Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264756 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #320 Gepost op: 5 oktober 2012, 21:53:07
Een stelling die slaat als een tang op een varken de reden heb ik al uitgelegd en heeft caprice nog eens voorzichtig heeft herhaald.
Niet elke niet hulpverlener met signalering is daardoor per defenitie een wannabee
Niet iedereen met oranje lampjes is een (burger)hulpverlener....


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #321 Gepost op: 5 oktober 2012, 22:16:00
(niet VKRhes op snelweg)
Waarom niet? Als dat het enige hesje is dat ik voor het grijpen heb, en verder stopt er niemand, trek ik toch mooi dat hesje aan. Ik draag het dan immers voor zichtbaarheid, niet voor herkenbaarheid.


Gast

  • Gast
Reactie #322 Gepost op: 5 oktober 2012, 22:17:19
Niet iedereen is bereid te helpen bij een ongeval of gevaarlijke situatie.
Gelukkig een groot aantal mensen wel, en als daar een percentage dan een oranje pit in de auto heeft moet diegene direct als "wannabe" gelabeld worden.... hokjesgedachten en wijzende vingertjes is kwalijker dan iemand met een hulpverlenende instelling en een oranje potje op het dak.

Mochten we teveel offtopic gaan merken we het wel, mods?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #323 Gepost op: 6 oktober 2012, 00:00:54
Wat weet jij wat wij niet weten Stefan ??
Het toeval wil dat ik de eigenaar van die scooter toevallig ken uit het HV-wereldje en ik heb in 2010 al vernomen dat het er al lang en breed weer af was. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #324 Gepost op: 6 oktober 2012, 07:50:32
Niet iedereen is bereid te helpen bij een ongeval of gevaarlijke situatie.
Gelukkig een groot aantal mensen wel, en als daar een percentage dan een oranje pit in de auto heeft moet diegene direct als "wannabe" gelabeld worden....
Er zit wel een verschil met een losse pit in de auto en complete lichtbalken met traffic assist en ledjes in de grill.... :-X


Gast

  • Gast
Reactie #325 Gepost op: 6 oktober 2012, 09:22:24
Ja, dat klopt.
And who are we to judge.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #326 Gepost op: 6 oktober 2012, 11:30:22
Er zit wel een verschil met een losse pit in de auto en complete lichtbalken met traffic assist en ledjes in de grill.... :-X

Ook dat ben ik niet met je eens. Er rijden "hobby voertuigen" genoeg die over diverse kleuren signalering beschikken zelf met traffic advisor. Niet de aanwezigheid van die signalering bepaald of iemand een wannabee is maar het gebruik (maken) ervan.

Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van Caprice bij een ongeval op de toerit A7=>A8 De signalering aanwezig, ongeval op een lokatie met beperkt overzicht en dus gebruiken die handel (zonder overige OGS) en daarmee een stuk veiligheid creëren niks wannabee gedrag maar gewoon nuchter boeren verstand.

Zelf ook een ongeval meegemaakt bij Harderwijk, met onze ex brw.bus als eerste gestopt en die mooie oranje pit op het voertuig aangezet, vlug rondje langs betrokkenen leerde dat er geen letsels waren waar je als EHBO-er iets mee kan, wel een van de SO's geadviseerd te gaan zitten en die van een isodeken voorzien. Hierna de wegkegels uit het voertuig op de kruising geplaatst om overig verkeer te beschermen tegen onderdelen van, en de wrakken zelf. Het blauw (wat ook aanwezig is) blijft gewoon uit in eerste instantie, is pas geactiveerd na een vordering hiertoe door de enige diender die terplaatse kon komen en uitgezet toen er een tweede eenheid aanwezig was.

Ook hier niks wannabee gedrag maar gezond boeren verstand, eenvoudig beveiligen => alarmeren => beter beveiligen => en na vordering attentie waarde verhogen middels blauw op een zeer druk kruispunt

Leg mij nu eens uit wat het verschil is tussen het aanwezig hebben van een komplete OGS en verstandig gebruik hiervan tov het aanwezig hebben van losse signalering en de relatie met het door jou bestempelde wannabee gedrag.
Zeker als dit gebeurd in overleg met de meldkamer en aanwezige diender.
Jij kunt aan het inwerking hebben van de Amber en blauwe lampen niet zien of hiertoe al of niet gevorderd is jij kunt alleen constateren dat het inwerking is en dat er hulpgeboden wordt hiermee is het voor jou dus ook onmogelijk te (ver)oordelen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast
Reactie #327 Gepost op: 6 oktober 2012, 12:19:23
Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruik van Caprice bij een ongeval op de toerit A7=>A8 De signalering aanwezig, ongeval op een lokatie met beperkt overzicht en dus gebruiken die handel (zonder overige OGS) en daarmee een stuk veiligheid creëren niks wannabee gedrag maar gewoon nuchter boeren verstand.
O0
Ondanks mijn grote opvallende reflecterende belijning en letters op de Caprice heb ik er vorig jaar, bij een ongeval op de A8, bewust niet voor gekozen om in een fendoff te gaan staan.

foto door dichtbij.nl

Met een Caprice van 5.50meter lang blijft er weinig rijbaan over als ik hem er fend-off had gezet en ik had geen zin om mijn net bestickerde auto te laten beschadigen. De oranje verlichting en op de weg geplaatste LED flares en opklap-pionnen hielpen, zo denk ik dan maar, bij het totaalplaatje aan verkeersregulerende initïatieven voor zover deze burger dat op dat moment kon.
foto © JelZo



Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #328 Gepost op: 6 oktober 2012, 13:11:03
In deze retoriek zouden we dus allemaal een zwaailicht op onze auto moeten hebben, want we kunnen allemaal als eerste bij een aanrijding/ongeval aankomen ?
Ik vind, dat lichtbalken/trafic advisors en dergelijke op voertuigen thuishoren waar ze op horen te zitten. Dat dat bij sommigen uit hobby overwegingen is, bij andere uit werk (aannemers e.d) zijn allemaal legitieme redenen. Kom je met dit voertuig in de situatie dat het nodig kan zijn, sure why not!

Maar de categorie mensen die hun opel Astra uit 99 voorzien van zwaailampen, flitsers en dergelijke is gewoonweg onwenselijk. Het is wachten op de eerste aanrijding met een dergelijk voertuig, en als ik verzekeraar was had ik toch moeilijk gedaan over het uitbetalen. Hoe goed de bedoelingen ook zijn van de eigenaar.

Daarbij, de attentiewaarde van signaalverlichting is al niet zo groot meer, als er nog meer vervuiling in dit beeld komt heeft amber signalering helemaal geen nut meer.
et Voila


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #329 Gepost op: 6 oktober 2012, 13:16:48
In deze retoriek zouden we dus allemaal een zwaailicht op onze auto moeten hebben, want we kunnen allemaal als eerste bij een aanrijding/ongeval aankomen ?
Ik vind, dat lichtbalken/trafic advisors en dergelijke op voertuigen thuishoren waar ze op horen te zitten. Dat dat bij sommigen uit hobby overwegingen is, bij andere uit werk (aannemers e.d) zijn allemaal legitieme redenen. Kom je met dit voertuig in de situatie dat het nodig kan zijn, sure why not!

Maar de categorie mensen die hun opel Astra uit 99 voorzien van zwaailampen, flitsers en dergelijke is gewoonweg onwenselijk. Het is wachten op de eerste aanrijding met een dergelijk voertuig, en als ik verzekeraar was had ik toch moeilijk gedaan over het uitbetalen. Hoe goed de bedoelingen ook zijn van de eigenaar.

Daarbij, de attentiewaarde van signaalverlichting is al niet zo groot meer, als er nog meer vervuiling in dit beeld komt heeft amber signalering helemaal geen nut meer.

Eens, het gaat er om dat door enkelen iedereen over een kam wordt geschoren waarmee mensen (o.a. ik) in een hokje worden gedrukt waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Overigens is ook die wild groei aan te pakken middels het regelment voertuigen en de regeling OGS.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend