Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264792 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #370 Gepost op: 1 december 2012, 20:08:28
Zag van de week een uitzending van Wegmisbruikers waarbij een bestuurder ter plekke zijn amberkleurige flitsers mocht verwijderen omdat zijn voertuig niet in de lijst van de regeling stond...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #371 Gepost op: 1 december 2012, 20:09:15
Even heel Sec, het is nu al verboden om de Amber signalering op je voertuig te hebben als je niet in de regeling OGS genoemd bent  998765
Ow, sorry, over je post heen gelezen. We zeggen dus eigenlijk hetzelfde...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #372 Gepost op: 1 december 2012, 20:30:23
Als dit betekent dat je een voertuig 200 meter verderop moet neerzetten omdat daar een parkeerplaats staat, dan zal je dat moeten doen.
Als de werkzaamheden dit toelaten ja, maar wanneer ik elke keer mijzelf moet verplaatsen om de veiligheid van anderen en mijn werk te garanderen niet. Dan ben ik met mijn werk bezig. Ik kan je geen rechtspraak hierover laten lezen omdat bij elk beroep de zaak geseponeerd werd of teruggeroepen door de OJ.
Zag van de week een uitzending van Wegmisbruikers waarbij een bestuurder ter plekke zijn amberkleurige flitsers mocht verwijderen omdat zijn voertuig niet in de lijst van de regeling stond...
Nu was ik benieuwd waaarom dus heb ik de uitzending gezocht, heb je een link er naar toe? Ik ken namelijk alleen de vordering bij onjuist gebruik dat was ook eens in een aflevering van wmb.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #373 Gepost op: 3 december 2012, 10:49:49
Bord "werkverkeer" op je auto en je mag het weer wel.

Zelfs met het bordje "werkverkeer"mag het niet. Want dit bordje heeft geen enkele juridische betekenis. Dit bordje staat in geen enkele wet genoemd en er is geen enkele wet die er bepaalde bevoegdheden, danwel onheffingen of vrijstellingen aan ontleent.
In het Reglement Voertuigen staat nergens genoemd dat men ambersignalering mag voeren. Het is dan ook verboden. Het kromme nu is dat de wet het verbied om Amber op of aan het voertuig aanwezig te hebben en dat het Regeling OGS 2009 het in bepaalde gevallen verplicht stelt om het te voeren. Hier wringt de spreekwoordelijke schoen.

Voor VKRC even een teleurstelling. Dat het voertuig goedgekeurd wordt bij het RDW, zegt niets over een typegoedkeuring. Je kan namelijk geen typegoedkeuring voor dit voor zover het bij mij bekend is. Een typegoedkeuring gaat om standaardvoertuigen die bij productie zo worden afgeleverd. Denk vooral aan zelfbouw. Daarnaast zou het hoogst opmerkelijk zijn als het RDW de nationale wet- en regelgeving in de wind gooit.

Dat valt dus best wel tegen, zeker als het donker is of de zon laag staat. En wanneer je een voertuig ergens neer zet waar de gevaarzetting in het geding is dan moet je juist Amber voeren. Tevens kun je als VKR niet altijd je auto ver weg zetten omdat je ook weer moet instappen om naar een andere locatie te rijden om te assisteren. Ook zoals vanmorgen bij het afsluiten van de A6 en de toeritten ervan zet je je voertuig neer als actie hek en is het een must dat je Amber voert want je staat met een voertuig op de rijbaan.

Om watvoor voertuig gaat het hier? Want een voertuig van een VKR is volgens mij niet bedoelt om een weggedeelte af te sluiten. Tevens is dit voor zover mijn kennis reikt ook niet toegestaan.

Nu was ik benieuwd waaarom dus heb ik de uitzending gezocht, heb je een link er naar toe? Ik ken namelijk alleen de vordering bij onjuist gebruik dat was ook eens in een aflevering van wmb.

Het betrof hier een particulier voertuig wat door de bestuurder ook gebruikt werd om wegvakken in te rijden waaraan gewerkt. Ik heb er helaas geen link van. Maar de agent zei inderdaad dat hij niet op de lijst stond van voertuigen die het mogen hebben. Ik vraag me alleen af om welke lijst het gaat?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #374 Gepost op: 3 december 2012, 10:57:38
Hoi Pully,

Dus feitelijk zeg je nu dat als ik een productieauto of een zelfbouw bij de RDW laat keuren ik wel een typegoedkeuring heb, maar als ik een Smart met Balk laat keuren dan niet.
Dat klopt niet helemaal (helemaal niet) toch? :-)
Dat de RDW hem goedgekeurd heeft in strijd met het RV is juist voor ons een positieve inslag, want ik verwacht binnenkort wel een kort gesprek met een rechter e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #375 Gepost op: 3 december 2012, 11:02:08
(...)
Het betrof hier een particulier voertuig wat door de bestuurder ook gebruikt werd om wegvakken in te rijden waaraan gewerkt. Ik heb er helaas geen link van. Maar de agent zei inderdaad dat hij niet op de lijst stond van voertuigen die het mogen hebben. Ik vraag me alleen af om welke lijst het gaat?
Die lijst is er niet. Er bestaat geen lijst met voertuigen die amber/gele signalering mogen hebben. Alleen hulpverleningsvoertuigen en transportbegeleidingsvoertuigen moeten wettelijk gezien amber signalering aanwezig hebben (en misschien vergeet ik nog een of twee instanties). Voor de rest geldt dat ze het niet mogen hebben maar wel moeten voeren (in de genoemde omstandigheden). Er is daarbij geen onderscheid tussen privé voertuigen of bedrijfsvoertuigen (zo je wilt zakelijke voertuigen). Ik denk dat inbeslagname ook niet zomaar terecht is, en dat het een moeilijk verhaal wordt als de "verdachte" op zijn rechten gaat staan.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #376 Gepost op: 3 december 2012, 11:04:26
Op een of andere manier, vermoed ik dat die binnenkort wel gaat komen  998765
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #377 Gepost op: 3 december 2012, 11:20:54
Ik geloof er geen snars van. Er zijn tienduizenden, zo niet honderdduizenden voertuigen met amber signalering in Nederland. Van vrachtwagens tot personenauto's tot motorfietsen. Ik geloof niet dat de overheid er aan gaat beginnen om hier ontheffingen voor te verlenen dan wel een lijst te maken met alle voertuigen. De huidige handhavingsmogelijkheden zijn meer dan voldoende: amber signalering AAN zonder doel = bekeuring, klaar. Het enige dat moet veranderen is dat het aanwezig hebben in de Regeling Voertuigen moet worden goedgekeurd (net als met verlichte transparanten). Dan kun je handhaven op het onterecht voeren. Zo moeilijk is het niet.  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #378 Gepost op: 3 december 2012, 11:25:24
Citaat
Het enige dat moet veranderen is dat het aanwezig hebben in de Regeling Voertuigen moet worden goedgekeurd

En dat mist er juist nu nog, dus feitelijk rijden de meeste mensen die Amber op het voertuig hebben in strijd met de huidige wetgeving.

En laten wij "bepaalde agenten" tegen ons hebben vanwege het aanwezige blauw op de Smarts. Deze willen dit "Hiaat" nu uiteraard gebruiken, vandaar dat ik vermoed dat we binnenkort een gang naar de rechter moeten maken. Gelukkig in de winterperiode waar ik wat meer Tijd heb om dit soort zaken te regelen :-)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #379 Gepost op: 3 december 2012, 11:52:53
@VKRC: nu vind ik persoonlijk wel een beetje dat je de kat op het spek gebonden hebt met die blauwe kappen en had je kunnen weten dat dit een reactie zou opleveren. Maar dat betekent dan weer niet dat "bepaalde agenten" iets "tegen" jullie zouden mogen hebben alleen om de blauwe kappen. Maar goed, dat is een heel andere discussie die we hier niet gaan voeren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill