Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264888 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #500 Gepost op: 12 maart 2013, 17:47:47
Jij mag nooit meer kijken 0098.

De werkwijze die je aangeeft om een voorligger te wijzen op een gevaarlijke situatie aan zijn voertuig hanteer ik zelf ook ondanks dat ik de beschikking heb over alle kleuren OGS en tonen die origineel op het voertuig aanwezig waren.

Hoofdregel in mijn eigen voertuig is gewoon schakelaars op de "uit"stand en handjes af. gebruik van welke signalering dan ook zonder directe noodzaak brengt gewoon onnodige gevaarzetting met zich mee.

Andere reden waarom ik zo gekant ben tegen enige onnodige signalering is wel dat lieden als Mattijs het behoud van voormalige HV voertuigen in originele staat (dus met de OGS) nagenoeg onmogelijk maken omdat de wetgever steeds strengere regels hanteren gaat om uitwassen, ook met goede bedoelingen, zoals Mattijs steeds verder onmogelijk te maken.

Ter info aan Mattijs, door onder andere personen zoals jij, heb ik voor ruim 3000 euro aan ontheffingen nodig (450 stuks) om mijn OGS alleen maar aanwezig te MOGEN hebben en wordt door de ontheffingen "de bewegingsvrijheid" van het voertuig enorm zwaar ingeperkt.
Het is niet stoer of noodzakelijk om over signalering te beschikken als je niet tot een van de groepen weggebruikers behoord zoals in de regeling OGS genoemd zijn en die beperking is er niet voor niets.

Zoals ik al aangaf beschik ik momenteel niet over een auto. Wel heb ik alles netjes uitgebouwd. Ondanks jullie reacties is de kans zeker aanwezig dat het in een nieuwe auto weer zal worden ingebouwd.

Ik vind het vervelend dat KLF zoveel kosten moet maken omwille van "lieden zoals ik". Uiteraard zeker niet de bedoeling. Ik ga spaarzaam om met het gebruik van de verlichting, in iedergeval buiten de evenenten (terreinen) om. En gebruik ze alleen als ik denk dat het de verkeersveiligheid juist ten goede komt.

Een andere reden om eventueel weer over te gaan tot inbouw is dat bij alle incidenten waarbij ik hulp heb verleend, ik altijd met complimenten en/of dankzegging door de proffesionele hulpverlening ben weg gegaan.

Waarom heb je dan signalering nodig? Wat moet je trouwens bij die tent? in mijn ogen zijn er maar 3 opties, en bij geen daarvan hoef jij met je wagen bij die tent komen:
1) Slachtoffer wordt behandeld en vervolgd zijn weg;
2) Slachtoffer kan niet direct door en gaat op eigen kracht naar de HAP/SEH;
3) Er wordt een ambu gebeld voor het SO. (ambu komt tot de achteringang van de EHBO post en komt ook niet bij het publiek)

Niks. Als ik het voor het zeggen zou hebben zou je dat ook niet mogen doen. Zorg maar dat het cateringpunt via de achterkant benaderbaar is of dat ze genoeg voorraad hebben.
....

Om hierop ook nog een antwoord te geven, bij optie 2 zijn er inderdaad situaties waarbij mensen niet op eigen kracht naar de HAP/SEH kunnen. De ingebuurde EHBO neemt doorgaans deze ritjes voor z'n rekening, maar als deze al weg zijn en er dient zich nog iemand aan, rijdt ik deze personen in goed overleg met de EHBO. Ook gebruiken wij veel vrijwilligers tijdens het festival, deze worden eigenlijk altijd door mij gereden, zodat de EHBO beschikbaar blijft voor de bezoekers. Overigens, als ik een situatie niet vertrouw, gaat of de EHBO toch zelf rijden, of de gele taxi komt TP.

Wat betreft de bevoorrading van de diverse cateringpunten, deze worden voorzien vanuit 1 a 2 centraal gelegen koelingen. Het is ondoenlijk om alle cateraars hun eigen koeling bij het caterpunt te plaatsen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #501 Gepost op: 12 maart 2013, 18:20:28
Wanneer kan ik inspringen op "leg Mattijs het vuur aan de schenen" ?    998765

Volgens mij probeert Mattijs het allemaal netjes te doen, ok iemand op de snelweg met Amber van de weg af proberen  te krijgen is niet handig (Daar is het ook niet voor bedoeld)
Maar om te stellen dat hij een gevaar zou vormen als hij binnen een evenement met Amber rijdt, vind ik wel weer erg hard.
Ik weet niet wat voor evenement of hoe de plaatselijke situatie er uit ziet, maar ik ben altijd blij als mensen die "buiten het gewone" optreden zich zichtbaar opstellen.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #502 Gepost op: 12 maart 2013, 20:04:59
Wanneer kan ik inspringen op "leg Mattijs het vuur aan de schenen" ?    998765

Volgens mij probeert Mattijs het allemaal netjes te doen, ok iemand op de snelweg met Amber van de weg af proberen  te krijgen is niet handig (Daar is het ook niet voor bedoeld)
Maar om te stellen dat hij een gevaar zou vormen als hij binnen een evenement met Amber rijdt, vind ik wel weer erg hard.
Ik weet niet wat voor evenement of hoe de plaatselijke situatie er uit ziet, maar ik ben altijd blij als mensen die "buiten het gewone" optreden zich zichtbaar opstellen.

Je mag altijd inspringen om het vuurtje rond de benen van Mattijs te blussen  0098

Er zit m.i. een groot verschil tussen zichtbaar opstellen en gebruik van signalering zeker wanneer het signalering in vaste montage betreft. Middels magneet platen kun je middels tekst en symbooltjes 100x beter aangeven met welke functie je je met het voertuig tussen de besoekers begeeft, dat vertelt de mensen iets alleen amber vertelt helemaal niks alleen dat je er bent.  In een vaste opstelling ga je al erg snel richting de prof.gebruikers zoals deze in de regeling OGS genoemd zijn. Daarna kom je bij de vaste opstellingen al heel erg snel bij de categorie "ik vind het wel stoer en denk een excuses te hebben"
(toegegeven ook in mijn situatie zit een deel van die stelling in het feit dat ook ik denk een excuses te hebben maar ik probeer dit wel netjes geregeld te hebben)
Juist bij de personen uit de categorie "ik vind" kom je al enorm snel in situaties terecht waarbij het gebruik al snel overgaat in oneigenlijk gebruik, zoals Mattijs zelf al aangeeft om een voorligger aan de kant te dirrigeren, hoewel met de beste bedoelingen zul je dit soort acties door een prof. zelden of niet meemaken.

Binnen een evenementen terrein, waar veelal jong en vol (van de drank of pillen) volk loopt roept signalering veelal op tot niets of gedrag wat je juist niet wenst en heb je eerder nadelen dan voordelen. De door jou aangehaalde "herkenbaarheid" voor de profs binnen en buiten het evenement bereik je vele malen meer en beter met een kleefpit op je dak dan met flitsers op je dashboard, in je grill of op je hoedenplank. Zelfs wanneer Mattijs het op "ooghoogte" monteerd (en menig voertuigdak bevind zich op een lager nivo) komt je signalering niet boven de mensen massa uit en heeft geen enkele meerwaarde anders dan (in mijn optiek) stoer overkomen.

Juist dat opvallen "boven" de mensen massa zou ik aanpakken met een dakdrager en een amberpit op een stokkie welke je ook nog eens eenvoudig kan demonteren zodra je de openbare weg betreed en je dus niet in de verleiding komt tot het oneigenlijke gebruik van...

Juist door de aanwezigheid van de OGS op mijn eigen voertuig ben ik met heel andere ogen naar elke vorm van signaalverlichting gaan kijken veel kritischer, misschien terecht misschien ook niet. Hoe dan ook heeft het mijn ideeën aangaande de OGS behoorlijk doen bijstellen, heb je het in je "normale werkzaamheden niet nodig dan niets in enige vaste opstelling monteren en gewoon voor de uitzonderingen een knappe (Hella o.i.d.)kleefvoet aanschaffen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #503 Gepost op: 12 maart 2013, 20:22:14
Hoi klf grimmenstein markt, Ik ben het in grote lijnen ook wel met je eens...zeker voor het "vast monteren" van Optische signaleringen....als geen ander weet jij inderdaad de meeste valkuilen wel (Net als ondertgetekende trouwens  e050).

Waar ik een beetje mee zat, zijn de volgende opmerkingen:
Citaat
Koekerdt die zegt "Ik dacht altijd dat jij serieus met evenementen veiligheid bezig was door posts die ik eerder van je gelezen had. Maar wat ik nou lees? Door het publiek heen rijden met een voertuig, namens de organisatie een SO naar de HAP brengen.... DUDE!"
Er stond iets meer, maar Jerommeke had denk ik hetzelfde gevoel als mij en schreef "Iets over met respect naar & voor elkaar. Daarnaast, laten we hier even ontopic blijven"

Koekerdt die alles afkeurt wat Matthijs zegt in het bericht erna.

"klf grimmenstein markt" die zegt "Ik heb dan ook de neiging om te stellen dat je met de signalering eerder voor een stuk ONveiligheid zorgt door de verwarring die je te weeg kunt brengen"
daarna Matthijs ook nog even de schuld geeft dat "klf grimmenstein markt" zoveel ontheffingen moet hebben.

Deze "Jongen" (want ik vermoed dat hij niet zo oud is) heeft een Dasboard flitser voor, een dashboardflitser achter en een magneetpit (Waarschijnlijk benzinepomp materiaal).
Als hij daarmee zijn destijds "oude" auto mee opleukt om tijdens het evenement herkenbaar te zijn, zie ik daarin niet zoveel kwaads.

En natuurlijk weten we dat je op de openbare weg als professional anders met Amber moet omgaan, en dat je als organisatie weet dat je alles van buitenaf goed gecoördineerd moet benaderen.
Maar ik heb ook vroeger zaken gebezigd waarvan ik nu weet dat de oplossingen die ik toen bedacht had niet zo handig waren......maar wijsheid komt met de jaren.
Vermoedelijk bedenk ik over 20 jaar wat ik eigenlijk nu graag zou willen weten.

Moraal van het verhaal...geeft de jongen tips ipv het afzeikgehalte..... Peace  998765
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #504 Gepost op: 12 maart 2013, 20:51:25
Misschien is mijn reactie wat kort en bot, kan ik je niet helemaal ongelijk in geven  98uiye
En uiteraard is niet alleen Mattijs de oorzaak van, naast Mattijs zijn er legio lieden die het nog vele malen bonter maken en de werkwijze van Mattijs in het blauw uitvoeren wat in geen velden of wegen goed te praten valt. Wat dat betreft valt Mattijs reuze mee.
Doch blijft zijn (voormalige) werkwijze wel een van de reden waarom de wetgeving steeds strakker wordt aangehaald.

Het probleem is alleen dat we al met enige regelmaat "jonge jongens" met de beste bedoelingen op dit forum voorbij hebben zien schuiven.
Het begint met het, zoals jij het noemt, opleuken (waar door gebrek aan kwaliteit) niet zo heel veel mis mee is maar we eindigen bij het verhaaltje van een ander forumlid die een kompleet plan uitgewerkt.. incl. signalering, stripping en andere stickers.
En ook ik heb jonge honden jaren gekent en heb aan den lijve mogen ondervinden welke reacties amber op kunnen roepen bij anderen jonge honden, mijn heup is nooit meer 100% geworden en de motorkap van een Opel Corsa is ook erg hard... En dat alles onder het mom, wie denk je dat je bent met je zwaailampjes en je verkeersvestje......
Ik hoop Mattijs, op een wellicht (te) botte wijze voor dergelijke grappen te behoeden.

Gelukkig, voor mijn gemoed, geef ik Mattijs ook nog wel een paar tips:
- Geen vaste montage
- Losse kleef pit van een goed merk (geen wippoe wappoe)
- eventueel een telescoop
- zeker de functie van je voertuig kenbaar maken (magneetplaten)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #505 Gepost op: 12 maart 2013, 21:19:59
Ach, "klf grimmenstein markt", ik weet dat je het wel goed bedoeld en het hart op de goede plaatst hebt.....daar ken ik je lang genoeg voor.
Ik ben alleen bang dat een "matthijs" (of andere jongens in deze categorie) dat niet weten :-)
Ik vond de discussie (Net als nu trouwens) te veel off topic gaan en te veel op één man gericht....en dan wil ik graag weer een neutrale visie  98uiye
Jouw voorbeeld van "Het begint met het, zoals jij het noemt, opleuken (waar door gebrek aan kwaliteit) niet zo heel veel mis mee is maar we eindigen bij het verhaaltje van een ander forumlid die een kompleet plan uitgewerkt.. incl. signalering, stripping en andere stickers." Wil je mijn naam invullen bij "een ander forumlid"  e050
Ik ben ooit werkzaam geweest op een evenement met een oude Opel Kaddet Coupe....met een van tape aan elkaar hangend zwaailicht (Ok, ik was 18  >:D) en nu toch goed opgedroogd....wel veel meer ervaringen met zowel Amber als Blauw....(Categorie Politie en Ambulance).
En jij weet ook hoe je begonnen bent......en door schade en schande wijs geworden.
Nu roept Matthijs in alle onschuld / stoerigheid* (Kras door wat niet van toepassing)....dan kunnen we slechte dingen roepen maar inderdaad ook waarschuwen/corrigeren/bijsturen* (Kras door wat niet van toepassing)

Ik vind een Dashboardflitser voor, Dashboardflitser achter en een magneetpit goed als tijdelijke Signalering op privé voertuigen  0098
Maar van die Magneetplaten en A4 achter de ramen vond ik ook zeer raadzaam.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #506 Gepost op: 13 maart 2013, 10:11:59
Ik heb een keer de eer gehad om door een zeer dichte groep mensen te mogen / moeten (mee)rijden met een volledig opgetuigde ambulance. Het kon in dit geval helaas niet anders. Wat we ook probeerden: Zwaailichten, sirene, alles erop en eraan: men ging domweg niet aan de kant, totdat mijn collega voor de auto is gaan lopen en mensen begon weg te duwen.

Dus wat wil je dan bereiken met een paar oranje nachtlampjes?
Tuurlijk zal het soms werken, maar ik denk dat het vaker niet werkt.

Ik denk dat het trouwens helemaal niet nodig moet zijn om door de mensenmenigte te rijden, in principe moet je en evenemententerrein zo inrichten dat alles via de buitenzijde aan te rijden is. Je kunt dan redelijk dicht bij komen en het laatste stukje doe je lopend. Zeker op een veld is dat mogelijk.
De situatie die ik schetste was op een soort pier, we moesten naar een schip waarop een reanimatie gaande was.

Ik denk dat als e.e.a. als vaste setting op je auto aanwezig is je eerder geneigd bent tot oneigenlijk gebruik.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #507 Gepost op: 13 maart 2013, 10:23:01

Geen zorgen ik denk die van mij! e050


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #508 Gepost op: 13 maart 2013, 12:39:17
@hoefhaan, eens. Ook ik ben ben de gele bus door menigte door moeten rijden waar bij ons het hele circus aan stond en niemand echt reageerde, in die situatie's zie ik inderdaad geen voertuig door de menigte gaan.

Maar over wat voor evenement heeft Matthijs het? Is het een groot evenement waarbij mensen op elkaar gepakt staan in een bepaald gebied (Zoals bij Dance Valley), dan is een auto in dat gebied onverantwoord.
Of is het een evenement op een groter gebied (Zoals het Circuit), dan kan het weer geen kwaad.
Of is het juist een kleinschalig evenement in een dorp, dan kan het ook weer geen kwaad.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #509 Gepost op: 13 maart 2013, 12:45:12
@specialagent112; ik kan niet zien welke quote je gebruikt  e050
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat