: 13 december 2013, 10:23:57
Citaat van: Red link=msg=1227991 date=1386869891
Sorry hoor, maar ik vind dit echt onzin. Als het zo belangrijk zou zijn dat we elkaar kunnen attenderen op ongevallen dan had de wetgever iedere personenauto wel met een oranje zwaailicht/flitsers uitgerust. Het is leuk dat sommige mensen zo'n ding in hun privé auto hebben gemonteerd, maar als ze niet binnen de categorieën vallen zoals aangegeven dan horen ze gewoon bestraft te worden.

Ik snap ff niet waarom je dit als onzin bestempeld. Je geeft zelf aan dat er geen grijs gebied is. In andere bewoordingen dan ik gedaan heb maar in basis het zelfde.
Ik geef er alleen bij aan (oke niet zo duidelijk) dat de wetgever steeds minder ruimte laat om de wet in de geest van de wet te handhaven door geen / minder ruimte te laten voor een grijs gebied. Met de regelgeving zoals ik die heb gekopieerd is er ook geen grijs gebied meer tenzij je een exacte omschrijving wenst van wat een kennelijke daartoe ingericht voertuig is.

In de huidige tendens waarin wettelijk steeds meer zaken worden dicht getimmerd (al of niet terecht) zal daar ook wel een omschrijving voor komen, je proeft uit sommige reacties dat men zoekt naar het grijze gebied, heeft men die (naar eigen denken) gevonden dan zal er vroeg of laat een keer een boete door gezet worden tot de rechter en zal er afhankelijk van de uitspraak weer een ambtelijke timmerman aan het werk gaan om het gevonden gat te dichten, en dat is wat ik bedoel met het kennelijke steeds meer handhaven naar de letter van de wet, hoe goed sommige mensen het ook bedoelen, de wetgever wil het niet en zal daarom steeds minder ruimte laten voor discussie
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #809 Gepost op: 13 december 2013, 11:21:19
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1228117 date=1386890880
Dat ziet eruit als hetzelfde relais wat ook voor ANWB en RWS voertuigen gebruikt wordt, het langere "aan"-moment aan het einde.
Die zijn behoorlijk duur, weet ik uit goede bronnen, dus diegene had daar toch 2x minder tanken ervoor over om dat te installeren.
Pssst, met een beetje handigheid, wat draden, 2 autorelais'en (3 euro p.st.) en 2 tijdrelais'en van de Conrad (30 euro p.st.) ben je voor een kleine 70 euro kant-en-klaar (exclusief extra knipperlampjes uiteraard). En dan heb je een alternerende knipper op beide links/rechts knipperlichten en dus ook samen op de alarmverlichting, inclusief langere "uit"-periode, en kun je zelfs je langere "uit"-periode zelf instellen. Monteren daar waar je wilt.

Maar niet verder vertellen, er zijn bedrijven die goud geld verdienen aan de verkoop van "alternerende knipper-relais'en" die je ergens op een moeilijk bereikbare plaats moet inbouwen.  ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill