Wettelijk gezien heeft het bord werkverkeer geen betekenis. Juridisch:Alleen in de zin, dat een uitvoerder je uit het werkvak kan en mag sturen als je dit bordje niet op je voertuig hebt. Al heb ik het nog niet mee gemaakt.
Dit gebeurt vaker dan jij denkt, vooral op de grotere klussen waar een veiligheidsinspecteur rond loopt. Maar in eerste instantie zal hij wijzen op het gebruik van het bordje en bij herhaling op het werk dat jij uitvoert korten.
Juridisch gezien heeft het bordje ook geen betekenis, maar is het in iedergeval voor mij wel een gemak om te hebben. Vroeger werden we vaker aangesproken waarom wij stil stonden op bepaalde plaatsen, of waarom wij een weg in reden terwijl wij niet behoorden tot het bedrijf van de aannemer. En daarvan afgeleid kan je zeggen dat het bordje toch wel enige juridische achtergrond heeft want wie kent niet "Werkverkeer toegestaan" of "Uitgesloten Werkverkeer" enz. ( wanneer wordt daar nou eens 1 tekst voor gebruikt!!
)
Veel voertuigen hebben ook vast achterop het bord Werkverkeer. Is dit toegestaan terwijl men niet aan de weg etc. aan het werk is ?
Dat maakt het wel lastig om een werkvak in te rijden, onder het rijden uitspringen bordje open klappen en weer terug achter stuur met 70 km/h....
ff bijdehand doen hoor En dan heb ik het nog niet eens over de slimmerikken die een wit lampje achterin doen omdat ze geen oranje hebben, en deze nooit meer vervangen want hij knippert toch?
Ik heb het artikel ff niet, maar was het ook niet wit of ambergeel knipperend licht aan de voorzijde?