Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264827 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #440 Gepost op: 26 januari 2013, 20:12:17
Nooit de wet gelezen?  :-X

Artikel 1 Wegenverkeerswet 1990http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/Hoofdstuk1/Artikel1/geldigheidsdatum_26-01-2013


Simpele uitleg op Wikipedia:http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg

In jouw quote staat ook duidelijk te lezen dat er bij slagbomen geen sprake is van een openbare weg.
Daarnaast staat in de betreffende APV's dat het rijden met motorvoertuigen in natuurgebieden verboden is.
Er is dus geen sprake van een openbare weg.

Maar laten we hier weer ontopic gaan.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #441 Gepost op: 26 januari 2013, 21:50:30
In jouw quote staat ook duidelijk te lezen dat er bij slagbomen geen sprake is van een openbare weg.
Daarnaast staat in de betreffende APV's dat het rijden met motorvoertuigen in natuurgebieden verboden is.

Dat heb ik eerder in het verhaal echter niet terug kunnen vinden. Maar inderdaad, als de slagbomen de weg afsluiten voor weggebruikers (en dus niet met regelmaat/standaard openstaan), is het geen voor het openbaar verkeer openstaande weg. Overigens is weggebruikers een breder begrip dan enkel motorvoertuigen, ook voetgangers, fietsers, ruiters etc. horen tot dat begrip. Een verbod in de APV voor motorvoertuigen houdt dan ook niet in dat die wegen geen niet voor het openbaar verkeer openstaan. Maar goed, ik ben niet ter plaatse bekend dus met zekerheid kan ik weinig over de situatie zeggen.

Overigens is het een beetje jammer dat u hier een vraag stelt, vervolgens niet blij bent met het antwoord en een vervelende toon aan slaat tegen leden die u advies willen geven.  98uiye
Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #442 Gepost op: 30 januari 2013, 08:22:56
In jouw quote staat ook duidelijk te lezen dat er bij slagbomen geen sprake is van een openbare weg.
Daarnaast staat in de betreffende APV's dat het rijden met motorvoertuigen in natuurgebieden verboden is.
Er is dus geen sprake van een openbare weg.

Maar laten we hier weer ontopic gaan.

De slagbomen moeten ervoor zorgen dat er geen enkele weggebruiker het terrein op kan. Kunnen voetgangers en fietsers en gewoon langs zonder dat de slagboom geopend hoeft te worden, dan is het openbare weg. Of dat witte bordje er staat of niet. Want dat geeft alleen aan dat de overheid niet verantwoordelijk is voor het onderhoud van die betreffende weg.

In jou quote staat duidelijk dat het in een APV staat dat er niet met een motorvoertuig door een natuurgebied mag rijden. Dit heeft helemaal, maar dan ook helemaal niks te maken met het feit of het een openbare weg is of niet. Of wil jij beweren dat een voetgangersgebied in een grote stad ook geen openbare weg is, omdat er geen motorvoertuigen mogen komen?

Verder blijf je behoorlijk vaag over welke werkzaamheden en de locatie waar jij je werkzaamheden gaat uitvoeren. Misschien zijn hier wel collega's van de blauwe tak uit jou regio die de situatie daar kennen en op basis daarvan jou van advies kunnen dienen.

Maar uit de reactie's tot dusver blijkt niet de noodzaak en ook niet of het nu daadwerkelijk eigen terrein is of openbare weg.

Als laatste de toon die je aanslaat, zoals Nick ook al aangeeft, betuigd niet echt van respect naar andere leden. Zeker niet omdat dit mensen zijn uit de blauwe tak en je dus op basis van werkervaring en opleiding jou adviezen geven.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #443 Gepost op: 31 januari 2013, 18:42:45
Vandaag op de A7 (Drachten) nog mijn signalering aangehad i.v.m. met een ongeval. Een meneer verloor in volle vaart zijn aanhanger en kwam gelukkig in de berm terecht. Mijn auto stond op de vluchtstrook, net na een oprit met de signalering aan en zo zagen de mensen ruim op tijd dat er iets mis was. Ook een agent die toevallig langsreed zag mijn signalering en ging een kijkje nemen. Korte tijd later bedankte de agent mij en kon ik mijn weg vervolgen.
De agent had geen moment commentaar op mij vanwege de signalering, dus het is maar net hoe je het gebruikt.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #444 Gepost op: 31 januari 2013, 19:44:22
Klopt Sylvester. Voor de volgende keer de wielen in draaien naar de verkeersluwe zijde en iets meer werkruimte houden tussen beide voertuigen.  8)

Mits goed gebruikt heb ik geen bezwaren. Eea. is anders bij misbruik.
Digitaal onderzoek


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #445 Gepost op: 31 januari 2013, 20:34:50
De slagbomen moeten ervoor zorgen dat er geen enkele weggebruiker het terrein op kan. Kunnen voetgangers en fietsers en gewoon langs zonder dat de slagboom geopend hoeft te worden, dan is het openbare weg. Of dat witte bordje er staat of niet. Want dat geeft alleen aan dat de overheid niet verantwoordelijk is voor het onderhoud van die betreffende weg.

In jou quote staat duidelijk dat het in een APV staat dat er niet met een motorvoertuig door een natuurgebied mag rijden. Dit heeft helemaal, maar dan ook helemaal niks te maken met het feit of het een openbare weg is of niet. Of wil jij beweren dat een voetgangersgebied in een grote stad ook geen openbare weg is, omdat er geen motorvoertuigen mogen komen?

Verder blijf je behoorlijk vaag over welke werkzaamheden en de locatie waar jij je werkzaamheden gaat uitvoeren. Misschien zijn hier wel collega's van de blauwe tak uit jou regio die de situatie daar kennen en op basis daarvan jou van advies kunnen dienen.

Maar uit de reactie's tot dusver blijkt niet de noodzaak en ook niet of het nu daadwerkelijk eigen terrein is of openbare weg.

Als laatste de toon die je aanslaat, zoals Nick ook al aangeeft, betuigd niet echt van respect naar andere leden. Zeker niet omdat dit mensen zijn uit de blauwe tak en je dus op basis van werkervaring en opleiding jou adviezen geven.

Zie de wikipedia-pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg.

Citaat
Om te voorkomen dat een eigen weg openbaar wordt kan de eigenaar in deze periode gedurende minimaal een jaar een bordje "eigen weg" plaatsen.

Dit is in principe het geval bij alle bossen- en natuurterreinen in Nederland: Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Landschappen en particulieren zoals landgoederen. Allemaal privéterrein dat is opengesteld, maar wanneer er dus een bordje ''eigen weg'' hangt blijft het dus ook een eigen weg.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #446 Gepost op: 31 januari 2013, 22:59:13
Je zegt het nu verkeerd om. Zelfs in het Wikipedia artikel staat duidelijk:

Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk ^-^. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is,

Eigen weg is een status die juridisch niet geldt voor strafrecht/wegenverkeerswet/andere formelen wetten en dergelijke. Eigen weg betekent alleen dat het profeteren is maar sluit de toegankelijkheid niet uit. Dat kan op andere manieren maar moet kenbaar zijn en dat is niet het geval met een bordje eigen weg.


Staatsbosbeheer en andere fauna organisaties maken gebruik van bepaalde voorwaarden voor het betreden. Wordt het bos betreden dan mogen een aantal dingen niet. Bij overtreding kan er dan geschreven worden voor art 461 SR (verboden grond). Een creatieve constructie waar al heel wat zaken over uitgevochten zijn maar nog steeds geen definitief antwoord is.

En zelfs op eigen terrein mag je niet alles. Je mag er niemand doodschieten, je mag zelfs niet dronken op je driewieler over je zolder fietsen. Veel wetten strekken verder uit en zo ook de WVW, het RVV en de Regeling Voertuigen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Reactie #447 Gepost op: 1 februari 2013, 02:10:23
Klopt Sylvester. Voor de volgende keer de wielen in draaien naar de verkeersluwe zijde en iets meer werkruimte houden tussen beide voertuigen.  8)

Mits goed gebruikt heb ik geen bezwaren. Eea. is anders bij misbruik.
Was jij betreffende agent toevallig, want het zou toch grappig zijn als ik een forumlid op deze manier ontmoet. :D
Van de wielen was mij in ieder geval opgevallen en was er ook wel een kleine e050, aangezien ik het anders wel doe.
Welke afstand zou goed zijn geweest dan?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #448 Gepost op: 1 februari 2013, 13:06:09
Was jij betreffende agent toevallig, want het zou toch grappig zijn als ik een forumlid op deze manier ontmoet. :D
Van de wielen was mij in ieder geval opgevallen en was er ook wel een kleine e050, aangezien ik het anders wel doe.
Welke afstand zou goed zijn geweest dan?
Vmax is afstand in meters
Hobby Bobby eenheid Den Haag


sylvester1986

  • Gast
Reactie #449 Gepost op: 1 februari 2013, 13:10:01
Dus in dit geval had ik 100m achter de man moeten staan, die het ongeluk kreeg en achter mij moest dan de politieman 100m achter mij staan?