Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264821 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #340 Gepost op: 8 oktober 2012, 10:50:43
Je hoeft geen hulpverlener te zijn om hulp te kunnen (en willen) verlenen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #341 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:00:01
Wannabe gedrag associeer ik met mensen die de hele dag rondjes rijden en op zoek zijn naar incidenten, of welke met een pager aan de broekzak wachten op een uitruk en dan hun best doen om als eerste op de incidentlokatie te komen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Gast

  • Gast
Reactie #342 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:05:50
Wannabe gedrag associeer ik met mensen die de hele dag rondjes rijden en op zoek zijn naar incidenten, of welke met een pager aan de broekzak wachten op een uitruk en dan hun best doen om als eerste op de incidentlokatie te komen.

Amen Brother!


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #343 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:50:00
eens...maar we dwalen af volgens mij  :D
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #344 Gepost op: 8 oktober 2012, 12:42:18
Moeten we niet eens stoppen met het zwartmaken van deze man? Achter zijn rug om, hij kan zich hier niet verdedigen...

Als we iets over hem te zeggen hebben, dan zou ik zeggen ga naar standaardbuiten, het is inmiddels denk ik wel duidelijk dat iedereen een mening heeft klaarstaan over peter... Niet dat ik het goedkeur, maar ik denk dat het nu wel duidelijk is voor iedereen.
Ik refereer alleen aan dit topic omdat daar een duidelijke discussie is gevoerd over het "je uitgeven als professional". Ik maak deze man niet opnieuw zwart, het topic is afgesloten. Willen we hier niet meer "aan herinnerd" worden dan zal dit topic verwijderd moeten worden, want nu staat het gewoon voor een ieder inzichtelijk.

Maar ook die "losse" kleefvoet komt voort uit een bepaald gevoel en heeft daarmee voor jou een zekere toegevoegde waarde anders zou je hem niet bezitten denk ik dan...
haha, ja klopt. Althans, klopte. Dat ding heb ik ooit eens gekocht in een opwelling waarbij ik voor een hobby vaak in donkere landweggetjes stond, half in de berm waardoor soms maar één alarmlicht zichtbaar was. Het ding ligt ook letterlijk alleen maar in mijn kofferbak, ik heb hem nooit meer tevoorschijn gehaald omdat ik van mening ben dat mijn alarmlichten net zo goed zijn. En het pitje wat ik heb liggen zal bij menigeen hier de lachprikkels opwekken denk ik....

Op een afgesloten terrein, waar publiek loopt, komt dat publiek al met een bepaalde intentie en zoekt daarmee een zekere confrontatie met de eventueel aanwezige voertuigen met enige vorm van signalering, het publiek en de eigenaren zoeken elkaar hier bewust op.
Ok, maar dan hebben we het over evenementen waar de voertuigen met blauwe lampen als showmodel staan? Als ik bv voor een artiest kom verwacht ik niet met een EHBO-er met blauw zwaailicht geconfronteerd te worden.

Regelgeving van Amber is eenvoudig, de regelingvoertuigen stelt dat amber niet aanwezig was tijdens de typegoedkeuring van je voertuig en door montage tast je de type goedkeuring aan. Middels de regeling OGS is het voor bepaalde weggebruikers toegestaan o.a. langzaamverkeer en voertuigen die kennelijk zijn ingericht voor pechhulp verlening of werkzaamheden op of aan de openbareweg (dat dit een rekkelijk begrip kan zijn oke) Hierdoor zijn de mogelijkheden voor "losse" pitten ruimer dan vaste pitten.
Inderdaad rekbare begrippen..., maar logisch redenerend valt mijn focusje daar niet onder, ondanks het feit dat er wat gereedschap en een EHBO-kit in ligt. Hij is niet primair bedoeld voor de werkzaamheden hier genoemd.

Blauwe lampjes worden in de regeling voertuigen (in elk geval voor personen en bedrijfsauto's) expliciet verboden middels de artikelen 5.2.65 en 5.3.65 die zeggen:
Het is niet toegestaan om op voertuig welke niet niet in dienst zijn bij de erkende hulpdiensten te beschikken over armaturen voor blauwe zwaai- en / of knipperlichten. Ook niet wanneer de lampjes verwijderd zijn.
De regeling OGS geeft dan weer aan wie de erkende hulpdiensten zijn, de vermelding IN DIENST geeft dan weer de beperking dat ook binnen de erkende hulpdiensten lang niet elk voertuig over blauw mag beschikken.

Ok, dank je voor je duidelijke en bondige weergave van de wet.
Dus zelfs het vervoeren van een losse armatuur is verboden.

Je hoeft geen hulpverlener te zijn om hulp te kunnen (en willen) verlenen.
100% mee eens!!! Ik ben hulpverlener maar daarnaast ben ik ook erg blij met de "leek" die hulp biedt! Mits hij of zij dit op een verstandige wijze doet zonder de wet te overtreden.

Wannabe gedrag associeer ik met mensen die de hele dag rondjes rijden en op zoek zijn naar incidenten, of welke met een pager aan de broekzak wachten op een uitruk en dan hun best doen om als eerste op de incidentlokatie te komen.
En dan is het voor mij nog afhankelijk waarom ze daar snel willen zijn. Iemand met een perskaart. Ok, nieuws is belangrijk.
Iemand vanuit pure interesse; hou je op de achtergrond e, hou je aan de regels bij het beter plaatse gaan.
Maar dat is wat off-topic.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #345 Gepost op: 8 oktober 2012, 13:42:13
Laat ik nu ff geen zin hebben allerhande quote te maken dus doe het ff anders.

TAV de losse pit. Hiervan is het gebruik aan de zelfde regels gebonden als vaste opstelling alleen tast het de typegoedkeuring van je voertuig niet aan. Ook de losse pit mag je niet te pas en onpas op je dak plaatsen.

TAV afgesloten terreinen voor een concert o.i.d. Denk ik dat de serieuze EHBO-er niet voorzien zal zijn van een blauwe pit, dit zijn veelal loop posten ondersteund door een of meerdere vaste posten. Vaak is de EHBO in handen van proffesionele bedrijven als EMS en Service Medical en ik denk niet dat die het gebruik van blauw door een medewerker zullen toestaan, ook al hebben sommige weldegelijk voertuigen die zijn voorzein van blauw.

TAV blauw volgens de regeling voertuigen en de regeling OGS mag je idd zelfs geen blauwe zwaailampen vervoeren, heb je er een op je hoedenplank dan zou je daarvoor aan de kant gehaald kunnen worden. Ligt hij in je kofferbak dan wordt het wat lastiger om hem te zien maar mocht de lamp tijdens een controle zijn kapje laten zien is de kans aanwezig dat er in elk geval gevraagd gaat worden wat je er mee moet.

TAV hulpverlening door leken, je bent verplicht hulp te verlenen die in je vermogen ligt, voor de ene persoon is dat "slechts bellen met 112" voor de volgende is dat een slachtoffer gerust stellen en voorzien van een pleister en bij weer een ander is dat aanvangen met bijvoorbeeld reanimeren. In alle gevallen blijf je binnen de wet, je moet natuurlijk niet de trauma arts uit willen hangen of hard lopend voor de ambu bij een ongeval willen zijn om je handjes te laten wapperen.

Maar ook nu dwalen we weer af, ik denk dat we rustig kunnen stellen dat wannabee gedrag voortkomt uit de aard van de persoon en dat signalering in / op private voertuigen slechts een uiting is van het wannabee gedrag maar de signalering op zich zelf niet per defenitie wannabee gedrag is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast
Reactie #346 Gepost op: 8 oktober 2012, 16:05:41
Wannabe gedrag associeer ik met mensen die de hele dag rondjes rijden en op zoek zijn naar incidenten, of welke met een pager aan de broekzak wachten op een uitruk en dan hun best doen om als eerste op de incidentlokatie te komen.
Dit voormalige idee zeg maar een beetje?
burgerhulpverlening A1 meldingen.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #347 Gepost op: 8 oktober 2012, 16:35:54
Jammer dat je dit weer aanhaalt, ik vond en vind niet dat ik wannebe gedrag vertoonde, daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Dat neemt niet weg dat ik snap dat jullie zo'n idee er wel bij hebben, en dat kan ik ook wel gedeeltelijk begrijpen. Maargoed, ik denk dat dat het nadeel is van een forum, je kunt over mensen oordelen terwijl je nog nooit echt contact met iemand hebt gehad.

Wat ik wou was een betere samenwerking tussen ambulance en een "burgerhulpverlening" Nog steeds ben ik van mening dat het idee echt niet slecht was. Maar het is allemaal veel te snel gegaan en zonder na te denken, ik had eerst moeten kijken naar de aanpak en dan had ik moeten aanpakken.. en niet omgekeerd..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #348 Gepost op: 8 oktober 2012, 17:00:12
Ik heb een aantal berichten verwijdert, die totaal offtopic waren en niets aan de discussie bijdroegen. Bij deze gaan we weer ontopic


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #349 Gepost op: 9 oktober 2012, 08:44:08
ik denk dat we rustig kunnen stellen dat wannabee gedrag voortkomt uit de aard van de persoon en dat signalering in / op private voertuigen slechts een uiting is van het wannabee gedrag maar de signalering op zich zelf niet per defenitie wannabee gedrag is.

 O0
Mooi omschreven!

Dan heb ik nog wel een vraag aan mensen die op of in privé-voertuigen signalering hebben aangebracht;

Hebben jullie er wel eens problemen door ondervonden? Dus bv het niet door de keuring komen, een waarschuwing of boete bij een controle of het gebruik? (voor zover je dat hier nog niet hebt vermeld)

En voor diegenen die met een privévoertuig "structureel" bij wegwerkzaamheden betrokken zijn:

Is dan het voeren van een bordje WERKVERKEER dan ook verplicht?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.