Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264870 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

guest14264

  • Gast
Reactie #510 Gepost op: 13 maart 2013, 13:02:08
Nu ga ik even wat olie hier op het vuur gooien. Deze discussie gaat dan wel over prive voertuigen, maar ik denk dat menig vrachtwagen chauffeur met een vrachtwagen met gele pitjes erop toch ook echt geen vergunning heeft. Nu weet ik dat eigenlijk vrijwel zeker, aangezien ik van de week met een strooidienst mee mocht rijden en die chauffeur wist niet eens dat je een vergunning moest hebben voor amber. Hoe zit het met deze category?

Ik heb zelf ook amber in mijn auto (staat als zakelijk) gebouwd, maar gebruik dit zelden. Gebruik het alleen als ik een werkvak op moet voor het fotograferen van een infrastructuur opdracht en eventueel bij een ongeval op snelweg, bij de rest blijf ik mooi van de knopjes af.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #511 Gepost op: 13 maart 2013, 13:09:05
Nu ga ik even wat olie hier op het vuur gooien. Deze discussie gaat dan wel over prive voertuigen, maar ik denk dat menig vrachtwagen chauffeur met een vrachtwagen met gele pitjes erop toch ook echt geen vergunning heeft. Nu weet ik dat eigenlijk vrijwel zeker, aangezien ik van de week met een strooidienst mee mocht rijden en die chauffeur wist niet eens dat je een vergunning moest hebben voor amber. Hoe zit het met deze category?

Nagenoeg niemand weet van deze vergunning. De politie kan er ook niet op handhaven, behalve het kapstokartikel ''meer verlichting voeren dan wettelijk is toegestaan''. Daar kan zo'n beetje alles onder weggeschreven worden wat meer is als de wettelijk verplichte lampjes.

Feit is (en blijft) dat het gewoon door schiet in dit topic. Optreden tegen kerstbomen, oneigenlijk gebruik van amber en misbruik maken van amber is goed. Doordraven is niet goed.

Ik heb ook een oranje zwaailamp in m'n auto. Als ik denk hem nodig te hebben ga ik hem gebruiken (en heb ik hem al meermalen gebruikt). Behalve positieve opmerkingen van collega's nog nooit iets over gehoord.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


guest14264

  • Gast
Reactie #512 Gepost op: 13 maart 2013, 13:17:26
Nagenoeg niemand weet van deze vergunning. De politie kan er ook niet op handhaven, behalve het kapstokartikel ''meer verlichting voeren dan wettelijk is toegestaan''. Daar kan zo'n beetje alles onder weggeschreven worden wat meer is als de wettelijk verplichte lampjes.

Feit is (en blijft) dat het gewoon door schiet in dit topic. Optreden tegen kerstbomen, oneigenlijk gebruik van amber en misbruik maken van amber is goed. Doordraven is niet goed.

Ik heb ook een oranje zwaailamp in m'n auto. Als ik denk hem nodig te hebben ga ik hem gebruiken (en heb ik hem al meermalen gebruikt). Behalve positieve opmerkingen van collega's nog nooit iets over gehoord.

Gelukkig denk jij er ook goed over, heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, zelfs enkele keer door KLPD een complimentje gekregen. Buiten dat vind ik een voertuig zoals KLF met blauw blauw ook anders dan amber. Bij mij is er geen blauw blauw te bekennen in de auto.
Als het nodig is gebruik ik zeker amber, maar dan meot het wel echt nodig zijn.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #513 Gepost op: 13 maart 2013, 13:52:30
Nu ga ik even wat olie hier op het vuur gooien. Deze discussie gaat dan wel over prive voertuigen, maar ik denk dat menig vrachtwagen chauffeur met een vrachtwagen met gele pitjes erop toch ook echt geen vergunning heeft. Nu weet ik dat eigenlijk vrijwel zeker, aangezien ik van de week met een strooidienst mee mocht rijden en die chauffeur wist niet eens dat je een vergunning moest hebben voor amber. Hoe zit het met deze category?
(...)
Ik blijf het toch maar zeggen: er is geen vergunning of ontheffing te krijgen voor geel/oranje/amber signalering.

De wet zegt dat je het niet vast gemonteerd mag hebben, maar de wet zegt ook dat je het moet voeren in de bij wet genoemde omstandigheden. Daaronder begrepen gladheidsbestrijding. Meer is er niet van.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


guest14264

  • Gast
Reactie #514 Gepost op: 13 maart 2013, 13:57:19
Ik blijf het toch maar zeggen: er is geen vergunning of ontheffing te krijgen voor geel/oranje/amber signalering.

De wet zegt dat je het niet vast gemonteerd mag hebben, maar de wet zegt ook dat je het moet voeren in de bij wet genoemde omstandigheden. Daaronder begrepen gladheidsbestrijding. Meer is er niet van.

Gladheidsbestrijding was even een snel voorbeeld, kan ook willekeurig transportbedrijf smits zijn voor de lokale groenteboer.
Hoe ver gaat het begrip vastgemonteerd? De Dashboard flitser zit vast met zuignappen, de grill ledjes zitten geschroeft. Beide kan ik binnen 2 minuten los hebben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #515 Gepost op: 13 maart 2013, 13:57:39
Ik blijf het toch maar zeggen: er is geen vergunning of ontheffing te krijgen voor geel/oranje/amber signalering.

De wet zegt dat je het niet vast gemonteerd mag hebben, maar de wet zegt ook dat je het moet voeren in de bij wet genoemde omstandigheden. Daaronder begrepen gladheidsbestrijding. Meer is er niet van.
Mag

Ofwel, los pitje prima, vaste front flitser: nop.
Praktisch gezien:
voertuig beveiligen wat een ongeval of pech heeft: ja
om in de buurt te komen/kunnen parkeren als fotograaf: nee
om een veredelde ambulance te spelen: nee (sowieso kan je een keer wachten op dat je dak opengeknipt moet worden).
om bepaalde rechten te krijgen: nee
Hobby Bobby eenheid Den Haag


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #516 Gepost op: 13 maart 2013, 13:59:31
Gladheidsbestrijding was even een snel voorbeeld, kan ook willekeurig transportbedrijf smits zijn voor de lokale groenteboer.
Hoe ver gaat het begrip vastgemonteerd? De Dashboard flitser zit vast met zuignappen, de grill ledjes zitten geschroeft. Beide kan ik binnen 2 minuten los hebben.
Volgens mij: als je het permanent zichtbaar hebt dan zit het vastgemonteerd, als je het in je dashboard kastje hebt liggen om te gebruiken: prima
Hobby Bobby eenheid Den Haag


guest14264

  • Gast
Reactie #517 Gepost op: 13 maart 2013, 14:04:22
Volgens mij: als je het permanent zichtbaar hebt dan zit het vastgemonteerd, als je het in je dashboard kastje hebt liggen om te gebruiken: prima
Ik heb er gelukkig nooit problemen mee gehad, ook niet bij de APK, noch bij een intergrale controle langs de weg. (Geluk of betrouwbaarheid?)

Heel plat gezien kan ook elke vrachtwagen chauffeur nu op het dak klimmen om zijn pitjes los te halen :D


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #518 Gepost op: 13 maart 2013, 14:08:49
Ik heb er gelukkig nooit problemen mee gehad, ook niet bij de APK, noch bij een intergrale controle langs de weg. (Geluk of betrouwbaarheid?)

Heel plat gezien kan ook elke vrachtwagen chauffeur nu op het dak klimmen om zijn pitjes los te halen :D
Je kan je ook afvragen hoeveel een gemiddelde diender weet van dit onderwerp ;-) Ik denk dat je het ook meer moet zien in de volgende twee vormen dat je problemen wil krijgen:
  • Je maakt misbruik van amber, wat ik nog wel eens zie is wat voor bedrijfswagen dan ook die amber gebruikt om op de stoep te kunnen parkeren. Laatst ook een gezellige man die met amber op het gestrooide fietspad stond om daar te wachten op collega's. Meneer was erg prettig om mee te praten kon ik zeggen...
  • Wat als er eentje op je inrijdt en jij had je amber pitjes aan...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


guest14264

  • Gast
Reactie #519 Gepost op: 13 maart 2013, 14:16:37
Je kan je ook afvragen hoeveel een gemiddelde diender weet van dit onderwerp ;-) Ik denk dat je het ook meer moet zien in de volgende twee vormen dat je problemen wil krijgen:
  • Je maakt misbruik van amber, wat ik nog wel eens zie is wat voor bedrijfswagen dan ook die amber gebruikt om op de stoep te kunnen parkeren. Laatst ook een gezellige man die met amber op het gestrooide fietspad stond om daar te wachten op collega's. Meneer was erg prettig om mee te praten kon ik zeggen...
  • Wat als er eentje op je inrijdt en jij had je amber pitjes aan...

Beide gevallen zijn bij mij niet van toepassing omdat ik ze voor dat soort omstandigheden niet gebruik. Als ik voorrang wil bouw ik wel blauw-blauw in met een sirene en wigwags.  Niet dat ik op de stoep wil pakeren, maar zou ik dat wel willen dan zet ik wel de gevaarslichten aan, daarbij veroorzaakt in mijn mening amber ook weer teveel lichtvervuiling en afleiding.
Ik ken helaas ook collega fotograferen die voor elk wis-wasje een trafficbar aanzetten, naar mijn mening ook zwaar onnodig.