Mij stelling is aangekomen
Laat ik duidelijk zijn: ik doel op mensen die
niet op professionele wijze betrokken zijn bij wegwerkzaamheden of hulpverlening. Van de groep professionals snap ik dat men voor veiligheid kiest. Niet voor niets zijn de professionele voertuigen uitgerust met de nodige signalering.
Maar je auto compleet optuigen omdat je wel eens als eerste bij een incident zou kunnen zijn? dat snap ik gewoon weg niet. Alarmlichten of een simpele losse pit volstaan dan ook. En met een losse pit noem ik je geen wannabee, sterker nog: die heb ik ook nog ergens in de kofferbak liggen....
Over blauwe lampen: een monteur die een ambulance verrijdt kiest niet bewust op prive met signalering te rijden.
Het op gesloten terrein rijden met blauwe lampen is misschien niet verboden maar heeft absluut niet mijn voorkeur omdat men zich dan in mijn ogen uitgeeft voor een professional. Waarom? omdat de leek, dus het publiek, er vanuit gaat dat diegene die zo'n lamp mag voeren een professional is, waarbij dus verkeerde verwachtingen kunnen worden geschept. En in dat laatste ligt mijn aversie.
We hebben ooit eerder hierover een discussie gevoerd, over een EHBO-auto in Standdaarbuiten, helaas kan ik het topic niet terug vinden...
Het in stand houden van bv een klassiek Hv voertuig: prima! dat juig ik zelfs toe!
Wat is er mooier dan dat een klassieker een verlengd leven krijgt, ook al is dat bij iemand die het daarbij behorende vak niet zou willen of kunnen uitvoeren.
Nee, hetgeen waar het mij om gaat is dat ik mij verbaas over het feit dat je een auto optuigt "voor het geval dat" terwijl daarover al is nagedacht door de fabrikant (in de vorm van alarmlichten) en je daarmee vaak ook opereert op het randje van de wet. Want je bouwt e.e.a. in om het uiteindelijk ook te gaan gebruiken...
Ik heb even zitten zoeken maar aangezien ik daar een totale leek in ben:
don't shoot me met "gebruik google" of "er staan hier tig topics met dat onderwerp", ik heb het juiste antwoord nog niet kunnen vinden:
Kan iemand hier eens in één duidelijke zin neerzetten wat de regels zijn omtrendt het gebruik van amberkleurige lampen?
En dan ook over de aanwezigheid van gebruiksklare blauwe lampen in of op een voertuig?
(en dan niet een verwijzing naar een topic waar die discussie gevoerd wordt, want daar word ik niet veel wijzer van, tenzij daar met wetsartikelen gesmeten wordt)
Ik kan me nl zoiets herinneren dat je amberkleurige signaalverlichting alleen mag gebruiken stilstaand en wanneer het voertuig is ingericht als voertuig voor werk aan of langs de weg en dat het onder handbereik hebben van gebruiksklare blauwe lampen of de schakelaar daarvan verboden is.