Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264841 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #400 Gepost op: 19 januari 2013, 20:52:54
Goedeavond,


Ik heb deze Code 3 LED-X.
Weet iemand hoe je de patronen kan veranderen?
Zitten wel 2 stekkes bij beide units aan de achterkant.


Gast

  • Gast
Reactie #401 Gepost op: 19 januari 2013, 21:04:55
Ik heb een aantal Code3 LEDX units die alleen steadyburn zijn, ik moet ook ergens eentje hebben met patroonkeuze, ga ik opzoeken morgen in de onderdelen voor je.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #402 Gepost op: 19 januari 2013, 21:06:13
Thanks!! :D hij knippert wel. Maar hoorde dat er meer patronen waren, maar hij wist niet hoe je die moest instellen.


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #403 Gepost op: 20 januari 2013, 21:29:00
Iedereen roept hier dat ambergele signalering verboden is als je deze bij wet hoeft te voeren, maar ik vraag me toch af of dit echt zo is.

Artikel 5.2.57 van het Reglement voertuigen;

1. Personenauto’s mogen zijn voorzien van:
k. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voor- en achterzijde van het voertuig;

Waarschuwingsknipperlicht: gelijktijdige werking van alle richtingaanwijzers, bestemd om aan te geven dat het voertuig tijdelijk een bijzonder gevaar oplevert voor andere weggebruikers;

Een grillflitser kun je toch zien als waarschuwingsknipperlicht? Dan is het legaal.


Gast

  • Gast
Reactie #404 Gepost op: 20 januari 2013, 21:30:38
Alleen als je grilleflitsers tegelijk aangaan met je richtingaanwijzers
Nee dus.


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #405 Gepost op: 20 januari 2013, 21:59:23
Alleen als je grilleflitsers tegelijk aangaan met je richtingaanwijzers
Nee dus.

Tegelijk aanzetten of laten alterneren kan prima. Heeft toch een extra signalerende werking.

Maar wat zou de boete zijn als je toch iets onwettigs doet m.b.t. de verlichting?


Gast

  • Gast
Reactie #406 Gepost op: 20 januari 2013, 22:01:47
Je beweert eerst dat, als je grilleflitsers als waarschuwingsknipperlicht beschouwt, ze legaal zijn.
Daarop is het antwoord, neen. Waarschuwingsknipperlichten mogen uitgebreid worden met 2 lichten voor danwel achter, indien ze allemaal tegelijk aangaan.
Grilleflitsers doen dat niet, DUS mag het niet.
Tenzij je ze daadwerkelijk koppelt op je richtingaanwijzers.

Daarop stel je de vraag wat de boete zou zijn als je tóch een stoute knaap bent. Ben je van plan dan om een stoute knaap te zijn? Zo vat ik je vraag in ieder geval wel op ;)
Heren agenten, roept U eens een bedrag wat hij liever in zijn tank kan stoppen ;)


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #407 Gepost op: 20 januari 2013, 22:09:12
Ik heb ze nodig voor mijn werk (bosbouw) maar vind het een grijs gebied wanneer ze nu wel op je voertuig mogen zitten en wanneer niet.
Volgens de wet mag je ze dus niet op een voertuig hebben, maar ben je wel verplicht om ze te gebruiken in sommige gevallen.

Aangezien iedereen weleens een voertuig kan slepen, waarbij je amber moet voeren indien je slecht te zien bent, is het aanbrengen van die verlichting dus in elk geval altijd legaal. Het gebruik ervan is een grijs gebied.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #408 Gepost op: 20 januari 2013, 22:19:28
Is geen grijs gebied, jij mag ze misschien voeren maar niet op je voertuig hebben.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #409 Gepost op: 20 januari 2013, 22:23:39
Is geen grijs gebied, jij mag ze misschien voeren maar niet op je voertuig hebben.

Als je ze mag voeren maar niet op je voertuig mag hebben slaat de wet toch helemaal nergens op?