Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264845 keer)

0 gebruikers (en 24 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #450 Gepost op: 1 februari 2013, 13:25:28
Voor de vluchtstrook geldt een kortere afstand. 15 meter uit mijn hoofd, maar zie de Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen enkelzijdig voor het precieze antwoord.



Verder verzoek aan allen om hier verder te gaan over de signalering. Mocht u verder willen praten over de beveiliging, pak dan even het betreffende topic in het Rijkswaterstaat/wegbeheerders/berging board (of open een nieuw topic daar). Zo nodig verplaats ik de berichten alhier dan ook even die kant op!
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #451 Gepost op: 1 februari 2013, 13:30:15
Vmax is afstand in meters
Dat geldt voor op een rijstrook (dan wel een opengestelde spitsstrook, dat is nl. ook gewoon een rijstrook).
Op een vluchtstrook is de afstand 15 meter voor het voertuig (let op de definitie van "voor" binnen IM!). Je zou nu iets meer kunnen nemen, maar Vmax als afstand is m.i. veel te ruim als het ongevalsvoertuig zich in de berm bevindt zoals in onderhavige casus. Nogmaals, je staat niet op een rijstrook maar op de vluchtstrook.
Zie Richtlijn Eerste Veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten (2012): http://www.incidentmanagement.nl/Portals/0/Documenten/RLTotaal2012_03.pdf


sylvester1986

  • Gast
Reactie #452 Gepost op: 1 februari 2013, 13:35:32
Mooie plek om de discussie voort te zetten.
Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #453 Gepost op: 1 februari 2013, 14:00:22
Met de regeling voertuigen kun je de aanwezigheid van elke vorm en kleur van optische signalen aanpakken.
Deze regeling stelt namelijk dat het geen verlichting is die tijdens de type goedkeuring op het voertuig aanwezig was (het sleepoog wat wordt aangehaald overigens wel maar wordt niet gezien als "zodanig ingericht") Het is dus kortweg niet toegestaan om enige vorm van signaalverlichting in vaste montage op een voertuig aanwezig te hebben.

Uitzonderingen daarop worden met vermelding van kleur opgenoemd in de regeling voertuigen waarbij voor blauw wordt aangegeven welke groepen specifiek aan gewezen zijn om blauw aanwezig te mogen hebben, zo ook groen.
Voor amber volstaat de kennelijke inrichting van een voertuig of de categorie landbouwvoertuigen met een toegestane V-max van 25 km/u.

Een van de eisen voor amber is dat het voertuig kennelijk dient te zijn ingericht voor werkzaamheden op - aan - of naast de openbareweg. Het aanwezig hebben van gangbaar bosbouwgereedschap valt niet onder de noemer kennelijke inrichting. Ook een 4x4 aandrijving is geen kennelijke inrichting.
Je zult dus echt met goede argumenten moeten komen om je kennelijke inrichting aan te tonen. Denk bijvoorbeeld aan BOTS voertuigen, de wegenwacht of een berger. Zelfs voertuigen van bedrijven die voldoen bij lange niet aan de eis kennelijk ingericht (de luxeauto van een uitvoerder bijvoorbeeld) en zijn om die reden veelal uitgerust met een kleefvoet zwaailamp of flitser.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


sylvester1986

  • Gast
Reactie #454 Gepost op: 1 februari 2013, 15:12:59
uitgerust met een kleefvoet zwaailamp of flitser.
Deze zijn echter vaak bijzonder slecht zichtbaar, omdat men er toch niet teveel geld aan wil uitgeven.
Mijn flitser (Axixtech Titan) is dan niet ECE-R65 gekeurd, maar qua kwaliteit doet hij het niet slecht en gebruik ik hem liever dan mijn Whelen Cadet.
Vergleich Hella HWL-LED und Axixtech Titan
blaulicht124


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #455 Gepost op: 1 februari 2013, 19:48:10
Heerlijk rustgevend, die vogeltjes op de achtergrond!  :D
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


RobKrijnen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #456 Gepost op: 1 februari 2013, 22:39:09
Een van de eisen voor amber is dat het voertuig kennelijk dient te zijn ingericht voor werkzaamheden op - aan - of naast de openbareweg. Het aanwezig hebben van gangbaar bosbouwgereedschap valt niet onder de noemer kennelijke inrichting. Ook een 4x4 aandrijving is geen kennelijke inrichting.

Wat valt dan volgens jou wel onder een voertuig dat bosbouwwerkzaamheden (langs de weg) verricht?

Zelf wil ik me niet roomser gaan gedragen dan de paus. Er is ook geen enkele trekker die maar 25 kmph loopt, laat staan dat je er 25 mee gaat rijden. In die situatie kies je er ook voor om wat harder te rijden om gevaarlijke situaties te voorkomen.

En wat te denken van bijv. motorzagen. Nog steeds worden er duizenden liters minerale olie via de geleider van een motorzaag op de bodem geslingerd. En dat schijnt ook gewoon legaal te zijn en niemand die er een probleem van maakt, terwijl er prima alternatieven zijn zoals plantaardige olie. Het is exact hetzelfde als een litertje motorolie op straat omkieperen.

Wat ik met dit alles wil aangeven ... als dit alles gebeurt moet ik me niet druk gaan maken om wat details zoals verlichting. Kan me ook niet voorstellen dat iemand daar een probleem van gaat maken.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #457 Gepost op: 2 februari 2013, 08:48:09
als dit alles gebeurt moet ik me niet druk gaan maken om wat details zoals verlichting.

Hey ... Dat is een goeie reden. Die moet ik onthouden.
Als je dat tegen een agent zegt zal hij het vast wel door de vingers zien. De C1000 reclame was toch ook iets met (de snelheid van het) licht?
Denk je dat dat ook werkt met andere verlichting?
Rood licht of zo ... als je goed kijkt en zeker weet dat er geen ander verkeer aankomt?
Die agenten kunnen beter gewoon boeven gaan vangen toch? ::)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #458 Gepost op: 2 februari 2013, 11:00:13
Zijn zat trekkers die 25 lopen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #459 Gepost op: 2 februari 2013, 16:27:30
Zijn zat trekkers die 25 lopen.

D'r zijn er ook meer dan zat die 60 km/u aan kunnen maar wettelijk ligt de V-max voor landbouwvoertuigen op 25 km/u. Maar dat terzijde.

Een kennelijke inrichting is een rekkelijke begrip. waar de ene persoon vind dat zijn voertuig kennelijk is ingericht voor bepaalde werkzaamheden vind de ander dat geheel niet.
Ik denk dat het begint met het aanbrengen van de noodzakelijke bergruimte in het voertuig op een zodanige wijze dat alles eenvoudig bereikbaar is maar toch veilig is opgeborgen, dus zomaar een kettingzaag achterin het voertuig dumpen is geen kennelijke inrichting i.m.o.

Tevens zouden er meerdere gereedschappen voor de kennelijke taak in het voertuig aanwezig moeten zijn denk ik dan en dan vooral die zaken die de buurman op de hoek niet gebruikt voor het werken in de volkstuin.
Ik denk dat het voor een bestelwagentje erg lastig wordt om een inrichting te maken de kennelijk voor bosbouw doeleinden bedoeld is, voor het verkassen van gereedschappen heb je immers geen zwaailampen nodig en kun je na het lossen ook op een verkeersveilige plek parkeren. Een versnipperaar achter een vrachtwagen met een kiepbak zal een stuk beter te verklaren zijn als kennelijk ingericht als....

Wellicht kunnen de heren van de blauwe kant eens proberen aan te geven wat voor hen, of wellicht volgens het boekje, een kennelijke inrichting is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend