Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264824 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #330 Gepost op: 6 oktober 2012, 14:39:55
Eens, het gaat er om dat door enkelen iedereen over een kam wordt geschoren waarmee mensen (o.a. ik) in een hokje worden gedrukt waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Overigens is ook die wild groei aan te pakken middels het regelment voertuigen en de regeling OGS.

Amen O0

Zelf heb ik alle auto's voorzien van Amber, niet vanwege wannabee gedrag maar om elke auto te kunnen inzetten bijv. als trekkend voertuig van een actiewagen. Bij het plaatsen is het namelijk verplicht om Amber te voeren. Maar ook omdat de leuke magneetpitten tegenwoordig niet meer plakken op fiberglas daken ed.

De stelling om mensen die alles hebben opgebouwd wanabee's te noemen vind ik ook niet juist. Waarom mag iemand zijn hobbie niet uitvoeren om zijn auto te voorzien van een gewezen HV instantie of van een buitenlandse HV instantie? En wat is er mis met die mensen die personenvoertuigen opbouwen en gebruiken om naar hun werk in een werkvak te komen?

Ik persoonlijk vindt de Regeling OGS te kort door de bocht en heb hier ook meerdere malen al contact gehad met MinJus in het verleden. Toen is mij duidelijk geworden dat er over een heleboel zaken niet is nagedacht. In het originele plan wat toen ter visie lag mocht namelijk de ANWB op hun golfjes geen Amber voeren vanwege de afmeting van het voertuig. Maar ook de brandweer mocht het niet op hun "personen"voertuigen, de enige instanties die daartoe wel werden toegestaan waren de politie en de KMar. Op dit feit is door de directie van de ANWB toen gewezen en is de tekst aangepast, bijv. mbt. de ANWB "voertuigen die worden gebruikt voor het repareren en/of vervoeren van gestrande voertuigen."(ontwerp tekst).

De regeling OGS2009 is dus niet compleet, maar zei men toen geeft de diender op straat wel voldoende heft in handen om te kunnen handelen naar de bedoeling van de regeling.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #331 Gepost op: 7 oktober 2012, 01:21:06
In deze retoriek zouden we dus allemaal een zwaailicht op onze auto moeten hebben, want we kunnen allemaal als eerste bij een aanrijding/ongeval aankomen ?
Ik vind, dat lichtbalken/trafic advisors en dergelijke op voertuigen thuishoren waar ze op horen te zitten. Dat dat bij sommigen uit hobby overwegingen is, bij andere uit werk (aannemers e.d) zijn allemaal legitieme redenen. Kom je met dit voertuig in de situatie dat het nodig kan zijn, sure why not!

Maar de categorie mensen die hun opel Astra uit 99 voorzien van zwaailampen, flitsers en dergelijke is gewoonweg onwenselijk. Het is wachten op de eerste aanrijding met een dergelijk voertuig, en als ik verzekeraar was had ik toch moeilijk gedaan over het uitbetalen. Hoe goed de bedoelingen ook zijn van de eigenaar.

Daarbij, de attentiewaarde van signaalverlichting is al niet zo groot meer, als er nog meer vervuiling in dit beeld komt heeft amber signalering helemaal geen nut meer.

Het heeft (in ieder geval bij mij) geen wannabee gehalte maar meer een "attentie waarde" als ik of achterop een file stuit of ik met een lekke band oid op een gevaarlijke plek ben beland.
Ik moet eerlijk zeggen,
toen ik nog geen flitsers in mijn auto had en ik op een file stuitte en mijn alarmlichten aanzette ik vrij vaak sufkutmedeweggebruikers (een woord wat je niet zo vaak hoort, SUFKUTWEGGEBRUIKERS #radio538) in mijn spiegels zag opdoemen die eea niet in de gaten hadden,
flitsers erbij en de sufkutten schrikken plots wakker en remmen af.
Soms vallen dingen zomaar op in het leven.  :-X
 
Bij mij gaan ze op zeker niet meer uit de auto,
bij de volgende auto worden ze fijntjes overgebouwd.
Groetjes, Marco


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #332 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:48:55
Duidelijk geval van "hoe goed je bedoelingen ook zijn" .  
Ik rij al meer dan 15 jaar zonder flitsers of andere dingen in mijn auto en rij ook al 15 jaar af en toe de file in.
Nog nooit, maar dan ook nog nooit dacht ik,...had ik nu maar flitslampen in mijn auto.  De alarmlichten werken ruim voldoende.
Als ik met een dienstauto achterop een file rijd, denk ik er ook nooit aan om wat dan ook aan te zetten. Gaat ook altijd goed.

Kom je in een bijzondere situatie, waarin EXTRA aandacht gevraagd wordt, dan komt de signalering van pas.
et Voila


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #333 Gepost op: 8 oktober 2012, 00:25:00
KLF Grimmenstein markt....... mag het ook wat minder? beetje dimmen enz. je reacties zijn nogal agressief te noemen.
Agressief? Ik vind het wel meevallen en op zich snap ik zijn reactie wel. De goeden moeten zoals altijd weer onder de kwaden lijden en worden inderdaad in "hetzelfde hokje" gedrukt.
Niet iedereen is een "wannabee" als hij oranje signalering in zijn auto heeft. Zoals eerder gezegd maakt het weloverwogen gebruik van deze signalering het onderscheid tussen beide groepen.
Ook ik heb oranje signalering in de auto (dashbord LED flitser en in de kofferbak een oranje zwaailicht), al vele jaren. Het is er ooit ingekomen vanwege mijn verzameling en omdat ik het leuk en nuttig vond om af en toe te gebruiken op een afgesloten terrein, zoals bijvoorbeeld bij een evenement waarbij ik de medische begeleiding verzorgde en mijn auto als "first responder" werd ingezet.
Ik rijd 40.000 km per jaar en zie zodoende ook voldoende gebeuren op 's lands wegen. Ook enkele keren per jaar wel gevaarlijke situaties waarbij mijn oranje signalering de attentiewaarde en zodoende de veiligheid op dat punt bevorderde.
Dat sommige mensen hier al 15 jaar zonder rijden en genoeg hebben aan de alarmlichten dat kan. Dat had ik ook altijd, totdat ik zichtbaar bemerkte dat mijn oranje signalering wel degelijk een verschil maakte. Dat was voor mij de reden om het te behouden en ook in mijn nieuwe auto weer te plaatsen. En de één maakt blijkbaar vaker "rare verkeerssituaties" mee als de ander. Ik ben blijkbaar iemand die op het juiste moment op de juiste plaats is, voor zover je daar over kan spreken in die gevallen.
Daarbij zal ik misschien ook iemand zijn die wat sneller stopt om te kijken of ik hulp kan verlenen dan menig ander.

Samenvattend ben ik dus van mening dat je best oranje signalering in de auto mag hebben, je dan geen "wannabee" bent, mits je de signalering weloverwogen gebruikt en dus niet voor de lol. Voor de lol alleen als je niet op de openbare weg rijdt.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #334 Gepost op: 8 oktober 2012, 08:32:44
Volgens mij, maar ik ben maar een simpele ziel, hebben merendeels van deze mensen regelmatig "andere" gedragingen in het verkeer dan normaliter van ze verwacht worden.
Dat is precies wat ik bedoel met dat ik het snap als mensen met een privé-auto bij bv wegwerkzaamheden betrokken zijn.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #335 Gepost op: 8 oktober 2012, 09:28:31
Mij stelling is aangekomen  :D

Laat ik duidelijk zijn: ik doel op mensen die niet op professionele wijze betrokken zijn bij wegwerkzaamheden of hulpverlening. Van de groep professionals snap ik dat men voor veiligheid kiest. Niet voor niets zijn de professionele voertuigen uitgerust met de nodige signalering.

Maar je auto compleet optuigen omdat je wel eens als eerste bij een incident zou kunnen zijn? dat snap ik gewoon weg niet. Alarmlichten of een simpele losse pit volstaan dan ook. En met een losse pit noem ik je geen wannabee, sterker nog: die heb ik ook nog ergens in de kofferbak liggen....

Over blauwe lampen: een monteur die een ambulance verrijdt kiest niet bewust op prive met signalering te rijden.

Het op gesloten terrein rijden met blauwe lampen is misschien niet verboden maar heeft absluut niet mijn voorkeur omdat men zich dan in mijn ogen uitgeeft voor een professional. Waarom? omdat de leek, dus het publiek, er vanuit gaat dat diegene die zo'n lamp mag voeren een professional is, waarbij dus verkeerde verwachtingen kunnen worden geschept. En in dat laatste ligt mijn aversie.
We hebben ooit eerder hierover een discussie gevoerd, over een EHBO-auto in Standdaarbuiten, helaas kan ik het topic niet terug vinden...

Het in stand houden van bv een klassiek Hv voertuig: prima! dat juig ik zelfs toe!
Wat is er mooier dan dat een klassieker een verlengd leven krijgt, ook al is dat bij iemand die het daarbij behorende vak niet zou willen of kunnen uitvoeren.

Nee, hetgeen waar het mij om gaat is dat ik mij verbaas over het feit dat je een auto optuigt "voor het geval dat" terwijl daarover al is nagedacht door de fabrikant (in de vorm van alarmlichten) en je daarmee vaak ook opereert op het randje van de wet. Want je bouwt e.e.a. in om het uiteindelijk ook te gaan gebruiken...

Ik heb even zitten zoeken maar aangezien ik daar een totale leek in ben:  98uiye don't shoot me met "gebruik google" of "er staan hier tig topics met dat onderwerp", ik heb het juiste antwoord nog niet kunnen vinden:

Kan iemand hier eens in één duidelijke zin neerzetten wat de regels zijn omtrendt het gebruik van amberkleurige lampen?
En dan ook over de aanwezigheid van gebruiksklare blauwe lampen in of op een voertuig?
(en dan niet een verwijzing naar een topic waar die discussie gevoerd wordt, want daar word ik niet veel wijzer van, tenzij daar met wetsartikelen gesmeten wordt)

Ik kan me nl zoiets herinneren dat je amberkleurige signaalverlichting alleen mag gebruiken stilstaand en wanneer het voertuig is ingericht als voertuig voor werk aan of langs de weg en dat het onder handbereik hebben van gebruiksklare blauwe lampen of de schakelaar daarvan verboden is.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #336 Gepost op: 8 oktober 2012, 09:57:35
Van een behulpzaam medeforumlid alsnog een link naar het topic waarin een discussie is gevoerd over het je voordoen als prof:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=18835.0
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #337 Gepost op: 8 oktober 2012, 10:01:38
En nog even ter aanvulling:

Het hier deponeren van een stelling betekent niet dat de plaatser 100% achter de stelling staat. Het is een manier om een discussie los te krijgen, ofwel om duidelijk te krijgen of een stelling juist is.

Ik ben dus niet 100% van mening dat je een wannabee bent wanneer je je auto zo optuigt, maar ik wil weten of je een wannabee bent als je je auto zo optuigt.

Een stelling kan prikkelend bedoeld zijn om een discussie op gang te helpen om meer duidelijkheid te krijgen wat betreft beweegredenen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #338 Gepost op: 8 oktober 2012, 10:02:47
Moeten we niet eens stoppen met het zwartmaken van deze man? Achter zijn rug om, hij kan zich hier niet verdedigen...

Als we iets over hem te zeggen hebben, dan zou ik zeggen ga naar standaardbuiten, het is inmiddels denk ik wel duidelijk dat iedereen een mening heeft klaarstaan over peter... Niet dat ik het goedkeur, maar ik denk dat het nu wel duidelijk is voor iedereen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #339 Gepost op: 8 oktober 2012, 10:06:01
Mij stelling is aangekomen  :D

Maar je auto compleet optuigen omdat je wel eens als eerste bij een incident zou kunnen zijn? dat snap ik gewoon weg niet. Alarmlichten of een simpele losse pit volstaan dan ook. En met een losse pit noem ik je geen wannabee, sterker nog: die heb ik ook nog ergens in de kofferbak liggen....

Het op gesloten terrein rijden met blauwe lampen is misschien niet verboden maar heeft absluut niet mijn voorkeur omdat men zich dan in mijn ogen uitgeeft voor een professional. Waarom? omdat de leek, dus het publiek, er vanuit gaat dat diegene die zo'n lamp mag voeren een professional is, waarbij dus verkeerde verwachtingen kunnen worden geschept. En in dat laatste ligt mijn aversie.
We hebben ooit eerder hierover een discussie gevoerd, over een EHBO-auto in Standdaarbuiten, helaas kan ik het topic niet terug vinden...

Het in stand houden van bv een klassiek Hv voertuig: prima! dat juig ik zelfs toe!
Wat is er mooier dan dat een klassieker een verlengd leven krijgt, ook al is dat bij iemand die het daarbij behorende vak niet zou willen of kunnen uitvoeren.

Nee, hetgeen waar het mij om gaat is dat ik mij verbaas over het feit dat je een auto optuigt "voor het geval dat" terwijl daarover al is nagedacht door de fabrikant (in de vorm van alarmlichten) en je daarmee vaak ook opereert op het randje van de wet. Want je bouwt e.e.a. in om het uiteindelijk ook te gaan gebruiken...

Ik heb even zitten zoeken maar aangezien ik daar een totale leek in ben:  98uiye don't shoot me met "gebruik google" of "er staan hier tig topics met dat onderwerp", ik heb het juiste antwoord nog niet kunnen vinden:

Kan iemand hier eens in één duidelijke zin neerzetten wat de regels zijn omtrendt het gebruik van amberkleurige lampen?
En dan ook over de aanwezigheid van gebruiksklare blauwe lampen in of op een voertuig?
(en dan niet een verwijzing naar een topic waar die discussie gevoerd wordt, want daar word ik niet veel wijzer van, tenzij daar met wetsartikelen gesmeten wordt)

Ik kan me nl zoiets herinneren dat je amberkleurige signaalverlichting alleen mag gebruiken stilstaand en wanneer het voertuig is ingericht als voertuig voor werk aan of langs de weg en dat het onder handbereik hebben van gebruiksklare blauwe lampen of de schakelaar daarvan verboden is.

Maar ook die "losse" kleefvoet komt voort uit een bepaald gevoel en heeft daarmee voor jou een zekere toegevoegde waarde anders zou je hem niet bezitten denk ik dan... hieruit destileer ik geen verschillen ten aanzien van het door jou veronderstelde wannabee gedrag, het feit dat het een "losse pit" betreft werpt alleen een iets grotere barriere op ten aanzien van het gebruik, overigens net als de schakelingen voor de blauwe lampen in mijn voertuig, alleen zitten die er dan weer in om het "per ongeluk" inschakelen te voorkomen.

Op een afgesloten terrein, waar publiek loopt, komt dat publiek al met een bepaalde intentie en zoekt daarmee een zekere confrontatie met de eventueel aanwezige voertuigen met enige vorm van signalering, het publiek en de eigenaren zoeken elkaar hier bewust op. Er is tegenwoordig "gelukkig" wat makkelijker onderscheid te maken tussen de voertuigen van de prof's en de "niet prof's"

Het instand houden van klassiekers, al of niet (maar bij vooral wel) de aanwezigheid van de originele OGS wil nog niet zeggen dat men die OGS maar te pas en te onpas op de openbareweg in werking zet. Veel, zo niet alle, eigenaren van dergelijke voertuigen hebben extra voorzieningen aangebracht om ook maar de kleinste mogelijkheid van het gebruik te elimineren, in elk geval t.o.v. Blauw. de een middels het afdekken van de lampen de ander middels schakelingen die de OGS buitengebruik stellen. Ik zelf ben daarbij van mening dat we met deze voertuigen op de openbareweg mogelijk wel verwachtingen scheppen bij het publiek. Voor mij DE reden om in het voertuig in elk geval werkende blusmiddelen aanwezig te hebben en een EHBO diploma te bezitten. Ook zal ik nimmer bij het aantreffen van een ongeval waarbij nog geen hulpverlening aanwezig is doorrijden, ook omdat je met een dergelijk voertuig het risico newust neemt dat je verwachtingen schept, een slachtoffer leest niet of de teksten in een buitenlandse taal op de voertuigen staan, die ziet een roodvlak met wittestreep en blauwe kappen en denk .... HULP... ik kan in elk geval enige basis hulpverlenen dat vind ik een verplichting die bij mijn voertuig hoort, maar dat maakt mij geen wannabee dat geeft aan dat ik me meer dan bewust ben van het voertuig waarmee ik dan rijd.

Regelgeving van Amber is eenvoudig, de regelingvoertuigen stelt dat amber niet aanwezig was tijdens de typegoedkeuring van je voertuig en door montage tast je de type goedkeuring aan. Middels de regeling OGS is het voor bepaalde weggebruikers toegestaan o.a. langzaamverkeer en voertuigen die kennelijk zijn ingericht voor pechhulp verlening of werkzaamheden op of aan de openbareweg (dat dit een rekkelijk begrip kan zijn oke) Hierdoor zijn de mogelijkheden voor "losse" pitten ruimer dan vaste pitten.

Blauwe lampjes worden in de regeling voertuigen (in elk geval voor personen en bedrijfsauto's) expliciet verboden middels de artikelen 5.2.65 en 5.3.65 die zeggen:
Het is niet toegestaan om op voertuig welke niet niet in dienst zijn bij de erkende hulpdiensten te beschikken over armaturen voor blauwe zwaai- en / of knipperlichten. Ook niet wanneer de lampjes verwijderd zijn.
De regeling OGS geeft dan weer aan wie de erkende hulpdiensten zijn, de vermelding IN DIENST geeft dan weer de beperking dat ook binnen de erkende hulpdiensten lang niet elk voertuig over blauw mag beschikken. Het voertuig dient dan minimaal over een roepnummer te beschikken, om die reden hebben, in elk geval, de voertuigen van de jeugdbrandweer Hoorn en Enkhuizen nog steeds roepnummers.

De oldtimers binnen de diverse korpsen mogen door deze zelfde "beperking" officieel ook niet meer beschikken over Blauw. Op dit moment worden binnen twee ministeries (I en M en V en J) gewerkt aan regelgeving om de oldtimers vrij te stellen van de artikelen 5.2.65 en 5.3.65 alleen zijn ze het onderling nog niet eens in welke vorm dit gestalte moet krijgen. Het streven van I en M was om dit per 1-1-2013 geregeld te hebben maar helaas gaan we dit weer niet halen door de bezwaren van V en J.
Voor deze discussie kun je overigens terecht in dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=57350.msg1053163#msg1053163
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend