Dit begrijp ik niet helemaal. Dat het verkeer op kruisingen wordt tegengehouden doet niets af aan de openbare weg, en dus ook niet aan het WvW, RVV en RV.
Een evenementen terrein is een afgezet gebied dat kan openbareweg zijn maar ook niet openbareweg. Waar het voor de evenementenvergunning omgaat is dat het evenementen terrein is afgebakend, in dit geval middels een dynamische afzetting. Op het evenementen terrein zou je middels de evenementen vergunning OGS kunnen / mogen voeren.
Hier zit een parallel met de meertonige claxons die gebruikt worden via de regelingvoertuigen is dat ook niet onder normale omstandigheden maar via de evenementen vergunning weer wel.
Als je niet in de regeling ogs staat mag je dus ook geen blauw voeren. Dus hoef je idd niet aan de ece te voldoen want het mag gewoon niet.
Er zijn echter mensen (ook hier op t forum) die een ontheffing hebben op de regeling ogs.
We bedoelen denk ik het zelfde, alleen is een ontheffing voor de regeling ogs niet genoeg om blauw te mogen voeren.
Een ontheffing op de regeling OGS is niet mogelijk, de regeling OGS kun je lezen als een doorlopende (wettelijke) ontheffing voor de daarin genoemde diensten en regelt dan de aanwezigheid en het mogelijke gebruik van de OGS.
Als niet genoemde dienst kan ik me niet beroepen op de regeling OGS noch in de zin van de aanwezigheid noch in de zin van het gebruik.
Indien een niet in de regeling OGS genoemde OGS aanwezig wenst te hebben zul je een ontheffing nodig hebben op de regelingvoertuigen art. 5.*.65, die vraag je aan op basis van (ik meen art. 9 wvw, ik zou het exacte terug moeten zoeken) bij de wegbeheerder. Lukt dat dan heb je dus een ontheffing voor de regel: Je mag niet de indruk wekken dat je een blauw zwaai- of knipperlicht kunt uitstralen.
Aangezien dat artikel OOK geldt voor voertuigen van de erkende hulpdiensten heeft men aanvullend de regeling OGS bedacht (in een veeeeel eerder stadium dan de huidige regelingvoertuigen)
ouderwets (in 2009 bij de import van de KLF) sprak de regelingvoertuigen over het voeren van blauw zwaailicht en dat was lastig want aanwezig hebben is nog geen voeren en daar ging het regelmatig mis dus werd er e.e.a. aangescherpt Nu beschik ik over ontheffing voor de aanwezigheid van de OGS maar welke van de 350 A4tjes ik ook bekijk er zit er niet 1 tussen waarin mij niet uitdrukkelijk wordt verboden om het te VOEREN (dus in gebruik te hebben)
Doordat ik niet vernoemd ben in de regeling OGS heb ik niet van doen met enige keuring van mijn OGS (mijn lampen zouden afgekeurd worden om over de twee toon maar te zwijgen.)
Tot daar het aanwezig hebben want zonder aanwezigheid hoef je de discussie niet te voeren rond het voeren
Zonder ontheffing art. 5.*.65 valt er bij een evenement op de openbare weg niets te vergunnen tav het gebruik onder de evenementen vergunning !! Op een evenement op prive terrein heb ik niet met de regelingvoertuigen te maken en ook niet met een evenementen vergunning tav het gebruik van de OGS.
Het voertuig in het onderhavige filmpje zou dus buiten de ontheffing voor het gebruik (middels de evenementen vergunning) ook van elke wegbeheerder een ontheffing van artikel 5.*.65 voor de aanwezigheid behoren te hebben.
LET WEL: we stellen het hier nu erg zwart wit en volgens de letter van de wet !!!
Even een klein zij spoortje, hoe denken jullie dat het zwart / wit voor de historische voertuigen van brandweer vereniging zit........
Zwart / wit zijn de voertuigen niet meer IN DIENST bij een in de regeling OGS benoemde dienst ..... helaas maar strikt geldt verwijderen van de OGS. Of het de relaties tussen rood en blauw ten goede zou komen indien men daarop zou gaan handhaven is natuurlijk voorspelbaar
Ik sprak echter een tijdje terug met iemand die lampen levert, en die had een bergingsvoertuig opgebouwd met niet ece 65 oranje lampen omdat 'die goedkoper waren'. De meneer kwam eeen dag na de aflevering terug om ze te laten vervangen voor ece 65 gekeurde lampen, want daar moest hij als berger ook aan voldoen.
Wat betreft de berger die wordt (zij het voor het gebruik van GEEL (in de praktijk amber) genoemd als gerechtigde partij in de regeling OGS hiermee is de berger verplicht om aan de eisen geldend voor de OGS te voldoen. Dat zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de firma Heijmans, BAM en van Bodegom en al die anderen die aan de voorwaarden van de regeling OGS voldoen.