Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 267725 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #880 Gepost op: 24 juli 2016, 18:00:54
Citaat van: Dion link=msg=1438545 date=1469375494
Een ontheffing van de artikelen 5.2.57a lid 1 RV en artikel 5.2.65 lid 2 RV wilt niet zeggen dat de verlichting dan moet voldoen aan de ECE-R65 eis. Die eis is gesteld in de Regeling OGS, waar alleen de genoemde diensten in die regeling aan hoeven te voldoen.

Dus als je aan een regel niet voldoet hoef je ineens niet meer aan de hele Europese regels te voldoen?


pascalvd

  • manchap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #881 Gepost op: 24 juli 2016, 18:25:01
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1438511 date=1469357964
http://www.youtube.com/watch?v=17Q-ia1ehxk

Die bus op 00:19 lijkt blauwe flitsers te hebben op het raam.

Ik kan niet oordelen over de kleur van de flitsers dezen zitten achter de gekleurde zonneband die in her raam verwerkt zit

Persoonlijk had ik de flitsers verwerkt in de gril maar goed wie ben ik


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #882 Gepost op: 24 juli 2016, 18:34:04
Citaat van: cavia link=msg=1438530 date=1469365360
Ook al was er een ontheffing is het nog niet toegestaan. Gezien de lichtoutput kunnen ze nooit voldoen aan de ECE-R65 keuring, tevens kan een lamp achter de voorruit technisch niet voldoen aan deze verplichte keuring  ;)  
De auto ziet er nu niet zo oud uit dat hij, net zoals jouw wagen, een oldtimer zou zijn waar het om historische redenen op zou zitten  :P

je insteek zit al op het goede spoor maar heeft niets met de leeftijd van het voertuig te maken.

Citaat van: thetwin84 link=msg=1438543 date=1469375084
Al denk ik dat onder het kopje evenement dat je best een eind kan komen...

Met alleen de evenementen vergunning kom je er niet helemaal, die kan je alleen een ontheffing geven voor het voeren van de verlichting maar niet voor de aanwezigheid, zonder aanwezigheid valt er helaas niets te voeren  :D maar, ook jij bent een heel eind op de goede weg  ;D

Citaat van: Dion link=msg=1438545 date=1469375494
Een ontheffing van de artikelen 5.2.57a lid 1 RV en artikel 5.2.65 lid 2 RV wilt niet zeggen dat de verlichting dan moet voldoen aan de ECE-R65 eis. Die eis is gesteld in de Regeling OGS, waar alleen de genoemde diensten in die regeling aan hoeven te voldoen.

Hier zit jou denk fout, het is namelijk niet de regeling OGS op basis waarvan de ontheffing verleend wordt in een evenementen vergunning  ;) en ook niet op basis van het eerst genoemde artikel regeling voertuigen (daarnaast is artikel 5.2.65 niet van toepassing op de bedrijfsbus dat is in dit geval artikel 5.3.65 maar das ff om de boel te stangen. in algemeenheid praat je over ontheffingen wat betreft aanwezigheid over artikel 5.*.65  ;)

Middels een ontheffing in de evenementen vergunning omzeil je het hele keuringsgedoe in de regeling voertuigen en de regeling OGS, je krijgt dan namelijk de ontheffing op basis van de te verwachten overlast, het behoort zelfs tot de mogelijkheden om ZONDER evenementen vergunning een kortstondige ontheffing te verkrijgen voor het gebruik dat daar weer haken en ogen aanzitten moge duidelijk zijn.
In de bewuste ontheffingen worden geen eisen aan de gebruikte materialen gesteld, hoogstens dat je binnen bepaalde tijdvakken en wegvakken moet blijven en dat je het verkeer niet in gevaar mag brengen (lees het moet niet te druk zijn) er wordt zelfs geen begeleiding geëist.
Wel zal je ontheffing ter kennisname aan de blauwe en rode takken worden verzonden en vooral de eerste zal daarbij aangeven dat je niet over OGS mag beschikken zonder ontheffing voor de aanwezigheid.

Nu wil het geval dat de beelden uit de onderhavige youtubefilm een begeleide en vermoedelijk zelfs een gesloten "optocht" is hiermee is er in principe geen ander verkeer mogelijk aangezien het kruisende-, achterop- en tegemoetkomende verkeer wordt stilgezet. Daarmee is in basis elke grond om het gebruik van de OGS binnen de "afzetting" niet te vergunnen (voorzien van ontheffing) eigenlijk vervallen.
Dat zelfde geldt ook voor gebruik van het meertonige riedeltje van de volgauto's ook die is volgens de regelingvoertuigen niet mogelijk

Als met al is de gehele wetgeving rondom de lampjes en toontjes best wel grappig om je eens goed in te verdiepen, je zult schrikken van alles wat gewoon mogelijk blijkt te zijn mits je de wegen kent  ;D
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #883 Gepost op: 24 juli 2016, 18:43:09
Citaat van: pascalvd link=msg=1438550 date=1469377501
Ik kan niet oordelen over de kleur van de flitsers dezen zitten achter de gekleurde zonneband die in her raam verwerkt zit

Persoonlijk had ik de flitsers verwerkt in de gril maar goed wie ben ik

Als ik ze zo snel heb kunnen zien op mn telefoon zijn het de goedkope 22 led flitsers van merk Chinatown... Die zijn niet waterdicht dus dan moet je toch iets :D


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #884 Gepost op: 24 juli 2016, 18:56:24
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1438552 date=1469378044
Hier zit jou denk fout, het is namelijk niet de regeling OGS op basis waarvan de ontheffing verleend wordt in een evenementen vergunning  ;) en ook niet op basis van het eerst genoemde artikel regeling voertuigen (daarnaast is artikel 5.2.65 niet van toepassing op de bedrijfsbus dat is in dit geval artikel 5.3.65 maar das ff om de boel te stangen. in algemeenheid praat je over ontheffingen wat betreft aanwezigheid over artikel 5.*.65  ;)
Ik snap dat de ontheffing niet wordt verleent op basis van de regeling OGS. Daar heeft de organisatie namelijk niks mee te maken, de regeling is voor zever ik weet alleen van toepassing op de diensten die hierin worden genoemd. Hierdoor hoeft iemand die niet bij deze diensten hoort en toch blauw mag hebben, volgens mij niet aan de eisen in de regeling OGS, dus de ECE keuring, te voldoen. Ik neem aan dat iedereen verder wel begrijpt dat 5.2 of 5.3 RV op het zelfde neerkomen, alleen voor een andere voertuigcategorie.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1438552 date=1469378044
Middels een ontheffing in de evenementen vergunning omzeil je het hele keuringsgedoe in de regeling voertuigen en de regeling OGS, je krijgt dan namelijk de ontheffing op basis van de te verwachten overlast, het behoort zelfs tot de mogelijkheden om ZONDER evenementen vergunning een kortstondige ontheffing te verkrijgen voor het gebruik dat daar weer haken en ogen aanzitten moge duidelijk zijn.
In de bewuste ontheffingen worden geen eisen aan de gebruikte materialen gesteld, hoogstens dat je binnen bepaalde tijdvakken en wegvakken moet blijven en dat je het verkeer niet in gevaar mag brengen (lees het moet niet te druk zijn) er wordt zelfs geen begeleiding geëist.
Wel zal je ontheffing ter kennisname aan de blauwe en rode takken worden verzonden en vooral de eerste zal daarbij aangeven dat je niet over OGS mag beschikken zonder ontheffing voor de aanwezigheid.
Of je ontheffing nou van de gemeente komt via een evenementenvergunning of via een andere weg lijkt me irrelevant. Het gaat er om of er wel of geen ontheffing is. De voorwaarden kunnen uiteraard door de uitgevende instantie zelf worden gesteld.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1438552 date=1469378044
Nu wil het geval dat de beelden uit de onderhavige youtubefilm een begeleide en vermoedelijk zelfs een gesloten "optocht" is hiermee is er in principe geen ander verkeer mogelijk aangezien het kruisende-, achterop- en tegemoetkomende verkeer wordt stilgezet. Daarmee is in basis elke grond om het gebruik van de OGS binnen de "afzetting" niet te vergunnen (voorzien van ontheffing) eigenlijk vervallen.
Dat zelfde geldt ook voor gebruik van het meertonige riedeltje van de volgauto's ook die is volgens de regelingvoertuigen niet mogelijk
Dit begrijp ik niet helemaal. Dat het verkeer op kruisingen wordt tegengehouden doet niets af aan de openbare weg, en dus ook niet aan het WvW, RVV en RV.


Citaat van: cavia link=msg=1438548 date=1469376054
Dus als je aan een regel niet voldoet hoef je ineens niet meer aan de hele Europese regels te voldoen?
Zo bedoel ik hem niet. Zoals ik de Regeling OGS lees, is deze alleen van toepassing op genoemde diensten. Voer je toch blauw, en val je niet onder die diensten, hoef je ook niet aan de ECE eis in de Regeling OGS te voldoen. Tenminste, zoals ik hem interpreteer.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #885 Gepost op: 24 juli 2016, 19:05:53
Citaat van: Dion link=msg=1438559 date=1469379384
[...]
Zo bedoel ik hem niet. Zoals ik de Regeling OGS lees, is deze alleen van toepassing op genoemde diensten. Voer je toch blauw, en val je niet onder die diensten, hoef je ook niet aan de ECE eis in de Regeling OGS te voldoen. Tenminste, zoals ik hem interpreteer.

Als je niet in de regeling ogs staat mag je dus ook geen blauw voeren. Dus hoef je idd niet aan de ece te voldoen want het mag gewoon niet.
Er zijn echter mensen (ook hier op t forum) die een ontheffing hebben op de regeling ogs.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #886 Gepost op: 24 juli 2016, 19:57:46
Citaat van: cavia link=msg=1438561 date=1469379953
Als je niet in de regeling ogs staat mag je dus ook geen blauw voeren. Dus hoef je idd niet aan de ece te voldoen want het mag gewoon niet.
Er zijn echter mensen (ook hier op t forum) die een ontheffing hebben op de regeling ogs.
We bedoelen denk ik het zelfde, alleen is een ontheffing voor de regeling ogs niet genoeg om blauw te mogen voeren.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #887 Gepost op: 25 juli 2016, 17:11:45
Even samenvattend:Je kunt in sommige omstandigheden een ontheffing krijgen om met blauwe lampen op je voertuig te rijden, je mag ze echter niet gebruiken. Gebruik is alleen toegestaan via een evenementen ontheffing en dan alleen nog voor bepaalde gedeeltes en onder voorwaardes.

Ik sprak echter een tijdje terug met iemand die lampen levert, en die had een bergingsvoertuig opgebouwd met niet ece 65 oranje lampen omdat 'die goedkoper waren'. De meneer kwam eeen dag na de aflevering terug om ze te laten vervangen voor ece 65 gekeurde lampen, want daar moest hij als berger ook aan voldoen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #888 Gepost op: 25 juli 2016, 18:27:12
Citaat van: Dion link=msg=1438559 date=1469379384

Dit begrijp ik niet helemaal. Dat het verkeer op kruisingen wordt tegengehouden doet niets af aan de openbare weg, en dus ook niet aan het WvW, RVV en RV.

Een evenementen terrein is een afgezet gebied dat kan openbareweg zijn maar ook niet openbareweg. Waar het voor de evenementenvergunning omgaat is dat het evenementen terrein is afgebakend, in dit geval middels een dynamische afzetting. Op het evenementen terrein zou je middels de evenementen vergunning OGS kunnen / mogen voeren.
Hier zit een parallel met de meertonige claxons die gebruikt worden via de regelingvoertuigen is dat ook niet onder normale omstandigheden maar via de evenementen vergunning weer wel.

Citaat van: cavia link=msg=1438561 date=1469379953
Als je niet in de regeling ogs staat mag je dus ook geen blauw voeren. Dus hoef je idd niet aan de ece te voldoen want het mag gewoon niet.
Er zijn echter mensen (ook hier op t forum) die een ontheffing hebben op de regeling ogs.
Citaat van: Dion link=msg=1438568 date=1469383066
We bedoelen denk ik het zelfde, alleen is een ontheffing voor de regeling ogs niet genoeg om blauw te mogen voeren.
Een ontheffing op de regeling OGS is niet mogelijk, de regeling OGS kun je lezen als een doorlopende (wettelijke) ontheffing voor de daarin genoemde diensten en regelt dan de aanwezigheid en het mogelijke gebruik van de OGS.
Als niet genoemde dienst kan ik me niet beroepen op de regeling OGS noch in de zin van de aanwezigheid noch in de zin van het gebruik.

Indien een niet in de regeling OGS genoemde OGS aanwezig wenst te hebben zul je een ontheffing nodig hebben op de regelingvoertuigen art. 5.*.65, die vraag je aan op basis van (ik meen art. 9 wvw, ik zou het exacte terug moeten zoeken) bij de wegbeheerder. Lukt dat dan heb je dus een ontheffing voor de regel: Je mag niet de indruk wekken dat je een blauw zwaai- of knipperlicht kunt uitstralen.
Aangezien dat artikel OOK geldt voor voertuigen van de erkende hulpdiensten heeft men aanvullend de regeling OGS bedacht (in een veeeeel eerder stadium dan de huidige regelingvoertuigen) ouderwets (in 2009 bij de import van de KLF) sprak de regelingvoertuigen over het voeren van blauw zwaailicht en dat was lastig want aanwezig hebben is nog geen voeren en daar ging het regelmatig mis dus werd er e.e.a. aangescherpt

Nu beschik ik over ontheffing voor de aanwezigheid van de OGS maar welke van de 350 A4tjes ik ook bekijk er zit er niet 1 tussen waarin mij niet uitdrukkelijk wordt verboden om het te VOEREN (dus in gebruik te hebben)
Doordat ik niet vernoemd ben in de regeling OGS heb ik niet van doen met enige keuring van mijn OGS (mijn lampen zouden afgekeurd worden om over de twee toon maar te zwijgen.)

Tot daar het aanwezig hebben want zonder aanwezigheid hoef je de discussie niet te voeren rond het voeren  0098

Zonder ontheffing art. 5.*.65 valt er bij een evenement op de openbare weg niets te vergunnen tav het gebruik onder de evenementen vergunning !! Op een evenement op prive terrein heb ik niet met de regelingvoertuigen te maken en ook niet met een evenementen vergunning tav het gebruik van de OGS.

Het voertuig in het onderhavige filmpje zou dus buiten de ontheffing voor het gebruik (middels de evenementen vergunning) ook van elke wegbeheerder een ontheffing van artikel 5.*.65 voor de aanwezigheid behoren te hebben.

LET WEL: we stellen het hier nu erg zwart wit en volgens de letter van de wet !!!

Even een klein zij spoortje, hoe denken jullie dat het zwart / wit voor de historische voertuigen van brandweer vereniging zit........
Zwart / wit zijn de voertuigen niet meer IN DIENST bij een in de regeling OGS benoemde dienst ..... helaas maar strikt geldt verwijderen van de OGS. Of het de relaties tussen rood en blauw ten goede zou komen indien men daarop zou gaan handhaven is natuurlijk voorspelbaar  ^-^

Citaat van: batoutofhell link=msg=1438717 date=1469459505

Ik sprak echter een tijdje terug met iemand die lampen levert, en die had een bergingsvoertuig opgebouwd met niet ece 65 oranje lampen omdat 'die goedkoper waren'. De meneer kwam eeen dag na de aflevering terug om ze te laten vervangen voor ece 65 gekeurde lampen, want daar moest hij als berger ook aan voldoen.

Wat betreft de berger die wordt (zij het voor het gebruik van GEEL (in de praktijk amber) genoemd als gerechtigde partij in de regeling OGS hiermee is de berger verplicht om aan de eisen geldend voor de OGS te voldoen. Dat zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de firma Heijmans, BAM en van Bodegom en al die anderen die aan de voorwaarden van de regeling OGS voldoen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #889 Gepost op: 30 juli 2016, 15:10:40
Mooie uitleg, klf grimmenstein markt.

Als wij het verkeer regelen dan maken wij ook gebruik van amber zwaailichten en flitsers(zowel auto, motor en fiets(jawel). Onder artikel 30 rvv kan je veel weg schrijven onder: "voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt". Altijd gebruik makend van een evenementenvergunning, waarin staat welke voertuigen(met kentekens genoemd) gebruik mogen maken van zwaailichten ter behoeve van een begeleiding van een tocht of bij dynamische afzettingen.

Alleen als wij ze niet gebruiken dan ontkoppelen we alles, zodat we ze niet in 1 keer aan kunnen zetten als we dat willen.

Ik kan er ook naast zitten, vraag gelukkig nooit de vergunning aan. Bouw het alleen maar in en op ;D
Groeten,  Tazbrw