Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 268549 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #350 Gepost op: 9 oktober 2012, 11:03:04
(...)
Is dan het voeren van een bordje WERKVERKEER dan ook verplicht?
Dat is afhankelijk van de bepalingen op de bouwplaats. Over het algemeen worden bij de grotere werkzaamheden alleen voertuigen op de bouwplaats (lees: in het werkvak) toegelaten die voorzien zijn van een bordje werkverkeer, om zeker te zijn dat er niet toevallig iemand "misbruik" wil maken van het werkvak. Dat betekent dus automatisch dat zo'n bordje voor de medewerkers verplicht is. Juridisch in de zin van de verkeerswetgeving heeft het bordje totaal geen betekenis.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #351 Gepost op: 9 oktober 2012, 13:42:38
Hebben jullie er wel eens problemen door ondervonden? Dus bv het niet door de keuring komen, een waarschuwing of boete bij een controle of het gebruik? (voor zover je dat hier nog niet hebt vermeld)

Nee nooit, dit omdat het niet een structureel onderdeel van het voertuig is en niet expliciet door de wetgever is verboden. Het gebruik is aan banden gelegd, niet het hebben van Amber zoals bij blauw.

Is dan het voeren van een bordje WERKVERKEER dan ook verplicht?

Dat is afhankelijk van de bepalingen op de bouwplaats.

Hierin heeft LTC volgens het CROW en RWS het voor de helft juist. Volgens de oude inrichtingseisen voertuigen wegenonderhoud en aanleg(tegenwoordig  materiaaleisen CROW96a/b) is het voor voertuigen tbv onderhoud aan wegen altijd verplicht. Dit laat wel alles open als het gaat om voertuigen die gebouwbouw en onderhoud doen. Deze voertuigen rijden ook afzettingen in maar zijn niet verplicht het bordje te voeren.
Echter ligt er nu ter visie een nieuwe materiaaleisen CROW96a/b in deze staat elk voertuig het bordje moet voeren ook in welke afmeting per voertuig categorie. De afmeting is toegevoegd vanwege het grote aantal containerauto's die met een magneetstrip van minimale afmeting het werkvak in komen.

Het ter visie liggende is te vinden op: http://www.crow.nl/nl/Online_Kennis_en_tools/Online_Kennis_en_tools-Werk-in-Uitvoering/WIU-teksten/Tervisielegging-Specificaties-voor-materiaal-en-materieel-publicatie-96ab.html
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #352 Gepost op: 24 oktober 2012, 01:57:13
Navicom flitsers
Navicom Havelte


sylvester1986

  • Gast
Reactie #353 Gepost op: 23 november 2012, 23:19:02


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #354 Gepost op: 23 november 2012, 23:24:00
Per 1 Januari 2014 zal t uit dat Golfje en uit die Renault moeten worden uitgebouwd. dan gaat in NL ook de ECE R65 voor amber gelden.



Groeten, Ruud


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #355 Gepost op: 23 november 2012, 23:31:59
Per 1 Januari 2014 zal t uit dat Golfje en uit die Renault moeten worden uitgebouwd. dan gaat in NL ook de ECE R65 voor amber gelden.



Groeten, Ruud
Dat houdt in dat... alle in Nederland gevoerde amber signalering aan de eisen ECE R65 moet voldoen??


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #356 Gepost op: 23 november 2012, 23:53:21
Dat houdt in dat... alle in Nederland gevoerde amber signalering aan de eisen ECE R65 moet voldoen??

ja/nee, in iedergeval alles dat na 2009 op de markt is gekomen. Dit kreeg is als antwoord van het ILT op Truckstar weekeind te Assen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #357 Gepost op: 24 november 2012, 00:08:30
Klopt HIT, maar voor zover ik foto's van jouw voertuigen heb gezien heb jij allemaal gekeurd materiaal op je voertuigen. In ieder geval die MAN TGA(?) in je profielplaatje.
Vind het persoonlijk niet zo heel erg als je ziet wat er soms aan speelgoed op voertuigen geschroefd wordt.

Er is verschil tussen de blauwe eisen en de oranje eisen. Blauwe Klasse II is van kracht op elk voertuig per 1 Januari 2014. Dus zowel oudere voertuigen moeten dan omgebouwd zijn. Voertuigen met een toelating na Maart 2009 op kentekenbewijs "ambulance/brandweer/politie" moesten sowieso aan de nieuwe eisen voldoen. (staat zo gepubliceerd in de staatscourant van Februari 2009, bekend als de nieuwe regeling optische- en geluidssignalen)

Voor de oranje markt gaat de ECE R65 ook gelden, maar dan de klasse I. Klasse I en Klasse II verschillen op punt van lichtopbrengst (klasse II is feller dan klasse I), Klasse II heeft een nachtschakeling.

Klasse 1 is niet, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, verplicht LED techniek. Het mag ook nog steeds gewoon draaispiegel of stroboscooptechniek zijn.
Klasse II is veelal led omdat het dimmen van de lichtintensiteit nu eenmaal makkelijker is met leds en veel fabrikanten zien dat er niet veel brood meer zit in hun strobe lampen aan te passen naar K2.

De vraag is alleen wie er serieus op gaat toezien in de praktijk. Kan me moeilijk voorstellen dat RDW of the boys in blue echt een auto uit het verkeer gaan trekken omdat de signalering niet voldoet. Het wordt een ander verhaal als er een ongeval plaatsvindt met een voertuig en er blijkt ongekeurde verlichting op te zitten....dan ben je spreekwoordelijk t haasje.

Groeten, Ruud


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #358 Gepost op: 24 november 2012, 00:24:31
wel beste ruud.....

Ik had het graag gewild echter op de TGA zitten flitsers die niet gekeurd zijn. Door Wiegel geleverd alleen ze laten ze ook niet keuren omdat die serie eruit gaat.

Op de bus zitten knip knip niet meel knip flitsers, ik had geen centjes meer over nadat ik de bus ook gekocht had dus ja iets beter als niets in het begin he.

Toezien in de praktijk? Niemand, misschien KIWA voor het BRL verhaal maar dat is dan ook alles. Er is niet op toe te zien, daarvoor is het Amber te wijd verbreid en zijn er te weinig controle instantie's voor.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #359 Gepost op: 25 november 2012, 21:53:38
Per 1 Januari 2014 zal t uit dat Golfje en uit die Renault moeten worden uitgebouwd. dan gaat in NL ook de ECE R65 voor amber gelden.



Groeten, Ruud
Citaat van: Whelen
Met ingang van 1 maart 2014 is de regelgeving ECE R65 Amber van kracht. Dat betekent dat gele/amber verlichting moet voldoen aan ECE reglement 65 en overeenkomstig dat reglement gecertificeerd dient te zijn.

Het licht moet zodanig zijn gemonteerd dat het signaal kan worden waargenomen rondom het voertuig vanaf een afstand van 20 meter vanaf het voertuig, gemeten op 1,5 meter boven het wegdek.

Voorbeelden om de zichtbaarheid van het signaal rondom het voertuig te realiseren zijn bijvoorbeeld:
Voor kleine voertuigen een 360° LEDbaken op het dak van het voertuig.
Voor grotere voertuigen kunnen twee LEDbakens diagonaal op het dag van het voertuig worden geplaatst of
kan een dakset achterop het voertuig worden geplaatst, ondersteund door 2 grilleflitsers.