Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264869 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #490 Gepost op: 10 maart 2013, 21:51:12
Hij schrijft toch ook dat hij op een evenement door het publiek heen rijdt! Lezen Kaasje!  >:D Maar wacht even...... op een evenement met je privevoertuig door het publiek heen rijden... Oke!!  ::)

Door het publiek heen rijden is in "extreme gevallen" en doorgaans tot aan de EHBO-tent om vervoer naar een HAP te doen.
Maar ook achter de afzettingen rijden, maar niet daadwerkelijk op het evenemententerrein vallen hier onder.

Heb ook wel eens aandacht gevraagd via de frontflitser om een auto te wijzen op een lekke achterband. Claxoneren en grootlicht seinen werkte niet, amber kort aan werkte wel.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #491 Gepost op: 10 maart 2013, 22:37:52
Serieus dude, ik denk dat het vooral een hoop schijnveiligheid oplevert. Maar goed, misschien moet het eerst een keer goed fout gaan, hopen dat er dan geen gewonden vallen... Wat ik al zeg, investeer dan in een goed amber pitje, levert heel wat meer aandacht op en dat zou ik wel kunnen verkopen aan de rechter...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #492 Gepost op: 10 maart 2013, 23:06:48
Mattijs,

Ik dacht altijd dat jij serieus met evenementen veiligheid bezig was door posts die ik eerder van je gelezen had. Maar wat ik nou lees? Door het publiek heen rijden met een voertuig, namens de organisatie een SO naar de HAP brengen.... DUDE! ***
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #493 Gepost op: 11 maart 2013, 18:07:03
Mattijs,

Ik dacht altijd dat jij serieus met evenementen veiligheid bezig was door posts die ik eerder van je gelezen had. Maar wat ik nou lees? Door het publiek heen rijden met een voertuig, namens de organisatie een SO naar de HAP brengen.... DUDE! ***

Ik neem de veiligheid altijd serieus! Zoals ik al in mijn post schrijf is het doorgaans tot aan de EHBO tent, welke meteen achter een nooduitgang ligt. Mocht het perse noodzakelijk zijn verder het terrein op te rijden, dan gaat dat ook nog onder begeleiding van mensen te voet met veiligheidsvestjes aan.

Wat is er anders aan dan rijden met een gator ter bevoorraading van de diverse cateringpunten, wat ook gewoon tijdens publieksuren gebeurt?

Als ik achter de schermen binnen de afzettingen, maar buiten het evemententerrein rijdt, heb ik doorgaans mijn amber aan. Deels om op te vallen, deels om duidelijk te maken dat ik bij de organisatie hoor en dus daar mag rijden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #494 Gepost op: 12 maart 2013, 10:25:09
Ik neem de veiligheid altijd serieus! Zoals ik al in mijn post schrijf is het doorgaans tot aan de EHBO tent, welke meteen achter een nooduitgang ligt. Mocht het perse noodzakelijk zijn verder het terrein op te rijden, dan gaat dat ook nog onder begeleiding van mensen te voet met veiligheidsvestjes aan.
Waarom heb je dan signalering nodig? Wat moet je trouwens bij die tent? in mijn ogen zijn er maar 3 opties, en bij geen daarvan hoef jij met je wagen bij die tent komen:
1) Slachtoffer wordt behandeld en vervolgd zijn weg;
2) Slachtoffer kan niet direct door en gaat op eigen kracht naar de HAP/SEH;
3) Er wordt een ambu gebeld voor het SO. (ambu komt tot de achteringang van de EHBO post en komt ook niet bij het publiek)

Wat is er anders aan dan rijden met een gator ter bevoorraading van de diverse cateringpunten, wat ook gewoon tijdens publieksuren gebeurt?
Niks. Als ik het voor het zeggen zou hebben zou je dat ook niet mogen doen. Zorg maar dat het cateringpunt via de achterkant benaderbaar is of dat ze genoeg voorraad hebben.

Als ik achter de schermen binnen de afzettingen, maar buiten het evemententerrein rijdt, heb ik doorgaans mijn amber aan. Deels om op te vallen, deels om duidelijk te maken dat ik bij de organisatie hoor en dus daar mag rijden.
En wat is daar het voordeel van ten opzichte van een papiertje met "Crew" achter je ruit plakken?

Maar nu houd ik er over op, want dit gaat wel heel erg ver offtopic.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geďnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #495 Gepost op: 12 maart 2013, 10:51:56
Mijn grootste punt hier tegen is dat het een onwijze vorm van schijnveiligheid met zich meebrengt, frontflitsers bevinden zich op kniehoogte en zijn dus amper zichtbaar. Als je gewoon een pitje op je auto plakt is dit wel zichtbaar.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #496 Gepost op: 12 maart 2013, 13:41:09
Mijn grootste punt hier tegen is dat het een onwijze vorm van schijnveiligheid met zich meebrengt, frontflitsers bevinden zich op kniehoogte en zijn dus amper zichtbaar. Als je gewoon een pitje op je auto plakt is dit wel zichtbaar.
Helaas heb ik momenteel geen auto meer. De set-up was als volgt losse magneet pit, frontflitser op t dashboard en achter de achterruit  amber flitsers  (oog hoogte).
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #497 Gepost op: 12 maart 2013, 13:54:14
Ik ben van mening dat je in de "leken" hulpverlening dergelijke signalering niet aanwezig behoefd / behoord te hebben.

Ten eerste maak je geen deel uit van een aangewezen groep voertuigen die over Amber mogen beschikken (artikel 5.2.65 regeling voertuigen en de regeling OGS) waarmee je in beginsel al strafbaar bent.
Ten tweede neem je een drempel voor je zelf weg ten aanzien van het oneigelijk gebruik van de signalering
Ten derde heeft het binnen het afgesloten deel van het evenement geen enkele toegevoegde waarde, een A4tje met de mededeling "medewerker / crew" of "EHBO" zal je veel meer helpen.
Ten vierde breng je door het gebruik van de ambersignalering het publiek m.i. in gevaar omdat men toch anders dan normaal op je voertuig gaat reageren, je loopt zelfs de kans agressie op te wekken omdat je dingen wilt gaan doen die men niet verwacht en men zal je sneller aanzien voor een macho dan voor een eventuele hulpverlener zeker gezien de leeftijd van je (voormalige) voertuig

Ik heb dan ook de neiging om te stellen dat je met de signalering eerder voor een stuk ONveiligheid zorgt door de verwarring die je te weeg kunt brengen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #498 Gepost op: 12 maart 2013, 15:27:49
Heb ook wel eens aandacht gevraagd via de frontflitser om een auto te wijzen op een lekke achterband. Claxoneren en grootlicht seinen werkte niet, amber kort aan werkte wel.

Kijk, en dat is waar "klf grimmenstein markt" volgens mij op doelt

Ten tweede neem je een drempel voor je zelf weg ten aanzien van het oneigenlijk gebruik van de signalering

Ik heb veel op de weg gezeten, ook diverse keren mensen willen waarschuwen voor dergelijke gevaarlijke situaties. Heel simpele oplossing. Eerst er achter rijden, even groot licht en daarna gevaarslichten, kijken ze dan even naar rechts knipperen.
Werkt dit niet? Inhalen, ervoor gaan rijden en om en om: gevaarslicht, rechts knipperen, gevaarslicht. Dan gewoon wat langzamer gaan rijden en zelf de vluchtstrook op gaan. Heeft tot nu toe ook altijd gewoon gewerkt. En niets strafbaars.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #499 Gepost op: 12 maart 2013, 15:55:30
Kijk, en dat is waar "klf grimmenstein markt" volgens mij op doelt

Ik heb veel op de weg gezeten, ook diverse keren mensen willen waarschuwen voor dergelijke gevaarlijke situaties. Heel simpele oplossing. Eerst er achter rijden, even groot licht en daarna gevaarslichten, kijken ze dan even naar rechts knipperen.
Werkt dit niet? Inhalen, ervoor gaan rijden en om en om: gevaarslicht, rechts knipperen, gevaarslicht. Dan gewoon wat langzamer gaan rijden en zelf de vluchtstrook op gaan. Heeft tot nu toe ook altijd gewoon gewerkt. En niets strafbaars.

Jij mag nooit meer kijken 0098.

De werkwijze die je aangeeft om een voorligger te wijzen op een gevaarlijke situatie aan zijn voertuig hanteer ik zelf ook ondanks dat ik de beschikking heb over alle kleuren OGS en tonen die origineel op het voertuig aanwezig waren.

Hoofdregel in mijn eigen voertuig is gewoon schakelaars op de "uit"stand en handjes af. gebruik van welke signalering dan ook zonder directe noodzaak brengt gewoon onnodige gevaarzetting met zich mee.

Andere reden waarom ik zo gekant ben tegen enige onnodige signalering is wel dat lieden als Mattijs het behoud van voormalige HV voertuigen in originele staat (dus met de OGS) nagenoeg onmogelijk maken omdat de wetgever steeds strengere regels hanteren gaat om uitwassen, ook met goede bedoelingen, zoals Mattijs steeds verder onmogelijk te maken.

Ter info aan Mattijs, door onder andere personen zoals jij, heb ik voor ruim 3000 euro aan ontheffingen nodig (450 stuks) om mijn OGS alleen maar aanwezig te MOGEN hebben en wordt door de ontheffingen "de bewegingsvrijheid" van het voertuig enorm zwaar ingeperkt.
Het is niet stoer of noodzakelijk om over signalering te beschikken als je niet tot een van de groepen weggebruikers behoord zoals in de regeling OGS genoemd zijn en die beperking is er niet voor niets.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend