Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264857 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #430 Gepost op: 23 januari 2013, 11:13:07
Heren,

Hoe verandert de discussie als er inderdaad een sleepstang gebruikt wordt? (Ik heb er een in mijn kofferbak liggen, vind dat gedoe met kabels maar niks, aangezien de meeste chauffeurs van gesleepte voertuigen er niet mee om kunnen gaan).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #431 Gepost op: 23 januari 2013, 15:54:26
Ik denk dat de opmerkingen hier de discussie al veel te veel veranderen.
We hebben het over het wel of niet nodig hebben en wel of niet mogen voeren van signalering op privé voertuigen.

Ik denk dat een ieder die zo op de letter van de wet gaat zich eens goed moet afvragen waarom hij of zij dat doet.
Het feit dat je zo op de letter van de wet moet gaan betekent al dat je dus heel discutabel bezig bent.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #432 Gepost op: 23 januari 2013, 16:18:33
Je mag een vtg op de (auto)snelweg slepen tot de eerst volgende afrit, parkeerplaats en/of tankstation. Je dient een veilige plaats op te zoeken en die zijn er niet op de (auto)snelwegen, buiten de hiervoor opgesomde plaatsen. Die moet je nemen om de (auto)snelweg te verlaten dit ivm de gevaarszetting.

Heb je toevallig een feitcode? Vraag is omdat onder andere mijn advocaat en buurman(WIS) stellig van de mening zijn dat het wel mag. Ook meen ik mij ergens anders op het forum een discussie om dit onderwerp te hebben gelezen waar de uitkomst positief was.

Als je 70 km/u rijdt leg je per seconden 21 meter af. Met een tussen ruimte van max 5 mtr ben je dus altijd te laat om te reageren op het slepende vtg in een noodgeval.

Helemaal met je eens en ik zou het zelf ook niet doen, alleen dat neemt niet de vraag weg of het mag. Zoals ik al zei kan je hem dan bij mijn weten alleen art.5 aan rekenen.

Kijk maar naar het IM-verhaal. De IM-berger en/of ANWB haalt je zsm van de (auto)snelweg af en gaat er 9 v/d 10 x bij de eerst volgende afrit direct eraf. Pas daar gaat hij naar je vtg kijken.

KLopt, maar dat is niet omdat het niet mag. Dit is om de veiligheid van de monteur te waarborgen en de overige veiligheid op de weg. Dit gebeurt ook alleen maar op die punten waar een voertuig op een onveilige plaats is gestrand. De reden dat ze naar de dichtstbijzijnde plaats worden gebracht heeft te maken met aanbesteding en betalingen.

Ik denk dat de opmerkingen hier de discussie al veel te veel veranderen.
We hebben het over het wel of niet nodig hebben en wel of niet mogen voeren van signalering op privé voertuigen.

Ik denk dat een ieder die zo op de letter van de wet gaat zich eens goed moet afvragen waarom hij of zij dat doet.
Het feit dat je zo op de letter van de wet moet gaan betekent al dat je dus heel discutabel bezig bent.

Sorry, maar ik moet wel op de letter van de wet letten in mijn werkzaamheden. Vandaar ook dat ik dat in mijn privé leven ook doe. En eigenlijk verwacht de wetgever dat ook van je, alleen zo kan je de wet niet per ongeluk overtreden. Enige probleem is in dit geval wel dat er te weinig over bekend wordt gemaakt naar het publiek toe.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #433 Gepost op: 23 januari 2013, 16:33:08
Helemaal met je eens en ik zou het zelf ook niet doen, alleen dat neemt niet de vraag weg of het mag. Zoals ik al zei kan je hem dan bij mijn weten alleen art.5 aan rekenen.
Klopt, m.b.t. het slepen slepen van voertuigen zijn er een aantal regels:
- slechts 1 voertuig slepen (P020a)
- max 80 km/h (snelheidsfeitcodes)
- max 5 meter sleepkabel/sleepstang (R501)

En wat niet verboden is, is toegestaan. Uiteraard weer behoudens artikel 5 WVW, maar dat zal dan door een verbalisant moeten worden omschreven en een officier moet er ook in mee gaan. Er zijn dus geen (concrete hand te haven) regels over slepen op de autosnelweg, het is niet zo dat slepen na de eerste afslag verboden is, of gedoogd wordt tot de afslag o.i.d.


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #434 Gepost op: 25 januari 2013, 22:28:31
- Waarom wil je zo graag amberverlichting op je voertuig?
- Wat is de noodzaak om voor jou in de bosbouw amber te voerten?
- Heb je geen bedrijfswagen tbv je werkzaamheden?

Om hier nog even op terug te komen.
Ik rijd regelmatig met bedrijfsauto's (luxe wagen) door de bossen. Op eentje ga ik een flitser zetten om wandelaars/fietsers/mountainbikers e.d. tijdig te waarschuwen. Deze bossen zijn privéterrein, dus daar mag je ''doen wat je wilt''. Maar zodra je op de openbare weg komt moet je wel weer voldoen aan de Regeling Voertuigen natuurlijk, dus daarom was ik nieuwsgierig.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #435 Gepost op: 25 januari 2013, 23:08:49
Zodra privé-terrein deel uit gaat maken van de openbare weg mag je daar niet meer doen wat je wilt. En als fietsers e.d. er vrij kunnen komen is het al onderdeel van de openbare weg.
En flitsers op een auto zetten om voetgangers en fietsers te waarschuwen is een bijzondere redenatie. Ik heb ook nog geen boswachter etc meegemaakt die dat nodig vond...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #436 Gepost op: 25 januari 2013, 23:11:58
Zodra privé-terrein deel uit gaat maken van de openbare weg mag je daar niet meer doen wat je wilt. En als fietsers e.d. er vrij kunnen komen is het al onderdeel van de openbare weg.

Nooit de witte kleine bordjes ''eigen weg'' gezien?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #437 Gepost op: 25 januari 2013, 23:30:27
Nooit de witte kleine bordjes ''eigen weg'' gezien?

Ja die heb ik ook in mijn straat neergezet, zodat ik geen bekeuringen meer kan krijgen. Werkt vet goed!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #438 Gepost op: 25 januari 2013, 23:36:40
Nooit de witte kleine bordjes ''eigen weg'' gezien?

Ja hoor. Dat betekent dat je zelf voor het onderhoud van je weg mag zorgen maar sluit je weg niet af voor openbaar verkeer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #439 Gepost op: 26 januari 2013, 00:38:47
Nooit de witte kleine bordjes ''eigen weg'' gezien?

Nooit de wet gelezen?  :-X

Artikel 1 Wegenverkeerswet 1990
Citaat
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/Hoofdstuk1/Artikel1/geldigheidsdatum_26-01-2013


Simpele uitleg op Wikipedia:
Citaat
In Nederland gelden de verkeersregels volgens art. 1 van de Wegenverkeerswet 1994 op alle "voor het openbaar verkeer openstaande wegen", onafhankelijk van de vraag wie de eigenaar of de beheerder is. Volgens jurisprudentie geldt dit zelfs voor een parkeergarage met een slagboom waar je moet betalen, omdat iedereen erin kan rijden. Alleen als een weg met hekken of slagbomen voor alle weggebruikers ontoegankelijk is, is het geen voor het openbaar verkeer openstaande weg en gelden de verkeersregels niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg
Senior GGP / Oost-Brabant