Wat ik met dit alles wil aangeven ... als dit alles gebeurt moet ik me niet druk gaan maken om wat details zoals verlichting. Kan me ook niet voorstellen dat iemand daar een probleem van gaat maken.
Ik heb een tijdje als bezemwagen gereden voor een tourfietsclub. (niet met de KLF overigens) en had daar keurig een amberlampje met kleefvoet opgezet, niks mis zou je denken en misschien wel terecht (was wat jonger en het stond wel stoer was de bijkomende reden) probleem was dat ik bij Warmenhuizen op een politie voertuig stuite, beter dat voertuig stuite op mij.
Toen vond ik het allemaal maar strepenjagersgedrag en was het absoluut oneens met de blauwe dame en heer, voor het resultaat maakte dit helaas geen verschil het lampje ligt volgens mij nog steeds op bureau Alkmaar (hoewel geen dure Hella toch jammer van de muntjes)
Nu we een voormalig HV voertuig bezitten (waarop inmiddels legaal middels een x aantal ontheffingen) nog steeds de OGS op aanwezig is en waardoor ik (vanuit originaliteit en eigenwijzigheid, het moet op een of andere wijze mogelijk zijn e.e.a. te behouden) ben ik de laatste ruime 2 jaar ongeloofelijk fanatiek met OGS bezig, verdiept in de wetgeving, de uitzonderingen die mogelijk zijn en de gevolgen van het aanwezig hebben en gebruik van OGS (let wel, ook amber valt onder OGS) Je komt dan legio voorbeelden tegen van gebruik maar zeker ook van misbruik en vooral dat laatste maakt het meer dan terecht dat e.e.a. niet zomaar wordt toegestaan, want zelfs al heb je e.e.a. niet inwerking OGS heeft gevolgen voor het verkeer, een eerste vereiste is dus dat je je meer dan bewust bent dat je dergelijke zaken aanwezig hebt op je voertuig, en daar begint het gedonder want ik weet zeker dat 90% van de chauffeurs dat niet is, hetzij door onnadenkendheid hetzij door beroepsblindheid.
Ik ben het gelukkig nog wel, hoewel ook ik mezelf wel eens betrap dat ik er even niet bijstil heb gestaan dat ik e.e.a. op het dak heb staan als ik eens met de KLF op de weg rijdt.
Kort, de aanwezigheid van enige vorm van OGS beinvloed de andere verkeersdeelnemers, men gaat onbewust langzamer rijden (niet direct bij amber) en gaat kijken wat voor voertuig je rijd, in geval van blauw gaat men meer opletten op wat je gaat doen, beter op de verkeersregels letten (positieve invloed) en verwacht ook dat ik me goed aan de verkeersregels houd (voorbeeld gedrag)
Aan het aanwezig hebben van de OGS zitten dus al behoorlijk wat haken en ogen door de invloed op het verkeer en om die reden, samen met het veel vuldige misbruik, heeft de wetgever bedacht dat er middels de regelingvoertuigen en de regeling OGS paal en perk wordt gesteld en de aanwezigheid van OGS o.a. door te omschrijven welke groepen verkeersdeelnemers onder welke voorwaarden OGS aanwezig mogen hebben.
Prive voertuigen vallen daar niet onder....tenzij.... maar dat is een heel ander topic