Ik heb een flitser voor de voorruit en een flitser voor de achterruit en dat mag dus wel zolang ik ze maar niet voer terwijl ik aan het rijden ben. Wel een keer voorgekomen dat ik de laatst aansluitende auto in een file was en dat ik in me spiegel keek en dat de persoon achter mij niet zichtbaar van snelheid veranderde (of wel niet remde...) daar schrok ik wel van want ja met een kop staart in het vizier had ik niet echt een behoefte aan terwijl ik wel mijn alarmlichten aan had staan... Dus om nog even een attentiewaarde erbij te doen zette ik de flitser aan met gewenst effect dat meneer in de remmen ging en netjes achter mij aansloot...
Ik snap wat je hier schrijft en ik ik snap dat het jou persoonlijk een veilig gevoel gaf. Echter denk ik bij mijzelf: de persoon die achterop kwam kan ook juist van jouw flitsers schrikken en onverwachte en onwenselijke reacties vertonen. Als de overheid het een veilig idee vond om alle stilstaande voertuigen van flitsers te voorzien, hadden we dit al wel teruggezien in de wetgeving.
Vorige maand stond ik in de buurt van Eindhoven in een bocht op de snelweg stil achterin de file. Ik kijk dan vaak in m'n spiegels om te zien of achteropkomend verkeer doorheeft dat we er staan en houd ook bewust de rem ingedrukt (en af en toe los) om extra zichtbaarheid te creëren. Op zo'n moment vraag ik mij ook wel eens af of dat het misschien niet veiliger zou zijn om nog meer licht te hebben maar aan de andere kant hebben we daar ook nog de gevarenlichten voor.
Flitsers hebben als nadeel dat ze ook negatieve aandacht kunnen trekken en ik denk persoonlijk dat het best gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren als iedereen te pas en te onpas deze in zou kunnen schakelen. Ik zie jouw bericht, en nogmaals ik snap het, dan ook eigenlijk als een voorbeeld van misbruik ervan.
Anderzijds vraag ik mij wel af of dat bijvoorbeeld in geval van een ongeval het geen toegevoegde waarde heeft om mijn stilstaande ("op de snelweg geparkeerde") voertuig beter op te laten vallen. De (wets)artikelen die ik heb gelezen geven mij de indruk dat ik met mijn privévoertuig niet onder de uitgezonderde categorieën val en dit niet zomaar mag gebruiken, ook niet in uitzonderlijke situaties.