Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264859 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #410 Gepost op: 20 januari 2013, 22:27:17
Nope, lees regeling OGS 2009 maar eens door  ^-^
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #411 Gepost op: 20 januari 2013, 22:34:34
De Regeling Voertuigen stelt dat je geen signalering mag hebben. De Regeling OGS stelt dat je het moet voeren. Er zit inderdaad een moeilijkheid in de wet. Er is geen ontheffing te krijgen. Hier is niks aan te veranderen totdat de wetgever dit heeft gerepareerd. Ieder persoon of bedrijf dat conform de Regeling OGS, art. 6, gele signalering moet voeren zal een afweging moeten maken of hij dit permanent wil aanbrengen (met het risico op gezeur in het kader van de Regeling Voertuigen) of dit niet-permanent wil aanbrengen als plak-/magneetlamp.

Mooier kan ik het niet maken.  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #412 Gepost op: 20 januari 2013, 22:37:32
Sinds kort heeft hier een fotograaf een Jeep gekocht en daarbij een flinke LEDbalk op het dak.
Ben benieuwd dan of hier wordt tegen opgetreden, Hij had eerst SLSL flitsers in zijn oude auto, en dat mocht gewoon van de agenten.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #413 Gepost op: 20 januari 2013, 22:40:46
Je hebt theorie en praktijk. In theorie kan/moet er tegen opgetreden worden. In de praktijk zijn er zoveel gele zwaailichten dat je iedere derde auto wel zo'n beetje aan de kant kunt zetten. Het komt er dan ook meestal op neer dat als je je gele zwaailichten "netjes" gebruikt, er niks aan de hand is. Als je bij ieder wissewasje maximaal verlichting aangooit terwijl dat niet nodig is, wordt het wel anders.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #414 Gepost op: 20 januari 2013, 22:45:12
Oké! Thx, heb nu een dashboard flitser, en op me hoedeplank 2 ledjes.
Ben benieuwd, gebruik ze iedergeval niet zomaar.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #415 Gepost op: 20 januari 2013, 23:21:52
Als je het op een normale manier gebruikt, hoeft het geen enkel probleem te zijn. Voorbeeld: Ik rij achter 2 voertuigen die op een donkere weg een ongeluk krijgen. Ik zet signalering aan en bel 112 en geef door dat ik signalering aan heb, zodat de hulpdiensten makkelijker zien waar het is. 1e voertuig is ter plaatse en signalering van mij gaat uit. Op deze manier hoeft het geen probleem te zijn bijvoorbeeld.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #416 Gepost op: 21 januari 2013, 20:52:33
Ik heb ze nodig voor mijn werk (bosbouw)
Maar waarom NODIG?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Gast

  • Gast
Reactie #417 Gepost op: 21 januari 2013, 20:55:56
Om die overstekende bomen te waarschuwen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #418 Gepost op: 21 januari 2013, 20:58:54
Bron: www.overheid.nl

Artikel 6

1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

f. het begeleiden van militaire colonnes;

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Aangezien iedereen weleens een voertuig kan slepen, waarbij je amber moet voeren indien je slecht te zien bent, is het aanbrengen van die verlichting dus in elk geval altijd legaal. Het gebruik ervan is een grijs gebied.

Iedereen kan wel eens een voertuig slepen maar niet iedereen heeft daartoe een kennelijk ingericht voertuig zoals hier zo mooi wordt omschreven. Dus is het aanbrengen niet altijd legaal, en volgens mij is het gebruik ervan ook niet erg grijs.
Je mag het -zoals ik het begrijp- alleen aanbrengen en gebruiken op een kennelijk specifiek ingericht voertuig.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #419 Gepost op: 21 januari 2013, 22:45:23
Iedereen kan wel eens een voertuig slepen maar niet iedereen heeft daartoe een kennelijk ingericht voertuig zoals hier zo mooi wordt omschreven. Dus is het aanbrengen niet altijd legaal, en volgens mij is het gebruik ervan ook niet erg grijs.
Je mag het -zoals ik het begrijp- alleen aanbrengen en gebruiken op een kennelijk specifiek ingericht voertuig.

Zolang een personenvoertuig een sleepoog heeft dan is ingericht om auto's te kunnen slepen.

Maar als je de wet precies volgt mogen een heleboel voertuigen geen amber hebben;
- Vuilniswagens die containers legen
- BOA / Toezicht en handhaving auto's
- Beveiliging
- Hoveniersbedrijven
- Etc.
9 van de 10 keer doen bovenstaande nooit aan de bij artikel 6 omschreven werkzaamheden.