Signalering op privé voertuigen

Auteur Topic: Signalering op privé voertuigen  (gelezen 264912 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #540 Gepost op: 13 maart 2013, 16:33:16
Even hoor, als fotograaf parkeren in een afzetting? Ik hoor dit vaker, maar met welk recht sta jij in een afzetting? Nieuwsgaring is namelijk geen vrijbrief om overal te mogen komen of om te mogen stilstaan in afzettingen. Daar ben je als journalist eigenlijk een obstakel en/of een onberekenbare factor. Gewoon net als ander publiek je auto op een parkeergelegenheid zetten dat is de beste oplossing.
Ja; dat gedeelte wat afgezet is om doorgang van doorgaand verkeer te hinderen, maar waar lokaal verkeer wel gebruik van mag maken. Dwz ruim buiten het lint wat hangt ivm de afzetting / het PD.


guest14264

  • Gast
Reactie #541 Gepost op: 13 maart 2013, 16:34:55
Even hoor, als fotograaf parkeren in een afzetting? Ik hoor dit vaker, maar met welk recht sta jij in een afzetting? Nieuwsgaring is namelijk geen vrijbrief om overal te mogen komen of om te mogen stilstaan in afzettingen. Daar ben je als journalist eigenlijk een obstakel en/of een onberekenbare factor. Gewoon net als ander publiek je auto op een parkeergelegenheid zetten dat is de beste oplossing.

Heel zwart op wit gezien heb je geen enkel recht en zoals je zegt moet je gewoon op parkeerplaats gaan staan en lopen. Echter hebben ze in deze regio er minder moeite mee als je het voertuig na het incident in de berm zet eventueel met gevaarslichten en/of amber.
Het bovenstaande verhaal betrof een incident waarbij de volledige weg was afgesloten en al het verkeerd retour werd gestuurd, de agent kende mij en liet mij doorrijden en vertelde mij dat ik hem voor de dienstwagen kon parkeren.

Bij een ongeval op de snelweg, wanner het niet mogelijk is om vanaf een parallelweg te fotograferen, idem, voor het incident parkeren, zover mogelijk naar de kant. Meteen melden bij de WIS, dan krijg je doorgaans een melding dat je mag fotograferen mits je veilige afstandhoud en vanachter de geleiderail.

In overleg met de diensten is doorgaans veel mogelijk, mits je gewoon respectvol bent.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #542 Gepost op: 13 maart 2013, 16:44:02
Ja; dat gedeelte wat afgezet is om doorgang van doorgaand verkeer te hinderen, maar waar lokaal verkeer wel gebruik van mag maken. Dwz ruim buiten het lint wat hangt ivm de afzetting / het PD.
Hier mag een journalist lopen, echter niet parkeren of met een voertuig komen zonder toestemming.

In overleg met de diensten is doorgaans veel mogelijk, mits je gewoon respectvol bent.

Klopt daar weet ik alles van, en ik wacht ook nog op de dag dat een journalist een zwaar ongeval krijgt in zo'n geval. Niet dat ik iemand iets gun, maar ik vraag mij af wie dan de klap krijgt.
Want een ongevallen verzekeraar kan aantonen dat de journalist daar niet hoorde te staan want de journalist staat stil zonder reden op de snelweg.(juridisch gezien is nieuwsgaring geen reden.)
Maar ook als er in de afzetting iets gebeurd en de journalist krijgt bijv. een ketting tegen het hoofd omdat deze knapt. Ook dan zal de zorgverzekeraar in eerste instantie het proberen te verhalen op de eigenaar/gebruiker van de ketting die geeft niet thuis want er was een afzetting om te voorkomen dat de journalist gewond zou raken. Dan naar de verzekeraar van RWS als die toestemming heeft gegeven, die geeft ook niet thuis want die geeft aan dat het op eigen risico is. Wanneer de verzekeraar van de journalist dus mag aannemen dat de journalist van de gevaren wist kan de verzekeraar dus de kosten op de journalist gaan verhalen. En als je dat helemaal gaat door trekken op arbeidsongeschiktheid.......
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


guest14264

  • Gast
Reactie #543 Gepost op: 13 maart 2013, 16:53:07
Hier mag een journalist lopen, echter niet parkeren of met een voertuig komen zonder toestemming.

Klopt daar weet ik alles van, en ik wacht ook nog op de dag dat een journalist een zwaar ongeval krijgt in zo'n geval. Niet dat ik iemand iets gun, maar ik vraag mij af wie dan de klap krijgt.
Want een ongevallen verzekeraar kan aantonen dat de journalist daar niet hoorde te staan want de journalist staat stil zonder reden op de snelweg.(juridisch gezien is nieuwsgaring geen reden.)
Maar ook als er in de afzetting iets gebeurd en de journalist krijgt bijv. een ketting tegen het hoofd omdat deze knapt. Ook dan zal de zorgverzekeraar in eerste instantie het proberen te verhalen op de eigenaar/gebruiker van de ketting die geeft niet thuis want er was een afzetting om te voorkomen dat de journalist gewond zou raken. Dan naar de verzekeraar van RWS als die toestemming heeft gegeven, die geeft ook niet thuis want die geeft aan dat het op eigen risico is. Wanneer de verzekeraar van de journalist dus mag aannemen dat de journalist van de gevaren wist kan de verzekeraar dus de kosten op de journalist gaan verhalen.

Daar ben ik heel kort en krachtig in.
Ik weet wat de risicos zijn, als ik daar sta en word ik overhoop gereden gewoon eigen risico.

Dat is de afweging die ik maak als ik besluit naar een incident te gaan, ik kijk altijd van te voren op google maps of er een paralellel weg is, ter plaatsen kijk ik of het veilig genoeg* is om wel te kunnen stoppen. Zo niet jammer dan, rijd ik gewoon door.

*Gladheid/zichtbaarheid etc.

Om weer beetje ontopic te gaan, als ik op een snelweg foto's maak doe ik wel mijn leds aan.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #544 Gepost op: 13 maart 2013, 17:58:29
Het topic lijkt vandaag wel enigszins geexplodeerd en heb net met veel plezier eens zitten lezen.  ^-^

Er zijn door diverse mensen vragen gesteld of aannames gedaan welke ik ga proberen te beantwoorden.Sla ik iemand over en wil je toch nog wat weten, vraag gerust nogmaals.

Deze jongen (met dubbel T zonder H) is 33.

De amberverlichting bestaat uit de volgende setjes:
http://www.ledflitsers.nl/siga-6-led-flitserset-in-stalen-behuizing.html
http://www.ledflitsers.nl/siga-dashboardflitser.html
en de alom bekende Hella kleefpit (halogeen)
Het is dus geen proffesioneel spul, maar zeker geen Chinacheap spul.

Op onze evementen is het niet altijd mogelijk om alles via een achterom te bereiken. Dus word er van tijd tot tijd bevoorraad door een Gator. De EHBO bevind zich altijd goed bereikbaar voor ambulance etc. Maar wel binnen de eerste afzetting of kort bij de kassa/info. Dit zijn dus plekken waar wel voetgangers/publiek rondlopen, dan wel een backstage area, waar ook personeel etc loopt.
Ik zal nooit een ambulancerit doen met mijn auto. Daarvoor ga ik wel solliciteren bij een RAV (serieus bedoeld  0098)

Ik vind de tip van KLF om met magneetborden de functie van de auto te verduidelijken een goede, welke ik zeker ga gebruiken.
Ik gebruik(te) mijn amber altijd doelbewust en niet om stoer te doen. Veel voorvallen zijn door anderen ook al genoemd en nogmaals, ik heb tot nu toe alleen maar complimenten en dankzeggingen gehad voor mijn optreden met amber.
Ook onze contactpersonen binnen de instanties, zoals parkwachters/BOA/politie hebben nooit een opmerking geplaatst over mijn amber gebruik.

Zoals aangegen door volgens mij HIT, maak je bij het gebruik ook wel eens een keuze die achteraf niet extreem handig blijkt te zijn. Zo ben ik ook wel eens achter een pechgeval beland op de vluchtstrook, midden op een puntstuk. Daar was ik zeker niet blij mee. Dus ook ik leer van mijn fouten.

De volgende auto word mogelijk een bedrijfsbus, welke eventueel weer voorzien zal worden van amber. Mogelijk alleen de losse kleefpit, mogelijk ook de rest, eerst maar weer rijdend vervoer aanschaffen. Zoals ik al eerder aangaf, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad, zowel bij keuringen als incidenten niet, vanwege het feit dat ik (meestal) goed inschat wanneer het wel noodzakelijk is en wanneer niet.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #545 Gepost op: 13 maart 2013, 18:10:33
Gelukkig denk jij er ook goed over, heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, zelfs enkele keer door KLPD een complimentje gekregen. Buiten dat vind ik een voertuig zoals KLF met blauw blauw ook anders dan amber. Bij mij is er geen blauw blauw te bekennen in de auto.
Als het nodig is gebruik ik zeker amber, maar dan meot het wel echt nodig zijn.

In basis is blauw natuurlijk gelijk aan amber, het is en blijft signaalverlichting, ook voor blauw geldt dat de drempel voor oneigenlijk gebruik lager komt te liggen als je het aanwezig hebt.

In mijn geval zijn beide aanwezig en heb ik middels schakelingen het blauw in principe afgesloten, amber daarin tegen staat gewoon aangesloten achter op het voertuig maar in slechts heel bijzondere gevallen gaat die amber pit aan. Zeer zeker niet om een andere weggebruiker te atenderen op een gebrek aan zijn voertuig (sowieso onzin want ik rijd altijd vooraan in de file  0098 en de pit zit achterop) En hoewel we met het voertuig zo'n 7500 km per jaar rijden is het in de drie jaar dat we het voertuig bezitten slechts 3x voor gekomen dat amber inwerking was. (1x vluchtstrook A22 1x vluchtstrookJE N302 Lelystad Enkhuizen en 1x ongeval Harderwijk waar na vordering ook blauw aan ging) Dus ook ik ben niet roomser dan de (nu even niet) paus.


Dat neemt niet weg dat enige signaalverlichting op voertuigen waar het in basis niet op thuis hoort (en door de bank genomen zeker bij de jongeren) erg snel te pas en te onpas wordt gevoerd in het hele topic komt ook met regelmaat naar voren dat de mensen die wat serieuzer met signaalverlichting omgaan over het algemeen beschikken over kwalitatief goede kleeflampen en zelden de signalering in vaste opstelling aanwezig hebben en mijn mening daarin is dat men dat niet voor niets zo heeft gedaan.

Dan komen we bij het verhaaltje elkaar groeten met behulp van signaal verlichting (ongeacht de kleur) het ultieme voorbeeld van oneigenlijk gebruik....

@ Mattijs,
Ga in het geval je een ander voertuig gekocht hebt voor een kwaliteit merk kleefvoet.
De uitstraling is vele malen beter en je kunt hem op elk gewenste plaats op je voertuig kwijt zodat je altijd de beste plaats kunt zoeken, soms voor soms achter net afhankelijk van de situatie en het voorkomt moeilijke vragen van mensen die wel handhaven op te veel of verboden verlichting.(ze zijn er niet heel veel maar ze zijn er wel  ::)
En een bus heeft hele mooie zijkanten waar je op zicht hoogte heel mooi je magneet plaaten kunt plakken  O0
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #546 Gepost op: 13 maart 2013, 21:44:45
Alles zo eens lezend vind ik het wel grappig om te zien hoe hier gediscusieerd wordt maar vooral ook hoe er verdedigd wordt.
Veel gelezen is het feit dat de "illegale" oftewel amateurgebruiker bedankt wordt door de professionele diensten.
Leuk om dat hier neer te zetten maar het is geen argument. Je zet hier neer dat je het gebruikt en juist in deze setting kun je dan verwachten dat je de discussie los maakt.

Ik denk ook echt niet dat men moeite heeft met het "juiste" (lees: veelal geaccepteerde of gedoogde) gebruik.
Het gaat om die lui die ze te pas en te onpas gebruiken. En die verpesten het voor de rest. maar die durven hier geloof ik ook niet echt mee te discusieren. Ik vraag me af waarom veel van die 94 poll deelnemers hier niet meer van zich laten horen...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


guest14264

  • Gast
Reactie #547 Gepost op: 14 maart 2013, 01:50:30
Dat neemt niet weg dat enige signaalverlichting op voertuigen waar het in basis niet op thuis hoort (en door de bank genomen zeker bij de jongeren) erg snel te pas en te onpas wordt gevoerd in het hele topic komt ook met regelmaat naar voren dat de mensen die wat serieuzer met signaalverlichting omgaan over het algemeen beschikken over kwalitatief goede kleeflampen en zelden de signalering in vaste opstelling aanwezig hebben en mijn mening daarin is dat men dat niet voor niets zo heeft gedaan.

Dan komen we bij het verhaaltje elkaar groeten met behulp van signaal verlichting (ongeacht de kleur) het ultieme voorbeeld van oneigenlijk gebruik....

Tuurlijk ik ben jong, ik ben er eerlijk in ik heb ook wel eens met een blauwe pit rond gereden, dat vond ik heel leuk totdat ik gepakt werd en de boel kon inleveren, over de preek en het vervolg nu maar niet gesproken. Ik heb gruwelijk veel geleerd van die ervaring en dat zal ik dus ook nimmer, maar dan ook echt nimmer meer doen! (Discussie hoe/wat/etc ga ik niet voeren, afgesloten stuk)

Echter is dit niet de reden waarom ik nu wel een (semi)vaste montage in de auto heb, ik kom elke week wel meerder keren op een werkvak, dit is een van de reden waarom ik een goede kleefpit niet fijn vind werken. (Ja, kleefpit is dan wel legaal, montage niet) Bij gaand feit is dat ik eigenlijk alleen van achter goed gezien wil worden, omdat ik aan de voorzijde en de zijkanten niemand wil verblinden/lastig vallen met een felle lamp. Mede dat ik ook bij ongevallen aanwezig ben heeft het besluit wel versterkt om voor een (semi)vaste montage te gaan. De vaste montage is echter geen goedkoop spul.

Alles zo eens lezend vind ik het wel grappig om te zien hoe hier gediscusieerd wordt maar vooral ook hoe er verdedigd wordt.
Veel gelezen is het feit dat de "illegale" oftewel amateurgebruiker bedankt wordt door de professionele diensten.
Leuk om dat hier neer te zetten maar het is geen argument. Je zet hier neer dat je het gebruikt en juist in deze setting kun je dan verwachten dat je de discussie los maakt.

Ik denk ook echt niet dat men moeite heeft met het "juiste" (lees: veelal geaccepteerde of gedoogde) gebruik.
Het gaat om die lui die ze te pas en te onpas gebruiken. En die verpesten het voor de rest. maar die durven hier geloof ik ook niet echt mee te discusieren. Ik vraag me af waarom veel van die 94 poll deelnemers hier niet meer van zich laten horen...

Heb daar wel een goede verklaring voor, er word hier (deels terecht) redelijk fel gereageerd op signaleringen op een voertuig. Daarom heb ik zelf ook even afgewacht om er in te springen, maar ben gewoon niet iemand die mijn mond houd en net doet of mijn neus bloed, echter als ik geen feedback wilde had ik het ook niet gezegd  ;)

Persoonlijk zie ik mezelf ook niet als amateurgebruiker maar ook niet als professioneel, ik gebruik het niet omdat het mooi, stoer is of leuk is, maar gebruik het ook niet zoals RWS.

Helaas heeft het geen wat ik in het verleden heb gedaan ook invloed op het geen waarom er juist zo fel op word gereageerd.


Gast

  • Gast
Reactie #548 Gepost op: 14 maart 2013, 01:52:50
In een notendop: Er is NIETS wat zo snel wordt geaccepteerd als het daar waar zichtbaar voor iedereen eventuele gebruik met een grote dosis gezond boeren verstand.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #549 Gepost op: 14 maart 2013, 11:23:15
gebruik met een grote dosis gezond boeren verstand.
gebruik met een grote dosis gezond boeren verstand.
gebruik met een grote dosis gezond boeren verstand.
gebruik met een grote dosis gezond boeren verstand.
gebruik met een grote dosis gezond boeren verstand.
O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0