Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264835 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #460 Gepost op: 3 februari 2013, 18:37:57
Maar waarom voldoen standaard gevaarslichten niet in de bosbouw? Fietsers en voetgangers komen toch niet met een rotgang aan denderen? En die ene moutainbiker die dat wel doet is zich bewust van het feit dat er achter elke boom gevaar schuilt.

Wat ik met dit alles wil aangeven ... als dit alles gebeurt moet ik me niet druk gaan maken om wat details zoals verlichting. Kan me ook niet voorstellen dat iemand daar een probleem van gaat maken.

Tsja, als we zo gaan denken. Ik zou zeggen verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Ik maak me wel druk om allerlei extra verlichting op auto's die te pas en te onpas gebruikt wordt. En dan heb ik het echt niet over diegene die even een oranje pitje op zet bij een gevaarlijke verkeerssituatie, sterker nog, ik heb er ook nog ergens één in mijn auto liggen en heb zelf ervaren dat het heel goed kan werken. Staand in het donker op de vluchtstrook met gevaarslichten aan: alles komt hard en dicht langs. Oranje pitje aan: Iedereen gaat even naar de linkerbaan en matigt zijn snelheid. Al kun je je ook weer afvragen of dit wenselijk is in verkeersdrukte, maar het werkt dus kennelijk wel/
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #461 Gepost op: 4 februari 2013, 09:04:30
Wat ik met dit alles wil aangeven ... als dit alles gebeurt moet ik me niet druk gaan maken om wat details zoals verlichting. Kan me ook niet voorstellen dat iemand daar een probleem van gaat maken.

Ik heb een tijdje als bezemwagen gereden voor een tourfietsclub. (niet met de KLF overigens) en had daar keurig een amberlampje met kleefvoet opgezet, niks mis zou je denken en misschien wel terecht (was wat jonger en het stond wel stoer was de bijkomende reden) probleem was dat ik bij Warmenhuizen op een politie voertuig stuite, beter dat voertuig stuite op mij.
Toen vond ik het allemaal maar strepenjagersgedrag en was het absoluut oneens met de blauwe dame en heer, voor het resultaat maakte dit helaas geen verschil het lampje ligt volgens mij nog steeds op bureau Alkmaar (hoewel geen dure Hella toch jammer van de muntjes)

Nu we een voormalig HV voertuig bezitten (waarop inmiddels legaal middels een x aantal ontheffingen) nog steeds de OGS op aanwezig is en waardoor ik (vanuit originaliteit en eigenwijzigheid, het moet op een of andere wijze mogelijk zijn e.e.a. te behouden) ben ik de laatste ruime 2 jaar ongeloofelijk fanatiek met OGS bezig, verdiept in de wetgeving, de uitzonderingen die mogelijk zijn en de gevolgen van het aanwezig hebben en gebruik van OGS (let wel, ook amber valt onder OGS) Je komt dan legio voorbeelden tegen van gebruik maar zeker ook van misbruik en vooral dat laatste maakt het meer dan terecht dat e.e.a. niet zomaar wordt toegestaan, want zelfs al heb je e.e.a. niet inwerking OGS heeft gevolgen voor het verkeer, een eerste vereiste is dus dat je je meer dan bewust bent dat je dergelijke zaken aanwezig hebt op je voertuig, en daar begint het gedonder want ik weet zeker dat 90% van de chauffeurs dat niet is, hetzij door onnadenkendheid hetzij door beroepsblindheid.

Ik ben het gelukkig nog wel, hoewel ook ik mezelf wel eens betrap dat ik er even niet bijstil heb gestaan dat ik e.e.a. op het dak heb staan als ik eens met de KLF op de weg rijdt.

Kort, de aanwezigheid van enige vorm van OGS beinvloed de andere verkeersdeelnemers, men gaat onbewust langzamer rijden (niet direct bij amber) en gaat kijken wat voor voertuig je rijd, in geval van blauw gaat men meer opletten op wat je gaat doen, beter op de verkeersregels letten (positieve invloed) en verwacht ook dat ik me goed aan de verkeersregels houd (voorbeeld gedrag)

Aan het aanwezig hebben van de OGS zitten dus al behoorlijk wat haken en ogen door de invloed op het verkeer en om die reden, samen met het veel vuldige misbruik, heeft de wetgever bedacht dat er middels de regelingvoertuigen en de regeling OGS paal en perk wordt gesteld en de aanwezigheid van OGS o.a. door te omschrijven welke groepen verkeersdeelnemers onder welke voorwaarden OGS aanwezig mogen hebben.

Prive voertuigen vallen daar niet onder....tenzij.... maar dat is een heel ander topic  e050
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #462 Gepost op: 13 februari 2013, 08:32:47
http://www.kijk.nl/video/Qpb27sf0uYzi

Op 22:00 minuten uitleg van meneer Koos Spee over amber signalering op particuliere voertuigen.
Servo Per Amikeco


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #463 Gepost op: 13 februari 2013, 09:55:15
Dus Koos Spee zegt nu "Op particuliere voertuigen mag je wel Amber monteren maar niet voeren"  e050 beetje erg fout ben ik bang gezien de regeling ogs2009
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #464 Gepost op: 13 februari 2013, 10:06:10
Het enige wat ik tot mij neem bij wmb zijn de vrosbeelden. Commentaar door een presentator op een kistje en een verkeersdeskundige gaan 'ene oor in andere oor uit'. Neem aan dat velen mij begrijpen. Doe mij maar Blik!


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #465 Gepost op: 13 februari 2013, 13:16:01
Het enige wat ik tot mij neem bij wmb zijn de vrosbeelden. Commentaar door een presentator op een kistje en een verkeersdeskundige gaan 'ene oor in andere oor uit'. Neem aan dat velen mij begrijpen. Doe mij maar Blik!
zo gaat dat mij ook.
Ik heb Koos al meerdere malen dingen horen zeggen die niet corresponderen met de wet

Ik heb overigens toen ik op mijn privé-voertuig nog flitsers op had zitten al meerdere malen complimenten gehad, waaronder van RWS en Politie
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #466 Gepost op: 13 februari 2013, 13:33:32
Tsja, zo zijn er wel meer uitspraken die niet gedaan zouden moeten worden... laatst verkondigde een wijkagent op twitter nog dat je een rood zwaailicht op je voertuig mag monteren, aangezien enkel blauwe armaturen verboden zijn.
Kan de tweet niet zo snel terugvinden helaas.
Senior GGP / Oost-Brabant


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #467 Gepost op: 13 februari 2013, 13:39:39
Tsja, zo zijn er wel meer uitspraken die niet gedaan zouden moeten worden... laatst verkondigde een wijkagent op twitter nog dat je een rood zwaailicht op je voertuig mag monteren, aangezien enkel blauwe armaturen verboden zijn.
Kan de tweet niet zo snel terugvinden helaas.

Dat is al om twee redenen niet toegestaan:
- Verlichting was tijdens de type goedkeuring niet aanwezig (dient daarom een eigen typegoedkeuring te hebben)
- Je mag (zeker) naar voren geen rode licht uitstralen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #468 Gepost op: 13 februari 2013, 14:00:37
Dat is al om twee redenen niet toegestaan:
- Verlichting was tijdens de type goedkeuring niet aanwezig (dient daarom een eigen typegoedkeuring te hebben)
- Je mag (zeker) naar voren geen rode licht uitstralen.

Daarom vond ik het al een vreemde (lees onjuiste) bewering ;).
Senior GGP / Oost-Brabant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #469 Gepost op: 13 februari 2013, 15:55:34
En nog simpeler: Het is gewoon meer verlichting dan toegestaan (5.2.65 Regeling Voertuigen ivm met artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein